پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره اختلال سلوک بدانید

ویژگی اصلی اختلال سلوک، الگوی مداوم و مکرر رفتارهایی است که در آن کودک یا نوجوان، حقوق دیگران یا قوانین یا هنجارهای اجتماعی را نادیده می گیرد.

ویژگی اصلی اختلال سلوک، الگوی مداوم و مکرر رفتارهایی است که در آن کودک یا نوجوان، حقوق دیگران یا قوانین یا هنجارهای اجتماعی را نادیده می گیرد. این رفتارها در دو گروه اصلی هستند:


1-  سلوک پرخاشگرانه که در آن بیمار صدمه فیزیکی به مردم یا حیوانات وارد می کند یا آنها را تهدید می کند.

2- سلوک بدون خشونت به موجودات زنده که موجب وارد آوردن آسیب به اموال دیگران، تقلب یا سرقت و فرار از مدرسه و دروغگویی و تخلفات جدی و مکرر از قانون می شود.

اگر سه مورد از معیارهای زیر (یا بیشتر) در دوازده ماه گذشته وجود داشته و حداقل یکی از این معیارها در شش ماه گذشته وجود داشته باشد، اختلال سلوک تشخیص داده می شود.

  •  پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات
  • اغلب دیگران را تهدید می کند، میترساند یا قلدری می کند
  • اغلب آغاز گر دعواهای فیزیکی است
  •  از ابزاری هایی استفاده می کند که باعث صدمه فیزیکی جدی به دیگران می شود (مثل اسلحه، سنگ، فلزات، بطری شکسته، چاقو، چوب و غیره(
  • با دیگران رفتاری ظالمانه و خشن دارد
  •  با حیوانات رفتاری ظالمانه و خشن دارد
  •  سرقت اموال از دست افراد مانند کیف قاپی، زورگیری، اخاذی، سرقت مسلحانه
  • وادار کردن دیگران به فعالیت جنسی
  • تخریب اموال دیگران
  • آتش سوزی عمدی برای تخریب اموال دیگران
  • دزدی های مکرر و تقلب و دروغ گویی
  • به صورت غیر قانونی وارد خانه، اتومبیل یا محل کار دیگران میشود
  • مکررا برای کسب پول یا اموال و فرار از تعهدات و وظایف، دروغ می گوید و دیگران را فریب می دهد
  • دزدیدن وسایل گران قیمت بدون مواجه شدن با قربانی مثلا از فروشگاه ها
  • تخلفات جدی از قوانین و مقررات
  • تا دیر وقت بیرون می ماند و ولگردی می کند و نگرانی والدین را نادیده میگیرد؛ و این رفتارها قبل از از 13 سالگی آغاز شده اند
  • گاهی شبها از خانه پدری فرار کرده و به مدت طولانی به خانه باز نگشته
  • گاهی از مدرسه فرار می کند و این رفتار نیز قبل از 13 سالگی شروع شده است

 

این رفتارها باعث اختلال زیادی در عملکرد اجتماعی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی می شود. اگر به سن 18 سالگی رسیده است، معیارهای اختلال شخصیت ضد اجتماعی برقرار نباشند در غیر اینصورت تشخیص اختلال شخصیت ضداجتماعی داده میشود.

 

 بر اساس سنی که اختلال سلوک در آن شروع می گردد، این اختلال به دو زیر مجموعه تقسیم میگردد:


الف. اختلال سلوک آغاز شده از کودکی.
ب. اختلال سلوک آغاز شده از نوجوانی.

زیر مجموعه های اختلال سلوک، از نظر ماهیت ویژگی های مشکلات سلوک، مسیر رشد و پیش آگهی و نسبت آن در دو جنسیت، متفاوت هستند. هر دو زیر مجموعه میتوانند به اشکال خفیف، متوسط یا شدید دیده شوند. برای بررسی سنی که علائم بیماری در آن شروع شده است اطلاعات باید ترجیحا از زمان جوانی و از سرپرست بیمار به دست آمده باشند. چون بسیاری از رفتارها ممکن است پنهان باشند، والدین ممکن است علائم را کمتر از واقعیت گزارش کنند و سن آغاز علائم را بالاتر از مقدار واقعی تخمین بزنند.



اختلال سلوک آغاز شده از کودکی


در این زیر مجموعه حداقل یکی از معیارهای اختلال سلوک پیش از ده سالگی آغاز شده است. افرادی که به اختلال سلوک آغاز شده از کودکی مبتلا هستند، معمولا مذکر بوده و غالبا پرخاشگری فیزیکی نسبت به دیگران نشان می دهند که روابطشان با همسالان را مختل می کند.

 این کودکان ممکن است اختلال نافرمانی مقابله ای در اوایل کودکی داشته باشند و اکثرا علائمی دارند که تمام معیارهای اختلال سلوک را پیش از بلوغ نشان میدهد. احتمال اختلال سلوک تا ۱۸ سالگی در این افراد محتمل بوده و سپس اختلال شخصیت ضد اجتماعی بزرگسالی در آنها محتمل تر از افراد مبتلا به اختلال سلوک آغاز شده در نوجوانی است.

اختلال سلوک آغاز شده از نوجوانی

مشخصه این زیر مجموعه از اختلال سلوک، عدم وجود معیارهای اختلال سلوک پیش از ده سالگی است. در مقایسه با اختلال سلوک آغاز شده از کودکی، در این زیر مجموعه احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه کمتر است و روابط با همسالان طبیعی تر است اگر چه اغلب مشکلات اختلال سلوک را در ارتباط با دیگران نشان می دهند، در این افراد اختلال سلوک دائمی یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی در بزرگسالی کمتر ایجاد می شود و نسبت ابتلای پسران به دختران کمتر از نوع دیگر است. و شیوع در دختر و پسر تفاوت زیادی ندارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات