پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

هویت جنسی چیست

جنسیت به الگوی خصوصیات جنسی زیستی ،کروموزومها،دستگاه تناسلی خارجی ،دستگاه تناسلی داخلی ،ترکیب هورمونی ،غددجنسی و خصوصیات جنسی ثانویه شخص اطلاق می گردد

جنسیت و هویت جنسی

جنسیت به الگوی خصوصیات جنسی زیستی ،کروموزومها،دستگاه تناسلی خارجی ،دستگاه تناسلی داخلی ،ترکیب هورمونی ،غددجنسی و خصوصیات جنسی ثانویه شخص اطلاق می گردد. هویت جنسی به احساس مردانگی یا زنانگی فرد گفته می شود . هویت جنسی و جنسیت بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.

 عوامل ژنتیکی و هورمون ها بر رفتار تاثیر می گذارند و محیط بر تولید هورمونی و تظاهر ژن ها موثر است. مطالعات جنین شناسی نشان داده است که جنین تمام پستانداران چه از نظر ژنتیکی نر (ژنوتیپ XY)  و چه ماده (ژنوتیپXX) ،در مراحل اولیه ی زندگی جنینی از لحاظ تشریحی ماده هستند.

تمایز نر و ماده در نتیجه ی عمل آندروژن های جنینی روی می دهد.این فرآیند حدود هفته ی ششم زندگی جنینی شروع می شود و تا پایان ماه سوم تکمیل می گردد.سایر مطالعات ،تاثیرات هورمون های جنینی را بر نرینه کردن یا مادینه کردن مغز نشان داده اند . در حیوانات تحریک هورمون مغز پیش از تولد برای رفتار تولید مثل و جفت گیری نر و ماده ضروری است.
جنین همچنین در خلال این دوره ،نسبت به تجویز آندروژن های خارجی نیز آسیب پذیرند.برای مثال اگر مادر حامله به میزان کافی آندروژن های خارجی دریافت کند جنین دختر واجد بیضه و دستگاه تناسلی شبیه پسران خواهد بود.


هویت جنسی

تقریبا هر کودکی تا سن 2تا 3 سالگی اعتقاد محکمی در مورد مونث یا مذکر بودن خود پیدا می کند ولی با این حال حتی اگر رشد جنسی طبیعی باشد ،حس نرینگی یا مادینگی فرد کامل نیست و باید تکامل یابد(هویت جنسی به طور ضمنی به معنای وجوه روان شناختی رفتار مرتبط با نرینگی یا مادینگی است).

باید بین جنسیت اجتماعی و جنسیت زیستی تمایز قایل شد(گرچه اغلب این دو با همدیگر متناسب هستند یعنی مردان رفتار مردانه و زنان رفتار زنانه از خود نشان می دهند)ولی ممکن است جنسیت و هویت جنسی با همدیگر در تعارض یا تضاد باشند.

هویت جنسی ناشی از سرمشق های بی شماری است که از اعضای خانواده ،معلمین ،دوستان ،همکاران و پدیده های فرهنگی حاصل می شود . خصوصیات جسمانی ناشی از جنسیت زیستی فرد –تغییر ظاهر و شکل بدن و ابعاد فیزیکی – با سیستم ظریفی از محرک ها از جمله پاداش و تنبیه و برچسب های جنسیتی والدین ارتباط دارد واز حاصل این ارتباط هویت جنسی پدید می آید.
بنابراین هویت جنسی در اثر این عوامل پدید می آید: نگرش های والدین وفرهنگ موجود ،دستگاه تناسلی خارجی کودک و عوامل ژنتیکی که از لحاظ فیزیولوژیکی تا هفته ی ششم جنینی فعال است .


نقش جنسی

نقش جنسی مربوط به هویت جنسی است و تا حدودی مشتق از آن است .نقش جنسی را به این صورت توصیف کرده اند :هر آنچه فرد برای شناساندن خود به عنوان یک پسر یا مرد و یا دختر یا زن می گوید یا انجام می دهد .نقش جنسی در هنگام تولد ایجاد نمی شود بلکه به تدریج از طریق تجاربی که شخص در برخورد و تعامل اتفاقی و پیش بینی نشده به دست می آورد ،از طریق دستورات و تلقینات آشکار و از طریق نتیجه گیری های شخصی شکل می گیرد . حاصل معمول این روند ،هماهنگی هویت جنسی و نقش جنسی است.هر چند صفات زیستی هایز اهمیت است ولی یادگیری ،عامل عمده ای در دست یابی به نقسی متناسب با جنس است .
تحقیقات انجام شده روی رفتار کودکان نشان دهنده ی آن است که شباهت های روان شناختی دو جنس ،بیشتر از تفاوت های آنها است . با این حال دخترها پس از سن 18 ماهگی کمتر از پسرها مستعد قشقرق هستند و پسرها از 2سالگی عموما بیشتر از دخترها پرخاشگری کلامی و جسمی نشان می دهند .فعالیت دخترها و پسرهای کوچک مشابه است ولی پسر بچه ها وقتی در گروه هستند نسبت به فعالیت ناگهانی ،راحت تر تحریک می شوند . هر چند پرخاشگری رفتاری آموختنی است ،هورمون های مردانه ممکن است سبب شود سازمان عصبی پسرها راحت تر از دختر ها پرخاشگری را بیاموزد.
نقش جنسی افراد ممکن است متضاد با هویت جنسی انها به نظر آید .شخص ممکن است با همجنس همانند سازی کند ولی در عین حال لباس ،آرایش مو یا سایر خصوصیات جنس مخالف را برگزیند یا ممکن است با جنس مخالف همانند سازی کرده ولی بنا به مصلحت،بسیاری از خصوصیات رفتاری همجنس را انتخاب نماید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات