پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات خواب- خر و پف شبانه

گاهی اوقات همسران افرادی که خر و پف می کنند تا حدودی به این صداهای ناهنجار عادت می کنند، اما تقریبا همیشه خروپف، هم برای خود فرد و هم نزدیکان آزاردهنده و مشکل زا است

ختلالات خواب- خر و پف شبانه

اگر شبی نزد کسی که خر و پف می کند تامل کنید متوجه می شوید انگار در طول شب تراکتوری بالای سرتان مشغول کار کردن است. گاهی اوقات همسران افرادی که خر و پف می کنند تا حدودی به این صداهای ناهنجار عادت می کنند، اما تقریبا همیشه خروپف، هم برای خود فرد و هم نزدیکان آزاردهنده و مشکل زا است.

علت خر و پف
خر و پف زمانی ایجاد می شود که انسدادی در مسیر عبور هوا در پشت زبان و بینی ایجاد شود.


گاهی اوقات خر و پف یکی از علائم اختلالی به نام آپنه انسدادی خواب باشد. در این صورت نفس فرد در حین خواب به مدت حدود 10 ثانیه یا بیشتر قطع می شود که نیاز به درمان جدی دارد.


درست است که خر و پف به تنهایی بیماری نیست و علامتی از سایر بیماری هاست. اما همین مشکل باعث ایجاد اختلال در خواب شده و نزدیکان حتی همسایه ها را به شدت آزار می دهد.


اگر به طور مداوم خر و پف می کنید حتما به پزشک و متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید، روش های زیادی برای درمان این مشکل و بهبود کیفیت خواب وجود دارد.

انسداد در مسیر تنفسی و خر و پف ناشی از آن می تواند در نتیجه علل متعددی ایجاد شود که مصرف الکل، اضافه وزن و چاقی مفرط،  سرماخوردگی یا آلرژی های تنفسی، ماههای آخر بارداری، پولیپ و انسداد یا انحراف بینی  از جمله علل اصلی آن هستند. مصرف برخی داروهای خواب آور. افزایش خواب رم به هر علتی.

 

درمان

۱. به پشت خوابیدن باعث انسداد مسیر تنفسی توسط زبان می گردد و خر و پف تشدید می شود. برای درمان مشکل لازم است که به پهلو بخوابید.

۲. پرهیز از مصرف الکل و آرامبخش ها.
مصرف الکل و همچنین داروهای آرامبخش باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی و افزایش خواب رم و در نتیجه باعث شل شدن عضلات، دیافراگم و فک می شود زیرا در خواب رم عضلات خلق فلج می شوند که به افزایش انسداد مسیر تنفسی و افزایش خر و پف منجر میشود.

 

۳. کاهش وزن.
متاسفانه اضافه وزن و چاقی مفرط نیز از عوامل بروز و تشدید خر و پف است. چربی انباشته شده در مسیر تنفسی باعث افزایش انسداد میشود. برای لاغر شدن رژیم غذایی و ورزش الزامی است.



۴. درمان آلرژی
افرادی که از آلرژی های تنفسی رنج می برند، بیشتر از افراد دیگر در معرض خر و پف قرار می گیرند.  آلرژی باعث احتقان و پولیپ در مسیر تنفسی شده و این دو باعث انسداد می شوند.
اگر آلرژی دارید لازم است که با استفاده از داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای ضداحتقان درمان شوید.


بهتر است که به طور مرتب خانه و مبلمان، فرش، موکت و پرده های خانه خود را گردگیری کنید تا گردوخاک روی آنها، مشکل تان را شدیدتر نکند.

 اگر به غذا یا گرده گیاهان حساسیت دارید تز مصرف یا مواجهه با آن خودداری کنید.

۵. به پهلو بخوابید
به پشت خوابیدن باعث به عقب رانده شدن زبان و انسداد حلق شده و باعث خر و پف و تشدید آن می گردد. برای مقابله با این مشکل لازم است که به پهلو بخوابید. با بستن یک عدد توپ پنیس به کمر یا بین دو کتف به پشت خوابیدن غیر ممکن می شود به این روش پوزیشن تراپی گویند. و یا برای عادت کردن به این حالت بهتر است یک توپ تنیس در کنار و دو طرف خود روی رختخواب تان در حالت ثابت مستقر کنید تا مانع از برگشتن به پشت و طاقباز خوابیدن شما گردد، این توپ ها، پشت را اذیت می کنند و فرد دوباره به پهلو بر می گردد.

 
۶. از بالشت یا متکای بلند یا طبی استفاده کنید.
یک بالشت بلند انتخاب کنید و یا اینکه دو بالش را روی هم قرار دهید، به طوریکه سرتان بلندتر از بدن تان قرار بگیرد. این کار باعث بهتر شدن و باز شدن وضعیت عبور هوا از بینی و دهان می شود و خر و پف را کاهش می دهد.

۷. در فضایی که بوی پیاز دارد بخوابید. یکی از روش های قدیمی برای مقابله با خر و پف که همچنان کارایی دارد، استفاده از پیاز است. برای این کار لازم است که یک عدد پیاز را به دو نیم کنید و روی آن نمک بپاشید.

آن را داخل بشقابی گذشته و هنگام خواب، بالای سرتان یا کنار تخت قرار دهید. اجازه دهید که تا صبح همچنان بالای سرتان بماند تا بوی آن در فضای اتاق پخش شود.

 
۸. شستشوی داخل بینی و حلق با سرم شستشو
. این کار مانع از گرفتگی و احتقان بینی می شود.

 

۹. دمنوش گزنه‌ این دم نوش در برخی افراد موثر بوده است.

 

۱۰. دمنوش گیاه مریم. ممکن است این دم نوش خر و پف شما را کاهش دهد.

 

۱۱. روغن زیتون و گیاه سُداب. برخی بیماران از این ترکیب فایده برده اند.


شب ها هنگام خواب، مقداری از این روغن را به گردن و پره های بینی تان بمالید. لازم است که ترکیب در ظرف شیشه ای تیره رنگ نگهداری شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات