پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سندروم فیبرومیالژی

ین سندروم عوارض جدی ایجاد نمی کند، اما بسیار استرس زا بوده و اغلب مانع از انجام فعالیت های روزمره یا ارائه خدمات تمام وقت می شود

سندروم فیبرومیالژی

این سندروم عوارض جدی ایجاد نمی کند، اما بسیار استرس زا بوده و اغلب مانع از انجام فعالیت های روزمره یا ارائه خدمات تمام وقت می شود.

وجود این سندروم از سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است.

 
اگر چه درد های مبتلایان واقعی و گاهی بسیار شدیدند اما پزشکان نمی توانند ضایعات جسمی یا التهاب را برای توضیح این علائم تشخیص دهند. به همین علت، فیبرومیالژیا موجب اختلاف نظر در جامعه علمی شده است، تا جایی که برخی پزشکان به وجود آن اعتقاد ندارند. امروزه به نظر می رسد برخی از عوامل فیزیولوژیکی (ناهنجاری های سیستم عصبی، اختلالات هورمونی و غیره) و عوامل ژنتیکی علت هستند. حوادث خارجی (تروما، عفونت ...) نیز می توانند علت شوند. علل دقیق، با این حال، نامعلوم باقی می مانند.

اصطلاح فیبرومیالژیا از "فیبرو" برای فیبروز است، "میو" که به معنی عضلات و "algie" است که به معنی درد است. بعضی از پزشکان این اصطلاح را مورد انتقاد قرار داده اند، زیرا فیبروز عضلات باعث درد نمی شود. اصطلاح "سندروم پلی الاگلیت منتشر فکری" یا SPID نیز پیشنهاد شده است، اما از لحاظ بین المللی مورد توافق قرار نگرفته است.


شیوع

آمار نشان می دهد که در کشورهای صنعتی، فیبرومیالژیا 2 تا 6 درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. در کانادا 900000 نفر مبتلا هستند .در فرانسه، وزارت بهداشت برآورد می کند که حدود 2 درصد از جمعیت فیبرومیالژیا دارند.
حدود 80٪ از افراد مبتلا زنان هستند. این بیماری اغلب در حدود ۳۰ سالگی تا ۶۰سالگی دیده می شود. تعداد کمی از موارد فیبرومیالژیا در کودکان توصیف شده است.


تشخیص

علائم متعدد و شباهت آن با سایر بیماری ها یا سندروم های دیگر (آرتریت روماتوئید، بیماری های سیستمیک، سندروم خستگی مزمن، سندروم روده تحریک پذیر، میگرن و ...) تشخیص فیبرومیالژیا را پیچیده می کند . بنابراین، در آمریکای شمالی، بیماران قبل از به دست آوردن تشخیص فیبرومیالژیا ، لازم است به طور متوسط ​​5 سال (و دوازده ویزیت پزشکی) صبر کنند،  قبل از تشخیص فیبرومیالژیا، پزشکان آزمایشهای اضافی (به خصوص آزمایشات خون و اشعه  برای رد بیماریهای دیگر که به طور متفاوتی درمان می شوند، درخواست می کنند.

تشخیص فیبرومیالژیا بر اساس دو معیار ایجاد شده توسط کالج آمریکایی روماتولوژی که مورد تایید یک کمیته بین المللی است انجام میشود:

۱. وجود درد منتشر بیش از ۳ ماه. درد باید در هر دو طرف بدن (سمت چپ و راست)، در بالا و پایین کمر و در ستون فقرات باشد.حس درد در حداقل ۱۱ نقطه از نقطه مشخصه بیماری گزارش شود.
۲. مشکلات روانی و شناختی

سندروم خستگی مزمن که مشخصه خستگی عمیق و درد مفصلی و عضلانی است بسیار مشابه فیبرومیالژیا است و همیشه تمایز قائل شدن ممکن نیست.تفاوت اصلی بین این دو، این واقعیت است که خستگی در مورد سندروم خستگی مزمن غلبه دارد و درد در موارد فیبرومیالژیا.

بیماری های مرتبط با آن: فیبرومیالژیا اغلب با مشکلاتی مانند سردرد، اختلالات روده (روده تحریک پذیر)، سندروم پاهای بی قرار، اختلالات چشم، لرزش همراه است


علل

علل سندروم هنوز مشخص نشده است. اگرچه فیبرومیالژیا سبب درد مزمن عضلانی می شود ، در معاینه ضعف عضلاتی قابل مشاهده نیست که بتواند درد را توضیح دهد. این یک بیماری است که احتمالا بسیاری از عوامل باعث ایجاد علائم می شوند. چندین فرضیه مطرح شده است.


اختلال در محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال یا محور استرس

تصور می شود در افراد مستعد فیبرومیالژی وجود داشته باشد، که یک جانشینی از دو عنصر بسیار مهم است
-
در نوجوانی یا دوران کودکی، یک رویداد بسیار استرس زا و احساسی.
-
در بزرگسالی، معمولا بین 30 و 50 سال یک استرس شدید و جدید، علائم فرد در سندروم فیبرومیالژی را تغییر می دهد
 

کاهش آستانه درک درد 

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا احساس درد بیشتری نسبت به دیگران دارند. به عبارت دیگر، سیستم عصبی آنها به طور غیرمعمولی به محرک های خارجی پاسخ می دهد: فشار کم برای ایجاد پیام "درد" در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کافی است. این حساسیت بیشتر نسبت به درد مربوط به اختلال در برخی مناطق مغز و انتقال غیر عادی پیام عصبی است.


اختلالات فیزیولوژیک سیستم عصبی 
 

مطالعات متعددی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کاهش سطح انتقال دهنده های عصبی مانند گلوتامات یا سروتونین را نشان داده اند. به طور مشابه، اختلالات هورمونی (در مورد هیپوفیز و تالاموس در مغز) در بیماران فیبرومیالژیا شرح داده شده است. با این حال، هیچ یک از این مشاهدات نمی تواند بیماری را توضیح دهد.


عوامل ژنتیکی 

در حال حاضر نشان داده شده است که فیبرومیالژیا دارای مولفه ژنتیکی است و بسیاری از افراد در برخی از خانواده ها رنج می برند. چندین ژن ممکن است در ایجاد فیبرومیالژیا دخالت داشته باشند، اما مطالعات در این زمینه نتایجی مثبت نداشته است.


عوامل بیولوژیکی 

اختلال متابولیک مادهحساسیت به درد را افزایش می دهد. ارتباط این ماده با استرس، اضطراب و افسردگی نیز شناخته شده است.

کمبود مزمن خواب عمیق. ممکن است که خواب ضعیف نه تنها یک علامت باشد، بلکه علت برای فیبرومیالژیا است.

بسیاری از عوامل عفونی در توضیح شروع فیبرومیالژیا، مانند ویروس های هپاتیت C یا B، یا باکتری هایی که در بیماری لایم دخیل هستند، دخالت دارند. حدود 10٪ از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا گزارش کرده اند که عفونت قبل از شروع علائم وجود دارد. در بسیاری از موارد، آسیب فیزیکی (حادثه) در ایجاد فیبرومیالژیا دخیل است



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات