پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

چطور در برابر رفتار های ناپسند کودکان واکنش نشان دهیم

تنبیه فیزیکی و بدنی می تواند اثرات مخرب و بلند مدتی بر روی کودکان داشته باشد

تنبیه کردن کودک

به دیدگاه بسیاری از پدر و مادر ها، تنبیه بدنی می تواند سریعترین راه و موثر ترین راه برای تغییر رفتار های ناپسند کودکان باشد؛ که البته این راه ممکن است در کوتاه مدت موثر نیز واقع شود. اما تحقیقات صورت گرفته در زمینه ی تربیت کودکان نشان می دهد که تنبیه فیزیکی و بدنی می تواند اثرات مخرب و بلند مدتی بر روی کودکان داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم تا راه های بهتر و موثر تری را برای تنبیه کردن و  جلوگیری از رفتار های ناپسند کودکان به شما معرفی کنیم تا از این طریق نه تنها مانع رفتار های ناپسند آنها شوید، بلکه از پدیدار شدن اثرات منفی تنبیه بدنی در کودک خود نیز جلوگیری کنید. این راه ها شامل موارد زیر می باشد:

از کودک خود بخواهید که آرام باشد

زدن و تنبیه بدنی کودکان برای رفتار های ناپسند، خصوصا اگر بدلیل بروز خشونت از سوی آنها باشد می تواند پیامی منفی به کودک شما منتقل کند. کودک شما با خود می اندیشد که به چه دلیل شما می توانید او را کتک بزنید، اما او نمی تواند خواهر خود را کتک بزند.

اینکه از کودک خود بخواهید که آرام باشد و نفس عمیق بکشد می تواند راه بسیار موثر تری باشد. زمانی که اینکار به درستی انجام شود، می تواند به کودک شما آموزش بدهد که آرام باشد و خود را کنترل کند که خود مهارتی مهم در زندگی است.

کودک را از امکانات خود منع کنید

اگر چه کتک زدن می تواند برای باعث شود که کودک شما از رفتار خود دست بکشد، اما اثرات تنبیه بدنی برای کمتر از 5 دقیقه موثر است. اما در عوض، منع کردن کودک از امکانات خود می تواند اثرات طولانی تر در کودک ایجاد کند. منع کردن کودک از دیدن تلوزیون، بازی های کامپیوتری، اسباب بازی مورد علاقه ی او یا منع کردن او از فعالیت دلخواهش باعث می شود که به خاطر داشته باشد تا رفتار خود را تکرار نکند.

از سوء رفتار های خفیف چشم پوشی کنید

چشم پوشی کردن در برخی از مواقع می تواند بسیار موثر تر از تنبیه بدنی واقع شود. البته این به آن معنا نیست که وقتی کودک شما درحال انجام کاری خطرناک یا نا مناسب است، از کار او روی برگردانید. بلکه بدان معناست که می توانید از رفتار هایی که جهت جلب توجه شما صورت می گیرد چشم پوشی کنید.

هنگامی که کودک شما تلاش می کند با استفاده از گریه، جیغ زدن و غر زدن توجه شما را جلب کند، این اجازه را به او ندهید. می توانید نگاه خود را از او بگیرید، وانمود کنید که صدای او را نمی شنوید و به او پاسخ ندهید.

به او مهارت های جدید آموزش دهید

یکی از مشکلات اصلی درباره ی کتک زدن این است که اینکار به کودک شما آموزش نمی دهد که چطور رفتار خود را کنترل کند. کتک زدن کودک به دلیل اینکه رفتار نا پسندی از خود نشان داده است، یا پرخاش کرده است، به او این آموزش را نمی دهد که چطور خود را در شرایط این چنینی کنترل کند. از تنبیه هایی استفاده کنید که در راستای آموزش باشد و نه در راستای مجازات کردن و سرکوب کردن کودک.

رفتار های مناسب او را تشویق کنید

به جای استفاده از تنبیه بدنی در صورت بروز رفتار های نامناسب، می توانید درصورتی که رفتار خوب و شایسته ای از کودک شما بروز کرد، به او جایزه دهید و او را تشویق کنید. برای مثال، اگر کودک شما اغلب اوقات با برادر یا خواهر خود دعوا می کند، می توانید یک جایزه برای آنها در نظر بگیرید تا آنها را تشویق کند تا با یکدیگر کنار بیایند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات