پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال بی نظمی خلق اخلال گر را بنشناسید

در این بیماری طغیان های خشم که مکرر است

اختلال بی نظمی خلق اخلال گر


اصطلاح اختلال بی نظمی خلق اخلال گر (به انگلیسی Disruptive Mood Dysregulation Disorder) برای کودکان مبتلا به تحریک پذیری مزمن و شدید مورد استفاده قرار می گیرد .در این بیماری طغیان های خشم که مکرر است و هفته ای سه بار یا بیشتر و حداقل به مدت یکسال و دست کم در دو موقعیت خانه، مدرسه، همسالان ادامه دارد. این طغیانها با رشد کودک تناسب ندارند و کودک بین طغیان ها به شدت تحریک پذیر یا خشمگین است.

 برای کودکانی که در اولین دوره قبل از ۶سالگی یا بعد از ۱۸سالگی است گذاشته نمیشود. این کودکان گاهی به صورت قشقرق کننده توصیف می شوند. برای این کودکان قبلا تشخیص اختلال دو قطبی داده میشد ولی این کودکان در بزرگسالی به جای ابتلا به اختلال دو قطبی در معرض خطر ابتلا به اختلال افسردگی یا اضطرابی هستند .
 


 
ملاک های DSM-5 برای اختلال بی نظمی خلق اخلال گر

الف. طغیانهای خشم مکرر و شدید کلامی یا رفتاری. پر خاشگری جسمانی با افراد یا اموال که از نظر شدت یا مدت تناسبی با موقعیت ندارد.
ب. طغیان ها با سطح رشد شناختی کودک تناسب ندارد.
ج. طغیانها به طور متوسط سه بار یا بیشتر در طول یک هفته اتفاق می افتند.
د. خلق مابین طغیانهای خشم در بخش عمده روز و تقریبا هر روز مداوم تحریک پذیر بوده و برای دیگران یعنی والدین ، معلمان ، همسالان قابل مشاهده و قابل تحمل نیست.
 
ث. علایم اختلال به مدت دوازده ماه یا بیشتر وجود دارد و کودک در طول این مدت هرگز سه ماه پیاپی بدون نشانه نبوده است.
ت.  ملاک الف و ج حداقل در دو یا سه موقعیت خانه ، مدرسه، همسالان اتفاق می افتد و حداقل در یکی از موقعیتها شدید است .
ل. این اختلال نباید اولین بار قبل از شش سالگی یا بعد از ۱۸ سالگی تشخیص داده شود.
م. سن شروع این اختلال قبل از ده سالگی است.
ن. هرگز دوره مجزایی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد و در طول آن ملاک کامل مانیا یا هیپومانیا بر آورده شود وجود ندارد.

شروع این اختلال حتما قبل از ۱۰ سالگی اتفاق افتد، و این تشخیص نباید در مورد کودکانی که سن کمتر از ۶ سال دارند، داده شود. هنوز مشخص نشده است که آیا این بیماری فقط به این صورت محدود شده به سن وجود دارد یا در سایر رده های سنی هم دیده میشود چون نشانه ­های اختلال بی­ نظمی خلق اخلالگر احتمالاً با افزایش سن کودکان تغییر می­ کنند، استفاده از این تشخیص باید به گروه­ های سنی مشابه با گروه­هایی محدود شود که اعتبار آن تعیین شده است یعنی ۷ تا ۱۸ ساله ها.

تقریباً ۵۰ درصد کودکان مبتلا به تحریک­ پذیری شدید و مزمن، علایم بالینی خواهند داشت که همچنان ملاک­ های این اختلال را ۱ سال بعد برآورده می­کند. در عوض، کودکان مبتلا به تحریک ­پذیری مزمن، در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به اختلال­ های افسردگی یک­ قطبی و یا اختلالات اضطرابی قرار دارند.

متغیرهای مربوط به سن نیز اختلال دوقطبی و اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر را از همدیگر متمایز می­کنند. میزان اختلال دوقطبی عموماً قبل از نوجوانی خیلی پایین است و همراه با افزایش یکنواخت تا اوایل بزرگسالی است. میزان شیوع این اختلال ۱ تا ۲ درصد است. اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر قبل از نوجوانی شایع­تر از اختلال دوقطبی است و هنگامی که کودکان به بزرگسالی می رسند، نشانه­ های این اختلال شیوع کمتری دارد.


عوامل خطر و پیش ­آگهی اختلال بی نظمی خلق اخلال گر



خلق و خویی

 

کودکان مبتلا به تحریک ­پذیری مزمن معمولاً سوابق روان­ پزشکی پیچیده­ ای دارند. در این کودکان، سابقه نسبتاً قابل ملاحظه تحریک­ پذیری مزمن شایع است، که اکثرا قبل از اینکه ملاک­ های کامل برای این نشانگان برآورده شده باشند، آشکار می شوند. این گونه جلوه­ های پیش­ تشخیصی، ممکن است برای تشخیص اختلال لجبازی و نافرمانی واجد شرایط باشند. خیلی از کودکان مبتلا به اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر، نشانه ­هایی دارند که ملاک ­های اختلال کاستی توجه/بیش­ فعالی (ADHD) و اختلال اضطرابی را نیز برآورده می­ کنند، به طوری که چنین تشخیص­ هایی اغلب از همان سنین نسبتاً اولیه وجود دارند. برخی کودکان ممکن است ملاک های اختلال افسردگی اساسی را نیز وجود داشته باشند.

ژنتیکی و فیزیولوژیکی

کودکانی که تحریک­ پذیری مزمن دارند گاهی براساس سابقه خانوادگی خود، از کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی متمایز هستند. با این حال، این دو گروه از نظر میزان شیوع خانوادگی اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی یک­ قطبی، یا سوءمصرف مواد، تفاوت ندارند. کودکان مبتلا به اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر در مقایسه با کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی یا بیماری­ های روانی دیگر، شباهت­ ها و تفاوت­ هایی را در پردازش اطلاعات آشکار می­سازند.

 مثلا اختلال در نامیدن هیجان چهره، به علاوه اختلال در تصمیم­ گیری و کنترل شناختی، در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی و کودکانی که به طور مزمن تحریک­ پذیرند، و همین­ طور در کودکان مبتلا به برخی از بیماری ­های روان­پزشکی دیگر، وجود دارند.


کودکان مبتلا اختلال

بی­نظمی اخلالگر عمدتاً پسر هستند. در بین نمونه­ های جامعه، به نظر می­رسد که برتری پسرها تأیید شده است. این تفاوت در میزان شیوع بین پسرها و دخترها، اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر را از اختلال دوقطبی که شیوع جنسیت برابر دارد، متمایز می­کند.
 



پیامدهای کارکردی اختلال بی نظمی خلق اخلال گر


تحریک­ پذیری شدید، مزمن، به صورتی که در اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر دیده می­شود، با اختلال محسوس در روابط کودک با اعضای خانواده و همسالان و در عملکرد تحصیلی، ارتباط دارد. این کودکان به خاطر اینکه ناکامی را خیلی کم تحمل می ­کنند، عموماً مشکل پیشرفت در مدرسه دارند؛ آنها اغلب قادر نیستند در فعالیت­ هایی شرکت کنند که کودکان سالم معمولاً از آنها لذت می­برند.

 زندگی خانوادگی آنها به خاطر طغیان­ ها و تحریک­ پذیری آنها، به شدت مختل است؛ و در شروع کردن روابط دوستی و ادامه دادن آن مشکل دارند. به طور کلی، سطوح کارکردی در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی و اختلال بی­نظمی خلق اخلالگر برابر است. هر دو بیماری، اختلال شدیدی را در زندگی افراد مبتلا و خانواده آنها ایجاد می ­کنند.


درمان


برای درمان این کودکان از دارو و رواندرمانی استفاده میکنیم.


داروها

ضدافسردگی ها
ضد جنون ها
تثبیت کننده های خلق
ضد اضطراب ها


رواندرمانی

درمان شناختی رفتاری
درمان وجودی
خانواده درمانی

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات