پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره اسکیزوفرنی بدانید

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی، یک اختلال مغزی شدید و جدی است که نحوه ی فکر کردن، عمل کردن، ابراز احساسات، درک واقعیت و نزدیکی و برقراری ارتباط با افراد را مختل می کند

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی، یک اختلال مغزی شدید و جدی است که نحوه ی فکر کردن، عمل کردن، ابراز احساسات، درک واقعیت و نزدیکی و برقراری ارتباط با افراد را مختل می کند. اختلال اسکیزوفرنی، شدید ترین و ناتوان کننده ترین اختلال ذهنی و روانی است، و افرادی که مبتلا به این اختلال باشند، معمولا دچار مشکلات جدی در جامعه، در مدرسه، در محل کار و در روابط خود می شوند.

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی، می تواند  باعث شود تا مبتلایان به این بیماری، هراسان و منزوی شوند. این بیماری، اکثرا تا آخر عمر همراه فرد مبتلا باقی می ماند و معمولا قابل درمان نیست، اما می توان با استفاده از درمان های مناسب آن را کنترل کرد.

بر خلاف آنچه افراد عادی درباره ی اسکیزوفرنی تصور می کنند، اسکیزوفرنی یک بیماری مرتبط با چند شخصیتی شدن نیست. اسکیزوفرنی یک روانپرشی است؛ نوعی بیماری رونی که در آن، فرد نمی تواند واقعیت را از تصورات و تصاویر ذهنی خود تشخیص دهد.

در همین حال، افرادی که دارای اختلال روانپریشی هستند تا حدودی ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست می دهند. از دید آنها، جهان ممکن است مانند مخلوطی از افکار، تصاویر و صداهای درهم و عجیب و غریب باشد.

رفتار های افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می تواند بسیار عجیب و شوکه کننده باشد. برخی اوقات، این افراد به سرعت و ناگهان شخصیت و رفتار های خود را تغییر می دهند. این اتفاق زمانی می افتد که افراد ارتباط خود را دنیای واقعی را از دست می دهند، که به این اتفاقات، حملات روان پریشانه می گویند.

میزان شدت اسکیزوفرنی در میان افراد تنوع داشته و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد ممکن است در طول بیماری خود تنها یک یا دو بار دچار حملات اسکیزوفرنی شوند، درحالی که برخی دیگر ممکن است روزانه به یک حمله دچار شوند.

 

نشانه های اختلال اسکیزوفرنی

افرادی که دچار اسکیزوفرنی هستند، ممکن است دچار انواعی از نشانه های شامل تغیراتی در عملکرد، تفکرات، ادراک، رفتار و شخصیت خود شوند، و همچنین ممکن است در زمان های متعدد، رفتار های متعددی از خود نشان دهند. برخی از نشانه های افرادی که دارای این اختلال مزی هستند، شامل موارد زیر می باشد:

  • تغییر دادن و پریدن از موضوعی به موضوع دیگر، بدون اینکه هیچگونه ارتباط منطقی و واضحی میان آنها وجود داشته باشد.
  • حرکت آهسته و آرام
  • ناتوانی در تصمیم گرفتن
  • نوشتن جملات و متن های طولانی که معنا و مفهوم درستی ندارند
  • فراموش کردن های متعدد
  • گم کردن اشیاء
  • تکرار کردن حرکات، مانند حرکت چرخشی و دایره ای به دور چیزی
  • ساختن دلایل متعدد و ساخت استدلال های مختلف درباره تصاویر، صدا ها و احساسات
  • کمبود احساسات و یا داشتن احساسات بسیار محدود
  • فاصله گرفتن از خانواده، دوستان و فعالیت های اجتماعی
  • کمبود انرژی
  • کم حرفی
  • کمبود و نداشتن انگیزه
  • از دست دادن علاقه نسبت به زندگی
  • رعایت نکردن بهداشت و آرایش ظاهری

 

چه افرادی به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند؟

هر کسی ممکن است به اختلال مغزی شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی دچار شود. این بیماری در سر تا سر دنیا شناخته شده است و در تمامی نژاد ها، قوم ها و فرهنگ ها تشخیص داده شده است. اگر چه اسکیزوفرنی ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما این بیماری معمولا بیشتر در نوجوانی و یا اوایل بیست سالگی خود را نشان می دهد.

عوارض و تاثیرات این اختلال مغزی در زنان و مردان یکسان و مشابه است، درحالی که در مردان، این عوارض زودتر و در اوایل بیست سالگی و نوجوانی بروز می کند، و در زنان ممکن است در اواسط بیست سالگی تا اوایل سی سالگی بروز پیدا کند.

 

بیماری اسکیزوفرنی تا چه حد شایع است؟

طبق آخرین آمار ها و گذارشات اعلام شده، تعداد مبتلایان به اختلال مغزی اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی حدود بیست و چهار میلیون نفر را در سر تا سر دنیا تخمین زده است. بر طبق این آمار، می توان گفت که یک نفر در میان هر صد نفر در دنیا مبتلا به این بیماری می باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات