پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره اختلال عاطفی فصلی بدانید

اختلال عاطفی فصلی، که با نام های اختلال افسردگی زمستانی و افسردگی تابستانی نیز شناخته می شود، نوعی اختلال خلقی است

اختلال عاطفی فصلی جیست؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فقط در زمان های مشخصی از سال، احساس ناراحتی، عصبانیت و یا بی حالی و تنبلی می کنید، شما ممکن است دچار نوعی اختلال به نام اختلال عاطفی فصلی شده باشید.

اختلال عاطفی فصلی، که با نام های اختلال افسردگی زمستانی و افسردگی تابستانی نیز شناخته می شود، نوعی اختلال خلقی است که اکثرا باعث به وجود آمدن نشانه های افسردگی، یا اختلال دو قطبی می شود.

این نوع از اختلال خلقی یا رفتاری، اکثرا در فصل های پاییز و زمستان، که نور خورشید کمتری در فضا وجود دارد به سراغ افراد می آید. به همین دلیل است که این اختلال به افسردگی زمستانی نیز شناخته می شود. اگر چه بیشتر افراد در فصل های سر دچار این اختلال می شوند، اما موارد نادری نیز دیده شده است که افراد، در فصل تابستان دچار این اختلال شده اند.

اختلال عاطفی فصلی (به انگلیسی: Seasonal Affective Disorder SAD) ممکن است در برخی از موارد به سختی شناخته شود و تشخیص آن دشوار باشد، چرا که علائم آن می تواند به برخی از عارضه های دیگر مانند سندرم خستگی مزمن، تیروئید کم کار، کمبود قند خون، بیماری های ویروسی و یا دیگر انواع افسردگی و اختلال دو قطبی شبیه باشد.

تشخیص افسردگی فصلی

ویژگی و اصلی ترین علائمی که درباره ی اختلال عاطفی فصلی به چشم می خورد، این است که با عوض شدن فصل ها سال، اخلاق و رفتار شما نیز دچار تغییر می شود. این یک افسردگی عمده یا اختلال دوقطبی است که گاهی اوقات نیز ممکن است به نام افسردگی مانیک نامیده  شود.

در صورتی که شما در دو سال گذشته دارای بیش از سه مورد از موارد زیر بوده اید، ممکن است دچار اختلال افسردگی فصلی باشید:

  • مبتلا شدن به افسردگی یا مانیا که در هنگام یک فصل شروع و با آن پایان می یابد.
  • دچار علائم و نشانه هایی از افسردگی بوده اید، که در فصل ها و زمان های دیگر آنها را تجربه نمی کنید.
  • تعداد فصل هایی که دچار افسردگی شده اید کمتر از فصل هایی است که دچار آن نشده اید.

 

درمان های اختلال افسردگی فصلی

اغلب اوقات، با تغییرات فصل و وارد شدن به یک فصل جدید، علائم افسردگی شما کاسته شده و به تدریج کاهش پیدا می کند؛ این تغییر حالت معمولا در فصل های بهار و فصل تابستان صورت می گیرد.

با این حال، درمان هایی که برای این اختلال خلقی وجود دارد می تواند به شما کمک کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید، و مجبور به تحمل کردن این حالات به مدت سه ماه نباشید. همچنین، برخی از این درمان ها به شما کمک می کنند تا برای همیشه از این بیماری رهایی پیدا کنید.

در این مقاله، درمان هایی که برای از بین بردن اختلال افسردگی فصلی وجود دارد را برای شما گردآوری کرده ایم، تا با آگاهی از آنها بتوانید بهتر و سریعتر نسبت به درمان بیماری خود اقدامات لازم را انجام دهید. این روش های درمانی شامل موارد زیر می باشند:

 

نور درمانی

نور درمانی، که همچنین به عنوان فوتوتراپی نیز شناخته می شود، یکی از درمان های موثر برای رهایی یافتن از اختلال افسردگی فصلی (SAD) می باشد. روند درمان نور درمانی به این گونه است که شما رو به رو یک یک جعبه ی مخصوص، یا یک لامپ مخصوص که ده هزار لوکس نور فلورسنت از خود پخش می کند می نشینید. این نور حدود بیست برابر بیشتر از نورهای داخل خانه است.

محققان و دانشمنان بر این باورند که نور به مغز انسان کمک می کند تا هورمون سروتونین بیشتری ترشح کند. هورمون سروتنین، هورمونی است که مربوط به حالات و خلقیات انسان است و آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

شما بطور معمول روزانه باید 30 دقیقه یا بیشتر این درمان را انجام دهید. به منظور اثر بخشی بهتر، نور باید وارد قرنیه ی چشم شما شود، اما لازم نیست که شما حتما به نور بطور مستقیم خیره شوید.

شما پس از گذشت حدودا یک الی دو هفته احساس بهتری خواهید داشت. فوتوتراپی یا نور درمانی می تواند اثرات جانبی مانند سر درد، تاری دید و سر گیجه و حلا تهوع به همراه داشته باشد. اما جای نگرانی نیست، چرا که این اثرات جانبی کوتاه مدت بوده و برای مدت زیادی با شما همراه خواهند بود.

 

گفتار درمانی

یکی دیگر از درمان هایی که اکثرا پزشکان برای درمان اختلال افسردگی فصلی در نظر می گیرند گفتار درمانی است و  پزشک شما ممکن است از سایکوتراپی و گفتار درمانی استفاده کند. یک نوع معمول و رایج این درمان، رفتار درمانی شناختی می باشد.

گفتار درمانی می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • یاد گیری مهارت های رفتاری، مانند انجام روزانه یک کار لذت بخش
  • شناسایی و تغییر افکار منفی
  • مدیریت استرس

 

ویتامین D

برخی از افرادی که دچار اختلال عاطفی فصلی می شوند، ممکن است به این دلیل دچار آن باشند که ویتامین D حاصل از نور خورشید، کمتر به بدن آنها رسیده است. محققان در تحقیاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که قرص های ویتامین D ممکن است برای درمان این بیماری مفید واقع شود. با این حال، بین متخصصان اختلاف نظرات زیادی وجود دارد و این مورد هنوز به طور صد در صد تائید نشده است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات