پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال هویت تجزیه ای

اختلال شخصیتی که قبلا به عنوان اختلال شخصیت چندگانه نامیده می شد، وضعیتی است که هویت فرد به دو یا چند حالت شخصیت متمایز تقسیم می شود. افراد مبتلا به این بیماری نادر اغلب قربانی سوء استفاده شدید می شوند.

اختلال شخصیتی که قبلا به عنوان اختلال شخصیت چندگانه نامیده می شد، وضعیتی است که هویت فرد به دو یا چند حالت شخصیت متمایز تقسیم می شود. افراد مبتلا به این بیماری نادر اغلب قربانی سوء استفاده شدید می شوند.


تعریف


اختلال هویت تجزیه ای (DID) یک وضعیت شدید است که در آن دو یا چند هویت مجزا یا شخصیت در کنترل و تغییر رفتارهای فرد دخالت دارند. بعضی افراد این را به عنوان یک تجربه در اختیار دارند. این اختلال نوعی از دست دادن حافظه است که بیش از حد گسترده است و با فراموشی عادی توضیح داده می شود.

این اختلال با تکه تکه شدن هویت مشخص می شود و نه تکثیر شخصیت های جداگانه. این اختلال ناشی از اثرات مستقیم روانشناختی یک ماده یا یک وضعیت عمومی پزشکی نیست.

بعضی معتقدند که به دلیل اینکه بیماران DID به راحتی هیپنوتیزم می شوند، پس علائم آنها آیتیوگرافی است،  اما مطالعات تصویربرداری مغز، در برخی از بیماران، انتقال هویت را تأیید کرده است. DID نشان دهنده شکست یکپارچگی جنبه های مختلف هویت، حافظه و آگاهی در یک فرد چند بعدی است. معمولا یک هویت اولیه نام فرد را به عهده می گیرد و منفعل، وابسته، گناهکار و افسرده است.  در کنترل، هر یک از شخصیت ها ممکن است حاکم شود به طوری که هویت حاکم دارای تاریخ متمایز و هویت ویژه است. ویژگی های تغییر یافته از جمله نام، سن و جنسیت، واژگان، دانش عمومی و غلبه بر حالت خلقی با هویت اولیه گزارش شده است. شرایط خاص یا عوامل استرس زا ممکن است سبب ایجاد یک تغییر خاص شود. هویت های مختلف ممکن است دانش یکدیگر را انکار کنند، از یکدیگر انتقاد کنند یا به نظر می رسد با هم درگیر هستند.

هویت و مالکیت اغلب به عنوان رفتارهایی ظاهر می شود که به نظر می رسد که یک روح یا دیگر موجودات فرا طبیعی کنترل این شخص را بگیرند. بسیاری از اموال دولتی در سراسر جهان بخش عادی یک تمرین فرهنگی یا معنوی هستند؛ این افراد دارای اختیارات زمانی که ناخواسته می شوند، باعث ناراحتی یا آسیب می شوند و به عنوان بخشی از یک عمل فرهنگی یا مذهبی پذیرفته نمی شوند.


علائم

شخص، دو یا چند هویت متمایز و یا وضعیت شخصیت را تجربه می کند (هر کدام با الگوی پایدار خود از درک، ارتباط و تفکر در مورد محیط و خود). برخی از فرهنگ ها این را به عنوان یک تجربه مالکیت توصیف می کنند. اختلال در هویت شامل تغییر در احساس خود، احساس در مورد محیط، و تغییر در رفتار، آگاهی، حافظه، درک، شناخت، و عملکرد حرکتی است. شکاف های مکرر در خاطرات تاریخ شخصی، از جمله افراد، مکان ها و حوادث، در مورد گذشته و گذشته اخیر یافت می شود. این شکاف های مکرر با فراموشی عادی سازگار نیستند. این علائم باعث ایجاد ناراحتی و یا اختلال در وضعیت اجتماعی، شغلی و یا دیگر فعالیت های مهم می شود.

هویت های خاص ممکن است در شرایط خاص ظاهر شوند. انتقال از یک هویت به هویت دیگر اغلب ناشی از استرس روانی و اجتماعی است. در مواردی که به شکل ارادی و اختیاری اختلال هویت ظاهر می شود، هویت های متناوب در اطراف فرد واضح هستند. در موارد غیر رسمی اکثر افراد آشکارا تغییر خود را در هویت برای مدت زمان طولانی نشان نمی دهند.

افراد مبتلا به DID ممکن است احساس کنند که ناگهان ناظران انکارناپذیری از سخنان و اعمال خودشان را نشان می دهند. آنها ممکن است صدای شنیدن (صدای کودک، صدای قدرت روحانی) را گزارش کنند و در برخی موارد این صداها با جریان چندگانه ای از فکر که فرد کنترل آن را ندارد همراه است. فرد نیز ممکن است احساسات ناگهانی یا عواطف قوی داشته باشد که آنها کنترل و حس مالکیت را احساس نمی کنند. افراد ممکن است گزارش دهند که بدنشان به طور ناگهانی احساس متفاوت (مانند یک کودک کوچک، عظیم و عضلانی) یا تغییرات ناگهانی در نگرش ها یا ترجیحات شخصی قبل از بازگشت به خود را تجربه می کنند.

گاهی اوقات با تجربه DID تجربه گریز های جداگانه گزارش می شود اما هیچ خاطره ای از تجربه گریز را ندارند. افراد در آگاهی از اختلالات خود متفاوتند و برای افراد مبتلا به DID رایج است تا علائم آمنیوتیک خود را به حداقل برسانند، حتی زمانی که از بین رفتن حافظه آشکار و ناراحت کننده است.

بیش از 70 درصد از افراد مبتلا به DID خودکشی کرده اند و رفتار خودخواهانه در این جمعیت رایج است. درمان برای بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از تلاش های خودکشی حیاتی است.


علل

اغلب این بیماران گزارش می کنند که با سوء استفاده فیزیکی و جنسی شدید، خصوصا در دوران کودکی، روبرو شده اند. در آمریکا، کانادا و اروپا حدود 90 درصد از آنها در معرض سوء استفاده از کودکی بودند.

اولین اختلال ممکن است در هر سنی آشکار شود. افراد مبتلا به DID ممکن است نشانه های پس از آسیب (کابوس، فریبنده ها و پاسخ های شگفت انگیز) یا اختلال استرس پس از ضربه را داشته باشند. مطالعات متعدد نشان می دهد که DID در میان بستگان زیست شناختی نزدیک افرادی که اختلالاتی نیز دارند نیز بیشتر از افراد معمولی است. همانطور که این اختلال به ندرت گزارش شده است، شایع تر است، تشخیص بحث برانگیز است. بعضی معتقدند که علائم آنها حداقل تا حدی آتوژنیک است یعنی توسط درمانگر خودش آنها را تشخیص می دهد. مطالعات تصویربرداری مغز، با این حال، انتقال هویت را تایید کرده است.


درمان ها

درمان اولیه برای DID روان درمانی طولانی مدت است که هدف آن تفکیک شخصیت های مختلف و ترکیب آنها با یکدیگر است. درمان های دیگر شامل درمان شناختی و خلاقانه هستند. اگر چه هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص این اختلال را درمان کند، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب یا آرامبخش برای تجویز کنترل علائم روانی مرتبط با آن تجویز می شود. با درمان مناسب، بسیاری از افراد با بهبود DID با توانایی خود در زندگی حرفه ای و شخصی خود کار می کنند.

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات