پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شایعات و حقیقت های مربوط به اسکیزوفرنی

بسیاری از افراد اطلاعات دقیق و درستی نسبت به این بیماری ندارند

تنها با یک جست و جوی ساده یا پرسیدن از افراد درباره بیماری روانی اسکیزوفرنی می توانید به این مسئه پی ببرید که بسیاری از افراد اطلاعات دقیق و درستی نسبت به این بیماری ندارند. بخشی از این اطلاعات نا درست مرتبط به فیلم ها یا نمایش های تلویزونی می باشد. یا برخی اوقات افراد نیز هنگام صحبت کردن درباره ی یک بیماری روانی اغراق و زیادی روی می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا به برخی از شایعاتی که درباره این بیماری روانی وجود دارد بپردازیم و شما را از حقیقت هایی که درباره این بیماری وجود دارد آگاه کنیم، تا از این طریق اطلاعات بیشتری و درک بهتری نسبت به خود بیماری و افراد مبتلا به آن پیدا کنید. این شایعات و حقیقت ها شامل موارد زیر می باشند:

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دارای چند شخصیت می باشند

مسئله ی چند شخصیتی بودن افراد مبتلا به اسکزوفرنی یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که افراد درباره ی اسکیزوفرنی مرتکب می شوند. تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان می دهد که 60 درصد افراد بر این باورند که افراد مبتلا به این بیماری دچار دو یا چند شخصیت می باشند.

حقیقت این است که افراد مبتلا به این بیماری دارای دو شخصیت نیستند. در عوض، آنها دارای ایده ها ونظرات اشتباه درباره محیط اطراف خود هستند، یا در شرایط حاد ممکن است ارتباط خود با واقعیت را از دست داده باشند. اختلال چند شخصیتی مسئله ای کاملا جداگانه است.

 

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خطرناک و خشن هستند

علی رغم آنکه در تلوزیون در برنامه های نمایشی مشاهده می کنیم که فرد قاتل یا خلافکار، فردی است که دارای این بیماری است، اما این امر در حقیقت بسیار نادراست. اگر چه ممکن است افرادی که به این بیماری دچار هستند ممکن است گاهی اوقات رفتار های خارج از کنترلی از خود نشان دهند، اما بیشتر این افراد به هیچ وجه افراد وحشی و خطرناکی نیستند، به خصوص اگر تحت درمان قرار گرفته باشند.

 

والدین بی کفیت دلیل این بیماری است

متاسفانه یکی از باور های غلط و رایج درباره این بیماری، بی کیفیتی والدین خصوصا مادران است. اما اسکیزوفرنی یک بیماری ذهنی است، و ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد که از جمله آنها می توان به مشکلات ژنتیکی، تجربیات و اتفاقات ناگوار و آسیب رسان و سوء مصرف مواد مخدر اشاره کرد. لذا اشتباهات پدر و مادر ها نمی تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود.

اگر والدین شما این بیماری را داشته باشند شما هم خواهید داشت

اگر چه تحقیقات ثابت کرده که در اکثر بیماری های روانی از جمله اسکیزوفرنی، مشکلات ژنتیکی تاثیر گذار هستند، اما صرفا به دلیل اینکه پدر یا مادر شما دچار این بیماری است، بدین معنا نیست که شما قطعا محکوم به مبتلا شده به این بیماری هستید. در حقیقت، اگر پدر یا مادر شما دچار این بیماری باشد، شانس شما برای متبلا شدن به آن حدود ده درصد می باشد، و افزایش تعداد افراد مبتلا به این بیماری در خانواده شما می تواند این شانس را افزایش دهد.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی افراد کند ذهنی هستند

برخی از تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به این بیماری، مشکلاتی از قبیل توجه کردن، یادگیری و مشکلات حافظه ای دارند. اما این به آن معنا نیست که آنها افراد باهوشی نیستند.

بسیاری از افراد باهوش و خلاق در طول تاریخ دارای این بیماری بوده اند، که به عنوان مثال می توان به پروفسر جان فوبز نش اشاره کرد که برنده ی جایزه نوبل ریاضیات جهان می باشد.

افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند شغلی داشته باشند

اگر چه بیماری اسکیزوفرنی می تواند باعث شود که داشتن شغل و رفت به سر کار به صورت روزانه کار دشوار تری باشد، اما درصورتی که افراد مبتلا به درمان های مناسبی دسترسی داشته باشند و تحت کنترل یک پزشک باشند، بسیاری از آنها می توانند شغل ها و مسئولیت هایی را پیدا کنند که مناسب آنها و استعداد های آنها باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات