پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سلامت ذهن و بدن: چاقی

چاقی یکی از پر دردسرترین مشکلات سلامتی کشور است که به سرعت رشد میکند

چاقی یکی از پر دردسرترین مشکلات سلامتی کشور است که به سرعت رشد میکند. چاقی علاقه بر ایجاد ظاهر زشت و زننده، باعث مشکلات بلندمدت میشود. اگر شما شاخص توده بدنی بسیار بالا (BMI) داشته باشید - یعنی وزن شما به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه که معمولا برای سالم بودن شما در نظر گرفته می شود باشد، ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی را افزایش دهد، از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی دیابت نوع 2، بیماری کیسه صفرا، خستگی مزمن، آسم، آپنه خواب و بعضی از انواع سرطان.

برای زنان چاقی می تواند به مشکلات دستگاه تولید مثل منجر شود. مطالعات نشان می دهد که موارد شدید چاقی می تواند امید به زندگی شما را کاهش دهد، به ویژه اگر شما یک بزرگسال هستید.

علل چاقی به ندرت به عوامل ژنتیکی، برونی بیش از حد و یا شیوه زندگی بی تحرک محدود می شود. آنچه که ما انجام می دهیم و انجام نمی دهیم، اغلب از چگونگی تفکر و احساس ما نتیجه می شود. به عنوان مثال، احساس غم و اندوه، اضطراب یا استرس. اغلب مردم بیش از حد معمول می خورند با این وجود، اگر برخی رفتارها را انجام ندهید، این استراتژیهای مقابله کوتاه مدت ممکن است به مشکلات بلندمدت منجر شوند.


تعامل ذهن و بدن

چاقی نیز اغلب با افسردگی همراه است و این دو می توانند یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. اگرچه زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی نسبت به مردان هستند، اما به چرخه چاقی و افسردگی بیشتر آسیب پذیرند. در یک مطالعه، چاقی در زنان با افزایش 37 درصدی در افسردگی عمده همراه بود. همچنین رابطه ای قوی میان زنان با BMI بالا و افکار مکرر خودکشی وجود دارد.
افسردگی می تواند علت و نتایج ناشی از استرس باشد، که به نوبه خود باعث می شود که عادات غذا و فعالیت خود را تغییر دهید. بسیاری از افرادی که دچار حادثه ناگهانی یا عاطفی تخریب کننده شده اند (به عنوان مثال، از دست دادن یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده، مشکلات ارتباطی، از دست دادن شغل یا مشکلات جدی پزشکی)، بیش از حد غذاهای مضر میخورند و یا ورزش را ترک می کنند.

خوردن غذا، رفتار ناشی از چاقی و سایر شرایط مانند بی اشتهایی عصبی، همچنین نشانه افسردگی هستند. مطالعه افراد چاق مبتلا به مشکلات خوردن نشان داد که 51 درصد نیز دارای سابقه افسردگی عمده بودند. تحقیقات بیشتری نشان می دهد که زنان چاق مبتلا به اختلال خوردن نارضایتی و افسردگی را نیز تجربه می کنند.



آنچه شما می توانید انجام دهید

با چاقی و مشکلات مشابه کنترل وزن نیاز به اتخاذ عادت های جدیدی دارید که شیوه زندگی سالم تر را تقویت می کنند، اما تغییرات رادیکال به رژیم غذایی یا الگوهای فعالیت خود را انجام ندهید. شما نه تنها خطر ابتلا به بیماری های دشوار را به دلیل چاقی ایجاد می کنید، بلکه از نگرش هسته ای و مسائل عاطفی که موجب چاقی شده است، غافل می شوید.

 
پزشک شما به شما کمک خواهد کرد یک برنامه مطمئن برای از دست دادن وزن داشته باشید که شامل رژیم غذایی و ورزش باشد. یک روانشناس می تواند به شما در رابطه عاطفی معادله - استرس، افسردگی یا تجربیات کمک کند که باعث چاقی شما شد.

در اینجا چند چیز دیگر برای کمک به شما یا کسی چاق است ارائه می دهیم.


فکر کنید که چه چیزی بخورید و چرا بخورید

 پیگیری عادات غذایی خود را با نوشتن همه چیزهایی که می خورید انجام دهید، از جمله زمان روز و مقدار مواد غذایی. ضمنا ثبت آنچه که در آن زمان ذهن شما را درگیر کرده بود.آیا با چیزی غمگین یا ناراحت شدید؟ یا، اگر شما فقط یک تجربه استرس زا داشته اید و نیاز به "غذای راحتی" را احساس کردید؟


در حالی که غذاهای مشابه را می خورید، قطعات را کاهش دهید

همراه با ایجاد رژیم غذایی کمتر و احساس محرومیت از غذا، به زودی خواهید دانست که بخش های کوچکتر غذا رضایت بخش هستند. این همچنین به شما یک پلت فرم را برای امنیت بیشتر می دهد تا اشتهایتان را محدود کنید.

توجه داشته باشید که در حالی که درمان چاقی اغلب به کاهش احساس افسردگی کمک می کند، کاهش وزن هرگز موفق نخواهد بود اگر شما همچنان استرس و سایر احساسات منفی را تجربه کنید. قبل از شروع یک برنامه کاهش وزن، ممکن است مجبور باشید برای حل این مسائل ابتدا تلاش کنید.

هنگام حمایت از دوستان و خانواده، از دست دادن وزن همیشه آسان تر است. سعی کنید تمام خانوارها را در خوردن یک رژیم سالم قرار دهید. بسیاری از بیمارستان ها و مدارس نیز حمایت از گروه های پشتیبانی از افرادی هستند که یکدیگر را تشویق و حمایت مطلق می کنند. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که در چنین گروه هایی مشارکت می کنند، وزن بیشتری کم می کنند.


از سیستم "دوست" استفاده کنید

هنگامی که وسوسه میشوید از سبک زندگی فعلی خود جدا شوید، از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید که برای حمایت اخلاقی "در تماس" باشند. فقط مطمئن شوید که شما با این فرد برای از دست دادن وزن رقابت نمی کنید.

وقتی که نمی توانید بیش از حد غذا بخورید، "روزهای بد" را تحمل نکنید.  اغلب برای زنان مشکل است که تمایل به بیش از حد سخت بودن خود را برای از دست دادن نظم و انضباط تحمل کنند. نگاهی به افکار یا احساساتی که شما را در یک روز خاص غذا می خورید بی اندازید، و اینکه چگونه می توانید با دیگران از خوردن لذت ببرید

یک روانشناس می تواند به شما در ایجاد یک برنامه عملی برای مدیریت این احساسات ناراحت کننده کمک کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات