پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

ختلال اضطراب فراگیر بر خلاف  اختلال پانیک سیر مزمن‌ تری دارد و می‌ تواند برای ماه‌ ها و سالها در بیمار وجود داشته باشد.

ختلال اضطراب فراگیر یا عمومی

اختلال اضطراب فراگیر (Generalized Anxiety Disorder GAD) ، اضطرابی است به شکل نگرانی بیش از حد و غیرمنطقی در مورد اتفاقات و فعالیت‌های روزمره . اختلال اضطراب فراگیر بر خلاف  اختلال پانیک سیر مزمن‌ تری دارد و می‌ تواند برای ماه‌ ها و سالها در بیمار وجود داشته باشد.


اگر مبتلا به چنان اضطرابی هستید که دائم ترس دارید که اتفاق وحشتناکی خواهد افتاد ممکن است مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر باشید. به این بیماری اختصارا “GAD” گفته میشود که حروف اول نام انگلیسی این بیماری یعنی generalized anxiety disorder است.


اگر دچار اختلال اضطراب فراگیر هستید دائما برای ردیابی فاجعه­ ها نگران هستید. ممکن است اینگونه احساس شود که نگرانی و اضطراب هیچوقت از بین نمی رود و بیمار هرگز احساس ایمنی واقعی نخواهد کرد. وقتی فکر نگران کننده ای به سرتان می ­زند می ­خواهید بلافاصله مسئله برایتان روشن و واضح شود. شاید احساس کنید که از موضوعات ناراحت کننده­ احساسی باید پرهیز کنید و برایتان مشکل است در زمان حال باشید و دائما در آینده هستید.

شایع است که این بیماران همزمان به سایر بیماری­های روانی و یا جسمانی مبتلا باشند مانند وسواس فکری و عملی، اختلال خوردن اختلال افسردگی و یا بطور دائم در ناحیه شکم، کمر یا شانه­ ها احساس درد داشتن، احساس گیجی و منگ بودن، خود را سرگشته احساس کردن و به آسانی گریه کردن.

گاد” یکی از انواع اختلالات اضطرابی است و مبتلا بودن همزمان به چندین نوع از این اضطراب­ها عادی است. انواع دیگر اضطراب ها عبارتند از “اختلال اضطراب اجتماعی” ، “اختلال ترس” یا هراس­ها و اختلال پانیک و اختلال استرس بعد از ضربه هستند.


موثرترین درمان در این اختلال ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی و استفاده از اقدامات حمایتی است. خط اول درمان دارویی در این افراد داروهای مهارکننده اختصاصی بازجذب سروتونین هستند. داروهای مناسب در این گروه دارویی اس‌سیتالوپرام و پاروکستین است. تاثیر این داروها حدود ۸۰٪ است.

 داروهای خط دوم درمانی عبارتند از: داروهای ممانعت از باز جذب سروتونین و نوراپی نفربن مانند ونلافاکسین با تاثیر حدود ۴۰٪ و پره‌ گابالین با تاثیری در حدود ۳۵٪. داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ ای مثل ایمی ‌پرامین، نورتریپتیلین، کلومیپرامین و امی‌ تریپتیلین به دلیل عوارض بیشتر و احتمال مرگ در دوزهای بالا، به عنوان خط اول و دوم درمانی استفاده نمی شوند.



شیوع اختلال اضطراب عمومی

شیوع اختلالات اضطرابی در زنان دو برابر مردان است. شیوع یک ساله اختلال اضطراب عمومی در نوجوانان و بالغین جامعه آمریکا به ترتیب ۰/۹ درصد و ۲/۹ درصد و شیوع یک ساله آن در سایر کشورها ۰/۴ درصد تا ۳/۶ درصد است. خطر ابتلای طول عمر به این بیماری ۰/۹ درصد است. شیوع این اختلال در اواسط عمر به حداکثر می‌رسد و در پیری به تدریج کاهش می‌یابد.

کسانی که از نژاد اروپایی هستند نسبت به افرادی که از نژادهای دیگر هستند بیشتر مبتلا به اضطراب عمومی می‌شوند مثلاً آسیایی ها، آفریقایی ها، بومی‌های آمریکا و ساکنین جزایر اقیانوس آرام، ساکنین کشورهای توسعه یافته بیشتر از مردم کشورهای توسعه نیافته در طول عمر خود از علایمی که ملاک‌های تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر را دارند شکایت میکنند.

 میانگین سنی بروز این بیماری ۳۰ سالگی است. در مجموع سن متوسط شروع این اختلال دیرتر از سایر اختلالات اضطرابی است. اضطراب و نگرانی بیش از حد از همان اوایل زندگی مشاهده می‌ شود و به صورت مزاج مضطرب تظاهر می‌ کند. این اختلال به ندرت قبل از بلوغ آغاز می‌ گردد. علایم و نشانه های این اختلال تقریباً در تمام عمر به صورت مزمن همراه با فراز و نشیب‌هایی ظاهر می شوند و بین انواع سندرمی و زیر سندرمی نوسان دارد. فروکشی کامل به ندرت دیده میشود.

 تظاهرات بالینی اختلال اضطراب عمومی در تمام عمر یکسان است. تفاوت اصلی که در رده‌ های مختلف بین بیماران دیده می‌شود مربوط به محتوای نگرانی فرد است. کودکان و نوجوانان معمولاً بیشتر راجع به مدرسه و امور ورزشی و خشونت بزرگترها نگران هستند در حالیکه سالمندان بیشتر دغدغه سلامتی خانواده و سلامت جسمی خودشان را دارند؛ بنابراین به نظر می ‌رسد محتوای نگرانی‌های فرد متناسب با سن و جنس و شغل او است. شدت علایم و نشانه های بیماری در بالغین جوان بیشتر از بالغین مسن است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات