پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اسکیزوفرنی و درمان آن

اختلال اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک بیماری روانی است که در حدود یک نفر در هر صد نفر به آن مبتلا می شوند

بیماری اسکیزوفرنی چیست؟

اختلال اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک بیماری روانی است که در حدود یک نفر در هر صد نفر به آن مبتلا می شوند. این بیماری در بین مردان و زنان به یک اندازه شایع است و در جمعیت شهری و در گروه های اقلیت شایعتر است. قبل از ۱۵ سالگی خیلی کمیاب است اما در هر سنی بعد از ۱۵ سالگی رخ می دهد. اسکیزوفرنی در سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی شایعتر است.

کلمه اسکیزو به‌ معنی‌ شکافت است‌ و فرنی نیز به‌ معنی ذهن‌ و روان‌ است. اسکیزوفرنی اغلب‌ به‌ اختلال‌ گسیختگی‌ شخصیتی‌ اشاره‌ دارد، زیرا افکار و احساسات‌ فرد مبتلا به‌ این‌ اختلال ارتباط‌ منطقی‌ و معمولی با یکدیگر ندارند. فرد مبتلا نمی تواند تخیلات‌ خود را از واقعیت‌ جدا کند و بنابراین‌ رفتاری‌ غیرمنطقی‌ و غیرعادی‌ دارد.



نشانه های اسکیزوفرنی

نشانه ها و علایم اختلال اسکیزوفرنی به دو دسته رفتاری و بیولوژیکی هستند. همچنین نشانه های رفتاری به دو دسته مثبت و منفی تقسیم بندی می شوند .



نشانه های رفتاری

 ۱. فقدان عملکرد در زندگی عادی

 ۲. توهم

۳. هذیان

۴. اختلال در فکر


نشانه های رفتاری مثبت: توهمات، هذیان ها و اختلال فکر

نشانه های رفتاری منفی یعنی فقدان رفتارهای معنی دار مانند از دست دادن ابراز عاطفی و هیجانی ، عدم موفقیت در ارتباطات اجتماعی و همچنین کم صحبت بودن.


نشانه های بیولوژیک

1.اختلال در تمرکز حواس طولانی مدت

۲. وجود برخی ناهنجاری ها در حرکات چشم. اسکیزو فرن ها نمی توانند یک هدف متحرک را دنبال کنند. مثلا با چشم دنبال کردن کسی که قدم می زند.

اسکیزوفرنی را به دو نوع حاد و مزمن دیده میشود. در نوع حاد ، ویژگی های مهم عبارتند از هذیانها و توهّمات و اختلال در فکر. این ویژگی ها را علائم مثبت می‌ گوییم. برخی بیماران بعد از مرحله حاد بهبودی دارند ولی دیگران وارد مرحله مزمن بیماری می‌شوند.

ویژگی های  اسکیزوفرنی مزمن عبارت است از عدم احساس و انگیزه عادی و گریز از مردم. این خصوصیات را علائم منفی می‌نامند پس از تثبیت فرم مزمن بیماری تعداد کمی از بیماران ممکن است بطور کامل بهبودی یابند.



انواع اسکیزوفرنی

 

-1 نوع پارانوئید


در این نوع هذیان‌های سیستماتیک و یا توهمات شنوایی گسترده، از مهمترین علایم مهم هستند. بیمار اسکیزوفرنی پارانوئید هذیان‌های گزند و آسیب دارد که بسیار نظام‌مند، پیچیده و شبیه به معماهای عجیب و غریب است. این افراد کاملا خودبزرگ ‌بین بوده و به مکان‌ها و افراد مشهور و بزرگ علاقه ‌مند هستند. مثلا تلاش می کنند که حکومت را برای چگونگی اداره مملکت ارشاد کنند. به این حالت هذیان عظمت میگوییم. شاید هذیان حسادت هم در ایشان دیده شود. یعنی فرد اعتقاد قوی نسبت به اینکه شریک جنسی آنها خیانت ‌کار است، دارد.



۲. اسکیزوفرنی آشفته

مهمترین ویژگی رفتاری در این بیماران، ساده لوحی و گسیختگی افکار است. این اسکیزوفرنی قبلا هبه فرنیک نامیده می ‌شد. این افراد بدون محرک بیرونی خنده‌های شدید کرده و شکلک درمی‌ آورند. رفتارهای شاد ولی مضحک و غیرعادی و نیز پرحرفی‌های بی ‌معنی از دیگر ویژگی‌های ایشان است. گاهی نیز توهمات و هذیان‌های گذرا و نامنظم ایجاد می‌ شود. این بیماران اغلب در حمام کردن و تمیز کردن خود مشکل دارند و گاهی ممکن است مواد دفعی بدن خود و سایر آلودگی ها را بخورند.


۳. نوع کاتاتونیک

مهمترین ویژگی در این نوع حرکات شدیدا برانگیخته و خشن و یا کاملا بی‌حرکت است و گاهی هم بین این دو حالت در نوسان است. شروع این اختلال ناگهانی است. این اختلال را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:



۱. کاتاتونیک هیجانی

با فعالیت‌های حرکتی شدید و خشن است.


۲. کاتاتونیک منزوی

توام با ممانعت کلی، بهت‌ زدگی، حرف نزدن. منفی ‌گرایی، انعطاف ‌پذیری مومی شکل و حالت نباتی است.


۴. نوع باقیمانده

 فقدان نشانه‌های اصلی چون هذیان، توهم، عدم انسجام و رفتار آشفته.


انزوای اجتماعی

  اختلال واضح در انجام دادن وظایف فردی، رفتارهای عجیب، اختلال شدید در نظافت فردی، هیجان های کند، سطحی و یا نامناسب، افکار عجیب و غریب،  بی‌ تفاوتی یا فقدان خلاقیت.



درمان

حدود صد سال از وقتی که اسکیزوفرنی به صورت علمی تشریح و تعریف شد گذشته است ولی علی رغم پیشرفت‌های موجود در دانش پزشکی هنوز علل بیماری، راههای پیشگیری از آن و درمان موثری برایش کشف نشده است و این بیماری هنوز یکی از قدیمی ترین مشکلات حل نشده در روانپزشکی است. اساس درمان این بیماری فعلا داروهایی هستند که با تغییر فعالیت عصبی-شیمیایی مغز علائم بیماری را کاهش می دهند ولیکن این داروها باعث درمان کامل نمی‌ شوند و حتی گاهی بی ‌تاثیر هستند و عوارض جانبی آزاردهنده و زیادی دارند که باعث میشود برخی بیماران درمان را رها کنند.



دارو درمانی


داروهای آنتی سایکوتیک مانند کلوزاپین، ریسپریدون – کلروپرومازین، هالوپریدول، فلوفنازین. در گاهی مواقع، الکتروشوک نیز ممکن است برای حالات حاد و خارج از کنترل نیز استفاده شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات