پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دلایل به وجود آمدن چاقی را بشناسید

چاقی و اضافه وزن می توانند مشکلات زیادی را در زمینه های سلامت و اجتماعی به وجود بی آورند

دلایل به وجود آمدن چاقی را بشناسید

چاقی و اضافه وزن بی شک یکی از مشکلات بزرگی است که امروزه سر تا سر دنیا را فرا گرفته است و متاسفانه رو به پیشرفت نیز می باشد. چاقی و اضافه وزن می توانند مشکلات زیادی را در زمینه های سلامت و اجتماعی به وجود بی آورند.

در بیشتر افراد دنیا، چاقی به دلیل این به وجود می آید که افراد میزان زیادی غذا مصرف کرده و در عین حال میزان تحرک کمی دارند. به طور کلی، اگر شما به دلیل رژیم غذایی خود میزان انرژی زیادی زیادی به بدن برسانید، و نتوانید با استفاده از فعالیت های فیزیکی و ورزشی این میزان انرژی را بسوزانید، انرژی دریافت شده تبدیل به چربی خواهد شد و باعث چاق شدن افراد می شود.

همچنین شیوه و نحوه زندگی مدرن امروزی نیز باعث به وجود آمدن چاقی در افراد شده است. تغییرات الگو های کاری، استفاده از تکنولوژی و تغییرات محیط زندگی مانند ساختمان ها و آپارتمان ها همگی باعث به وجود آمدن چاقی در افراد شده اند.

اما اینها تنها دلایل به وجود آمدن چاقی و اضافه وزن نمی باشند. در این مقاله، ما قصد داریم تا به برخی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن چاقی در افراد بپردازیم. به طور کلی شایع ترین و اصلی ترین دلایلی که باعث می شود افراد به چاقی دچار شوند شامل موارد زیر می باشد:

کیلوژول

بر اساس استاندارد های جهانی، ارزش و میزان انرژی که غذا ها و مواد خوراکی به بدن ما می رسانند توسط واحدی به نام کیلوژول اندازه گیری می شود. به منظور حفظ و مراقبت از وزن خود، افراد باید مراقب انرژی که از طریق غذا ها وارد بدن خود می کنند، و همچنین میزان انرژی که از طریق ورزش و فعالیت های بدنی می سوزانند را محاسبه کنند. میزان انرژی که بدن شما به صورت روزانه به آن نیاز دارد، بر اساس سن شما، جنسیت شما، سایز بدنی شما و میزان فعالیت شما تعیین می شود. یک متخصص تغذیه می تواند به خوبی در این زمینه به شما کمک کند.

سبک زندگی

آنچه باید به آن توجه داشته باشید این است که بدانید چاقی یک شبه  و در زمان کوتاه به وجود نمی آید؛ بلکه این عارضه در دراز مدت و به تدریج بر اساس رژیم غذایی نا مناسب و نا سالم، و همچنین سبک زندگی نا مناسب به وجود می آید. یک رژیم غذایی غلط و نا مناسب شامل موارد زیر می باشد:

  • مصرف کردن غذاهای آماده و فست فود که دارای چربی زیاد هستند.
  • عدم مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر زیاد که می توانند تا حدی به لاغری افراد کمک کنند.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی. نوشیدنی های الکلی حاوی میزان زیادی کالری هستند و افرادی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند اغلب دارای اضافه وزن می باشند.
  • غذا خوردن در بیرون از خانه. این کار می تواند باعث شود که افراد از پیش غذا یا دسر استفاده کنند که باعث مصرف بیشتر شکر و چربی در افراد می شود.
  • مصرف غذا بیش از میزان مورد نیاز. همچنین اگر دوستان و نزدیکان شما نیز غذای زیادی مصرف کنند ممکن است شما نیز به انجام این کار ترغیب شوید.

بیماری های پزشکی

در برخی موارد مشاهده می شود که افراد به دلایل پزشکی نیز می توانند دچار چاقی و اضافه وزن شوند که می توان با مراجعه به پزشک این بیماری ها را برطرف نمود. شایع ترین این بیماری ها را می توان کم کاری غده ی تیروئید و سندروم کوشینگ اشاره کرد.

 

عوامل ژنتیکی

بسیاری از افراد دلیل چاقی و عدم کاهش وزن خود را عوامل ژنتیکی می دانند و می گویند «چاقی در خانواده ما ارثی است» یا «چاقی در ژن من می باشد». اگر چه ممکن است این مسئله که برخی عوامل های ژنتیکی که از والدین به ارث می رسند، مانند اشتهای زیاد یا کند بودن سرعت سوزاندن انرژی در افراد باعث شود که کاهش وزن سخت شود، اما این عوامل باعث نمی شوند که لاغری و کاهش وزن نا ممکن باشد.

در بسیاری از موارد که چاقی در یک خانواده ای ارثی است، دلیل آن ممکن است عوامل و شرایط محیطی، یا عادات بد غذا خوردن که در کودکی به افراد آموزش داده می شود باشد. لذا نا تونی در کاهش وزن به دلیل ارثی بودن چاقی و عوامل ژنتیکی باوری نادرست است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات