پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دلایل کمبود اعتماد به نفس را بشناسید

مهم ترین نکته ای که افراد مبتلا به این امر باید بدانند این است که کمبود اعتماد به نفس، به هیچ وجه تقصیر آنها نیست

دلایل کمبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس پایین یکی از شایع ترین مشکلات افراد در سر تا سر دنیاست، و مهم ترین نکته ای که افراد مبتلا به این امر باید بدانند این است که کمبود اعتماد به نفس، به هیچ وجه تقصیر آنها نیست.

فاکتور هایی باعث به وجود آمدن کمبود اعتماد به نفس در افراد می شوند از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است. ژن ها، زمینه ی فرهنگی، تجربیات دوران کودکی و بچگی و دیگر اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهند، همه و همه می توانند نقشی در این امر داشته باشند. گوناگونی دلایل افسردگی باعث می شود که بسیاری از افرادی دلیل اینکه به افسردگی مبتلا هستند را ندانند. در این مقاله، ما سعی می کنیم به برخی از شایع ترین دلایل افسردگی در افراد بپردازیم. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می باشند:

 

دادن قدرت و اختیار بیش از حد به افراد

گاهی اوقات، افراد به دلایل مختلفی مانند علاقه ی بیش از حد، قدرت و اختیار زیادی به افراد زندگی خود می دهند. ما به آنها اجازه می دهیم تا به ما بگویند چه کار بکنیم و چه کار نکنیم، و این باعث می شود که ما بیش از حد به آنها اعتماد کنیم. اگر چه اعتماد داشتن ممکن است برای داشتن یک رابطه ی محکم ضروری باشد، اما در صورتی که فرد مورد نظر استفاده ی نادرستی از این اعتماد بکند، این امر می تواند اثرات منفی بر روی شما داشته باشد.

احساس گناه برای تصمیمات گذشته

همه ی ما در گذشته اشتباه کرده ایم، در حال حاضر اشتباه می کنیم و این اتفاق در آینده نیز رخ خواهد داد. اما هنگامی که عمیقا به آن فکر می کنید، تمامی اشتباهات صورت گرفته باعث به وجود آمدن یک چیز قدرتمند و مثبت شده اند. حتی بدترین اشتباهاتی که می کنیم نیز باعث گشایش در های یادگیری، درس گرفتن و تغییر می شود. اما هنگامی که بر روی اثرات و نتایج منفی اشتباهات تمرکز می کنید و به خاطر آنها احساس گناه می کنید، باعث به وجود آمدن کمبود اعتماد به نفس در خود می شوید.

جامعه و رسانه ها

شکی نیست که افراد، خصوصا در شبکه ها و رسانه های اجتماعی به شدت درگیر زیبایی و لاغری غیر واقعی شده اند و دائما درحال اجرای نمایش در آنها هستند. این امر یک امر همه گیر می باشد که دائما در حال بدتر و وخیم تر شدن می باشد.

طبق مطالعاتی که اخیرا در زمینه ی اثرات شبکه ها و رسانه های اجتماعی صورت گرفته است، ثابت شده که بیش از 70 درصد از زنان و مردان امروزه بر این باور هستند که نمی توانند خود را با آنچه در این شبکه ها می بینند هم سطح و هم تراز بدانند و همین باعث می شود که اعتماد به نفس افراد تا مرز نابودی یپش برود! حتی اگر کمبود اعتماد به نفس بسیاری از افراد به دلایل دیگری به وجود آمده باشد، این شبکه ها قطعا به آن دامن می زنند.

اتفاقات ناگوار زندگی

سوء استفاده های جنسی، فیزیکی یا احساسی می توانند بیشترین و مهم ترین نقش را در به وجود آمدن کمبود اعتماد به نفس در افراد داشته باشند. اینکه افراد در شرایط فیزیکی و احساسی خلاف میل خود قرار بگیرند، می تواند باعث شود که آنها به سختی نسبت به دنیا و زندگی خود احساس خوبی داشته باشند و همچنین نتوانند به دیگران، یا حتی به خودشان اعتماد کنند که این امر یکی از دلایل کمبود و عدم اعتماد به نفس می باشد.  گاهی اوقات این حالت پیش می آید که با اینکه افراد در به وجود آمدن چنین شرایطی کوچک ترین تقصیری ندارند، این حس را پیدا می کنند که اتفاق نا گوار پیش آمده تقصیر آنهاست.

مقایسه دائمی خود با دیگران

امروزه شرایطی به وجود آمده است که افراد می توانند به راحتی خودشان را با دیگران مقایسه کنند. امکاناتی نظیر شبکه های اجتماعی، تبلیغات سطح شهر و امکانات اینچنینی همگی به این مشکل دامن می زنند.

افراد خصوصا در شبکه های اجتماعی بهترین تصویری که می توانند را از خود به اشتراک می گذارند، و هنگامی که ما با آنها رو به رو می شویم خود را به طرز غلطی با آنها مقایسه می کنیم. به یاد داشته باشید که افراد تنها آن چیزی را به نمایش می گذارند که مایلند دیگران از آنها ببینند. لذا مقایسه ی ما با یک نمایش و سناریو به هیچ وجه کار عاقلانه ای نیست.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات