پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اسکیزوافکتیو و درمان آن

اختلال اسکیزوافکتیو یک اختلال روانی است که با تفکر غیر طبیعی و هیجان های بی نظم مشخص می شود

اختلال اسکیزوافکتیو یک اختلال روانی است که با تفکر غیر طبیعی و هیجان های بی نظم مشخص می شود. تشخیص وقتی معلوم می شود که بیمار دارای خصوصیات هر دو بیماری اسکیزوفرنی و اختلال خلقی یعنی افسردگی یا مانیا باشد اما علائم بیمار با معیارهای تشخیصی برای اسکیزوفرنی یا اختلال خلقی به تنهایی مطابقت ندارد. نوع مانیا با علائم شیدایی و شیدایی خفیف معلوم می شود. نوع افسردگی با علائم افسردگی به تنهایی مشخص می شود.
نشانه های شایع اختلال شامل توهم، هذیان‌، گفتار آشفته و تفکر بهم ریخته است.


ملاک­های تشخیصی اسکیزوافکتیو  بر اساس DSM5

الف.  دوره بدون توقف بیماری که در مدت آن، دوره اختلال خلقی اساسی (افسردگی یا مانیک) همراه با ملاک الف اسکیزوفرنی دیده شود.

در دوره افسردگی اساسی باید خلق افسرده وجود داشته باشد.

ب.  هذیان­ها و توهمات به مدت ۲ هفته یا بیشتر در غیاب دوره خلقی اساسی (افسرده یا مانیک) در کل مدت بیماری حداقل یکبار دیده شوند.

ج. وجود نشانه ­های دوره خلقی اساسی در مدت زیادی از کل مدت قسمت­ های فعال و باقی مانده بیماری.

د. این اختلال ناشی از تأثیرات مواد (مثل سوءمصرف مواد مخدر، دارو) یا بیماری جسمانی نباشد.

نوع مانیا: این نوع فرعی در صورتی به کار می ­رود که دوره مانیک بخشی از جلوه بیماری باشد. دوره­ های افسردگی نیز ممکن است روی دهند.

نوع افسردگی: در این نوع فقط دوره­ های افسردگی در بخشی از بیماری ظاهر می شود.


ویژگی­های تشخیصی

تشخیص اختلال اسکیزوافکتیو بر اساس وجود دوره بدون توقف بیماری است که در طول آن فرد همچنان نشانی های فعال یا باقی مانده بیماری روان ­پریشی را آشکار می­ کند. این تشخیص معمولاً، اما نه همیشه در طول دوره بیماری روان ­پریشی داده می شود. در زمانی در طول این دوره، ملاک الف برای اسکیزوفرنی باید برآورده شود، ملاک­های کژکاری  و منتفی بودن اختلال طیف اوتیسم یا اختلال ارتباطی دیگر با شروع کودکی برای اسکیزوفرنی، لزومی ندارد برآورده شده باشند.

علاوه بر برآورده شدن ملاک الف برای اسکیزوفرنی، دوره خلقی اساسی وجود دارد (افسردگی اساسی یا مانیک) (ملاک الف برای اختلال اسکیزوافکتیو). چون فقدان علاقه یا لذت در اسکیزوفرنی شایع است، برای برآورده کردن ملاک الف جهت اختلال اسکیزوافکتیو، دوره افسردگی اساسی لازم است خلق افسرده گسترده باشد؛ یعنی، وجود کاهش علاقه یا لذت محسوس، کافی نیست.

دوره های افسردگی یا مانیا در بخش عمده از کل مدت این بیماری وجود دارند؛ یعنی بعد از اینکه ملاک الف برآورده شده باشد، ملاک ج برای اختلال اسکیزوافکتیو برآورده شده باشد. برای مجزا کردن اسکیزوافکتیو از اختلال افسردگی یا دو قطبی همراه با ویژگی های روان پریشی، هذیان ها یا توهمات باید حداقل به مدت 2 هفته در غیاب دوره خلقی اساسی (افسردگی یا مانیا) در دوره ای از کل مدت بیماری وجود داشته باشد (ملاک ب برای اختلال اسکیزوفراکتیو). نشانه ها نباشد ناشی از تاثیرات مواد یا بیماری جسمانی دیگر باشند.

ملاک ج برای اختلال اسکیزوافکتیو مشخص می ­کند که نشانه های خلقی که ملاک­های دوره خلقی اساسی را برآورده می­ کنند باید در بخش عمده­ ای از کل مدت بخش فعال و باقی مانده بیماری وجود داشته باشد. ملاک ج مستلزم ارزیابی نشانه­ های خلقی برای کل دوره بیماری روان ­پریشی است، که با ملاک موجود در DSM-IV ، که فقط به ارزیابی دوره کنونی نیاز داشت، تفاوت دارد.

اگر نشانه­ های خلقی فقط برای مدت نسبتاً کوتاهی وجود داشته باشند، تشخیص، اسکیزوفرنی است، نه اختلال اسکیزوافکتیو. متخصص هنگام تصمیم­ گیری در مورد اینکه آیا علائم فرد ملاک­های ج را برآورده می­ کند یا نه، باید کل مدت بیماری روان­ پریشی را بررسی کند (یعنی، هر دو نشانه­ های فعال و باقی مانده را) و تعیین کند چه موقعی نشانه­ های خلقی مهم (درمان­ نشده یا نیازمند به درمان با داروی ضدافسردگی  / یا تثبیت­ کننده خلق) با نشانه­ های روان ­پریشی همراه بودند.

این تصمیم به اطلاعات کافی و قضاوت بالینی نیاز دارد. برای مثال، فردی که سابقه ۴ ساله نشانه­ های اسکیزوفرنی فعال و باقی مانده دارد، دچار افسردگی و مانیا می شود که روی هم رفته، در طول ۴ سال سابقه بیماری روان ­پریشی، بیش از ۱ سال را اشغال نمی­کنند. این جلوه بالینی، ملاک­های ج را برآورده نخواهد کرد.

ویژگی ­های مرتبط

عملکرد شغلی غالباً معیوب است، اما این ملاک توصیف­ کننده نیست (برخلاف اسکیزوفرنی). ارتباط اجتماعی محدود و مشکلاتی در رابطه با مراقبت شخصی با اختلال اسکیزوافکتیو ارتباط دارند، اما نشانه ­های منفی از آنچه در اسکیزوفرنی دیده می­شوند، شدت کمتری دارد و کمتر بادوام هستند. عدم درک نقیصه یعنی بینش ضعیف نیز در اختلال اسکیزوافکتیو شایع است، اما این کمبودها در بینش ممکن است از کمبودهای مشابه در اسکیزوفرنی، کمتر شدید و گسترده باشند.

 اگر نشانه­ های خلقی بعد از بهبود نشانه ­های ملاک الف برای اسکیزوفرنی ادامه یابند؛ مبتلایان به اختلال اسکیزوافکتیو ممکن است بعدها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دوره­ های اختلال افسردگی اساسی یا اختلال دوقطبی باشند. ممکن است همزمان اختلالات مرتبط با الکل یا مواد دیگر هم وجود داشته باشند. هیچ آزمون یا مقیاس­های زیستی وجود ندارد که بتواند به تشخیص دادن اختلال اسکیزوافکتیو کمک کند. اینکه آیا اختلال اسکیزوافکتیو از نظر ویژگی­های مرتبط، نظیر نا هنجاری­های ساختاری یا کارکردی مغز، کمبودهای شناختی، یا عوامل خطر ژنتیکی یا اسکیزوفرنی تفاوت دارد یا نه، معلوم نیست.

درمان

برای درمان از داروهای آنتی سایکوتیک و ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق استفاده می کنیم.
رواندرمانی این بیماران شامل موارد زیر است:
خانواده درمانی
درمان شناختی رفتاری
درمان های حمایتی
کار درمانی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات