پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال افسردگی خویی

اختلال افسردگی مداوم یا پایدار یا افسرده خویی یا دیس تایمی افسردگی مزمن و با دوام است که حداقل دو سال در بزرگسالان و یکسال در کودکان و نوجوانان ادامه دارد

اختلال افسردگی خویی


اختلال افسردگی مداوم یا پایدار یا افسرده خویی یا دیس تایمی افسردگی مزمن و با دوام است که حداقل دو سال در بزرگسالان و یکسال در کودکان و نوجوانان ادامه دارد.
علائم و نشانه ها و شدت بیماری کمتر از افسردگی اساسی است. علائم این بیماری عبارتند از:
۱. اختلال در خواب و اشتها.
۲. کاهش انرژی و خستگی.
۳. اعتماد بنفس کم و عزت نفس پایین.
۴‌. عدم تمرکز.
۵. مشکل در تصمیم گیری.
۶. احساس ناامیدی و درماندگی.

علی رغم اینکه تمامی نشانه های افسردگی اساسی در فرد مبتلا با هم و همزمان دیده نمی شوند اما هرگز به مدت دو ماه بدون نشانه نیستند. احتمال وجود اختلال روانی جدی همزمان مانند افسردگی اساسی، اختلال شخصیت، مصرف مواد در این افراد بیشتر از سایرین است است. 5 درصد افراد بزرگسال در طول عمر به افسرده خویی مبتلا می شوند اوج ابتلا بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی است. شیوع سالانه آن ۵/۱% است. در افراد بالای ۶۵ سال اختلال در عملکرد جسمی بیشتر از عملکرد روانی است.



ویژگی های تشخیصی اختلال افسردگی مداوم

 

افسردگی مضاعف

در بیمارانی که هم معیارهای افسردگی اساسی به مدت حداقل دو سال وجود دارند تشخیص افسرده خویی بعلاوه افسردگی اساسی داده می شود. به این حالت افسردگی مضاعف گفته می شود. در افسردگی مضاعف افسردگی مداوم و خلق غمگین یا بی حوصلگی دیده می شود و در طول دوره خلق افسرده دو نشانه از ۶ نشانه B دیده می شوند. وقتی افسردگی شروع زود هنگام دارد چون همیشه اختلال وجود داشته ممکن است تشخیص داده نشود و یا گزارش نگردد.‌ در افسرده خویی در طول دو سال کمتر از دو ماه بدون نشانه نبوده اند.


شیوع

در دوره دوازده ماهه پنج درصد افسردگی مداوم و ۱۷ درصد افسردگی اساسی و ۱.۵ درصد افسردگی اساسی مزمن دیده می شود. اغلب موارد افسرده خویی شروع زود هنگام و پنهان و روند مزمن دارند. شروع زود هنگام با اختلال شخصیت مرزی و سوء مصرف مواد ارتباط دارد . در دو اختلال افسردگی مداوم و شخصیت مرزی عملکرد و مکانیزم عمل مشترک دیده می شود . در صورتی که نشانه ها به سطح افسردگی اساسی برسند احتمالا دوباره به سطح افسرده خویی بر می گردند و نشانه های افسردگی مداوم کمتر از افسردگی اساسی احتمال دارد ظرف مدت معین برطرف می شوند.


عوامل خطر

1.عوامل خلق وخوی: پیامد های بلند مدت و ضعیف عملکرد و سطوح بالای روان رنجور خویی و شدت بیشتر نشانه های عملکردی کلی نامناسب و وجود اختلالات اضطرابی یا اختلال سلوک در این بیماران دیده می شود.

۲. عوامل محیطی: عوامل خطر در کودکی از دست دادن یا جدایی والدین است .

۳. عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیک: در مطالعات مختلف معلوم شد که در مقایسه با افسردگی اساسی ، در افراد با اختلال افسردگی مداوم نسبت بالاتری از خویشاوندان درجه اول مبتلا به اختلال افسردگی مداوم و اختلالات افسردگی بودند.


۴. عوامل مغزی: اختلال در چند منطقه مغزی در قشر پیش پیشانی ، شکنج کمر بند قدامی، بادامه و هیپوکامپ در ابتلا به افسردگی مداوم موثر هستند.


پیامد ها

افسرده خویی بر عملکرد های اجتماعی و شغلی تاثیرات منفی زیاد یا زیاد تری از اختلال افسردگی اساسی دارد.


تشخیص افتراقی

  • اگر هم اکنون ملاک های افسردگی اساسی را برآورده کند همراه با افسردگی اساسی متناوب ، دوره کنونی نام گذاری می شود.
  • اگر افسردگی اساسی دو سال ادامه داشته باشد و بهبودی دیده نشود همراه با افسردگی مداوم تشخیص گذاشته می شود.
  • اگر معیارهای افسردگی اساسی فعلا بر آورده نشود اما قبلا وجود داشته است در طول دو سال همراه با افسردگی متناوب ، بدون دوره کنونی تشخیص داده می شود.
  • اگر در طول دو سال دوره افسردگی اساسی وجود نداشته همراه با نشانگان افسرده خویی خالص تشخیص داده می شود.


اختلال روان پریشی

  • وقتی علائم افسردخویی تنها در طول دوره اختلال روان پریشی روی دهند تشخیص جداگانه افسردگی مداوم داده نمی شود.
  • اگر افسردگی ناشی از بیماری جسمی باشد تشخیص افسردگی یا اختلال دو قطبی و اختلال مرتبط ناشی از بیماری جسمانی داده می شود.
  • اگر افسردگی ناشی از بیماری جسمانی نباشد اختلال روانی اصلی افسردگی مداوم و بیماری جسمانی همراه نیز ذکر می شود.
  • اگر مواد و داروها ارتباط علتی با اختلال خلقی دارند افسردگی ناشی از مواد نام گذاری می شود و اگر ملاک های بالینی نشانه های هر دو اختلال افسردگی مداوم و اختلال شخصیت را برآورده کند هر دو تشخیص گذاشته می شود.

درمان

برای درمان افسرده خویی از داروهای افسردگی و رواندرمانی استفاده می کنیم. رواندرمانی می تواند درمان بین فردی یا شناختی رفتاری باشد. اگر همزمان اختلالات شخصیت نیز تشخیص داده شوند درمان های تحلیلی نیز موثر هستند. اگر از دارو و رواندرمانی همزمان استفاده شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات