پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عقده های روانی بشناسید

عقده در روانشناسی به شکل و شیوه ای خاص و تکراری از تفکر و رفتار اشاره دارد. بنابراین تمامی اجزای روان ساختار عقده ای دارند.

عقده های روانی

عقده های روانی اکثر اوقات نابهنجار نیستند،  ولی زمانی که به صورت افراطی آشکار باشند و اجازه ندهند که شخصیت فرد به شکل انعطاف پذیر رشد کند می توانند باعث بیماری شوند.

عقده در روانشناسی به شکل و شیوه ای خاص و تکراری از تفکر و رفتار اشاره دارد. بنابراین تمامی اجزای روان ساختار عقده ای دارند.
از نظر لغوی عقده یعنی گره. گره معمولا به دو نوع است: گره کور و گره ساده.  گره کور قابل بازشدن نیست اما گره ساده قابل بازشدن است.  عقده نیز در حوزه روانشناسی به دو گونه است؛ عقده ساده و عقده پیچیده.

اولین بار یونگ مفهوم عقده را در درون نظریه روان شناسی تحلیلی خود  بیان کرد. یونگ محتویات «ناهشیار شخصی» را «عقده» نامید كه بیشتر ماهیت هیجانی دارند.  مثلا تجربیات شخصی در رابطه با مادر علاوه بر اینكه شخصی است، دارای سطحی از هشیاری و نیمه هشیاری است.  این رابطه دارای بار هیجانی است، كه «عقده رابطه با مادر» را ایجاد می کند.


انواع عقده

1.عقده مهرطلبی دهانی

این عقده ترکیبی از فعالیت های دهانی،  تمایلات پذیرا بودن و نیاز به حمایت و بقا را نشان می دهد.  تظاهرات رفتاری این عقده عبارتند از مکیدن، بوسیدن، خوردن، نوشیدن، پُک زدن ، تشنه محبت بودن، نیاز به همدردی، نیاز به مراقبت و حفاظت و عشق است.


۲. عقده پرخاشگری دهانی

این عقده شامل رفتارهای دهانی و پرخاشگرانه به صورت توام با:  گاز گرفتن،  تف انداختن،  فریاد کشیدن ، پرخاشگری کلامی و  پوز خند زدن و طعنه زدن است.



۳. عقده طرد دهانی

این عقده شامل رفتارهای زیر است:  استفراغ کردن،  انتقادی بودن بیش از حد در مورد غذا،  کم خوردن، ترسیدن از آلودگی دهان ، ترس از بوسیدن،  تمایل به منزوی بودن، اجتناب از وابستگی به دیگران است.



۴. عقده طرد مقعدی

از دیدگاه روانکاوی پرخاشگری غالباً بخشی از این عقده است. رفتارهای خصمانه و آزارگرانه، بی رحمی،  ویرانگری،  قِشقِرِق کردن و انداختن و پرت کردن اشیا، شلیک کردن تفنگ،  منفجر کردن مواد منفجره.



۵. عقده نگهداری مقعدی

ویژگیهای این عقده عبارتند از انباشتن، پس انداز کردن، جمع کردن اشیا به صورت وسواسی یا افراطی،وسواس پاکیزگی، آراستگی، نظافت، لجبازی، خساست  است. والدین بیش از حد پرتوقع و کنترل کننده، که در آموزش توالت رفتن سخت گیری می کنند ،احتمالاً موجب شکل گیری این عقده در کودک می شوند.



۶. عقده منزوی بودن

علائم این عقده عبارتند از تمایل شدید به بودن در مکان های کوچک، گرم و تاریک، امن و پرت. فرد ممکن است به جای اینکه صبح از رختخواب بلند شود، آرزو کند زیر پتو بماند.  افراد مبتلا به این عقده به وابسته بودن به دیگران حساسیت دارند،  منفعل هستند،  گرایش به رفتارهای امن و آشنایی که در گذشته کارساز بوده اند، دارند.


۷. عقده مجرای ادرار یا میزراهی

در این عقده جاه طلبی و خودخواهی، خودنمایی، شب ادراری، و خودشیفتگی دیده میشود.  این گاهی اوقات عقده ایکاروس  نامیده می شود. افراد دارای این عقده هدف های بلند پروازانه دارند و رویاهای آنها معمولا با شکست مواجه میشوند.



۸. عقده اُدیپ

عقده ادیپ گرهی در احساسات شدید کودک است، احساساتی که زندگی عاطفی کودک بین ۳ تا ۵ سالگی را ایجاد می کند.  به طور کلی در بردارنده امیال عاشقانه کودک و رفتار های جنسی کودک پسر نسبت به مادر خود از یکسو، و رقابت حسودانه همراه با آرزوی مرگ نسبت به پدر از سوی دیگر است این عقده در دختران عقده الکترا نامیده می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات