پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سندروم روده ی تحریک پذیر چیست

بیماری سندروم روده تحرک پذیر، جمعیتی حدود 6 الی 18 درصد مردم زمین را تحت تاثیر قرار داده است

سندروم روده ی تحریک پذیر

بیماری سندروم روده تحرک پذیر، جمعیتی حدود 6 الی 18 درصد مردم زمین را تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری این بیماری باعث ایجاد تغیراتی در شکل حرکات روده در شکم شده و باعث به وجود آمدن درد در این ناحیه می شود.

به طور کلی، رژیم، استرس، خواب کم یا خواب بی کیفیت و همچنین تغیراتی در باکتری های روده ای می توانند همگی باعث تحریک شدن عوارض این بیماری شوند. با این حال، محرک ها از هر شخص به شخص دیگر متفاوت بوده و همین امر باعث می شود که پزشکان نتوانند غذایی خاص، یا شرایط استرس زایی را که افراد باید از آنها پزهیز کنند را نام ببرند.  

در این مقاله، هدف ما آن است که بتوانیم شما را از برخی از مهم ترین و شایع ترین عوارضی که سندروم روده ی متحرک ( به انگلیسی IBS) شامل می شود را با شما در میان گذاشته و اطلاعات شما را نسبت به این بیماری افزایش دهیم. این عوارض شامل موارد زیر می باشند:

درد و گرفتگی شکم

درد های شکمی شایع ترین نشانه و کلیدی ترین فاکتور در تشخیص این بیماری می باشند. به طور عادی، سیستم گوارشی و مغز ما انسان ها با یکدیگر همکاری می کنند تا بتوانند روند هضم را در بدن انجام دهند. این اتفاق توسط هورمون ها، اعصاب و سیگنال هایی که توسط باکتری های مفیدی که در روده قرار دارند صورت می گیرد.

هنگامی که شخصی دچار این بیماری می شود، این سیگنال ها هماهنگی خود را از دست داده و از هم گسیخته می شوند که همین امر می تواند باعث به وجود آمدن درد شدید در این نواحی از بدن شود. این درد معمولا یا در تمام سطح شکم پخش می شود و یا در پایین شکم قرار می گیرد و معمولا تنها در قسمت بالایی شکم متمرکز نمی شود.

یبوست

یبوست، علاوه بر بیرون روی یا اسحال، یکی از علائمی است که این بیماری می تواند در افراد ایجاد کند. روده ی تحریک پذیر یبوستی شایع ترین نوع بیماری روده تحریک پذیر می باشد و تقریبا 50 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند این مورد را دارا می باشند.

مشکل خوراکی

نتایج تحقیقاتی که اخیرا در خصوص این بیماری صورت گرفته است، نشان می دهد که بیش از 70 درصد از مبتلایان به این بیماری تحت تاثیر مصرف برخی از غذا ها دچار درد و مشکلات بیشتری می شوند. تقریبا دو سوم افرادی که مبتلا به این بیماری هستند از برخی از غذا ها پرهیز می کنند و در برخی از مواقع غذا های متعددی را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف می کنند.

خستگی و مشکلات خواب

بیش از نیمی از مبتلایان به سندروم روده متحرک گذارش می کنند که دچار خستگی بیش از حد و مشکلات مربوط به خواب هستند. در یک مطالعه و تحقیق صورت گرفته، بیش از 170 فردی که مشکوک به سندروم روده ی متحرک بودند گذارش می کنند که دچار کم خوابی بیش از حد می باشند و همین امر باعث شده که نتوانند در شرایطی نظیر کار یا اوقات فراغت خود از فعالیت فیزیکی مورد انتظار خود بهره ببرند.

اضطراب و افسردگی

یکی دیگر از علائمی که سندروم روده متحرک می تواند باعث آن باشد، به وجود آمدن افسردگی و اضطراب است. نکته ای که هنوز ناشناخته مانده این است که پزشکان هنوز نمی دانند که  علائم سندروم روده متحرک باعث به وجود آمدن استرس و مشکلات روحی است، یا استرس زندگی با این سندروم است که باعث به وجود آمدن مشکلات روحی می شود. به هر حال، مسئله ی مهم تر این است که افرادی که دچار این بیماری می باشند اغلب از مشکلاتی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی نسبتا زیادی رنج می برند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات