پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

افکار منفی_ تعمیم افراطی

وقتی خطای شناختی تعمیم افراطی در ذهن ما فعال می‌شود هر حادثه ناخوشایندی را شکستی دائمی می‌پنداریم‌.

خطای شناختی تعمیم مبالغه آمیز یا افراطی

وقتی خطای شناختی تعمیم افراطی در ذهن ما فعال می‌شود هر حادثه ناخوشایندی را شکستی دائمی می‌پنداریم‌.  در این وضعیت فقط براساس یک یا چند رویداد خاص، یک الگوی کلی (فراگیر) منفی‌گرایانه را استنباط می‌کنیم و این خطا منجر به ناامیدی و افسردگی می‌گردد.

در تعمیم افراطی (به انگلیسی overgeneralization) هر حادثه ناخوشایند و منفی از جمله شکست شغلی و یا شکست در ماجرای عشقی را شکستی تمام‌عیار و تمام‌نشدنی تلقی می‌کنیم و آن را با عباراتی مانند هیچ وقت و همیشه توضیح داده و طوری رفتار می‌کنیم که انگار دنیا به آخر رسیده است.

 اگر در انجام دادن یک کار شکست بخوریم آن را به سایر کارها تعمیم خواهیم داد و می‌گوییم: «من نمی‌توانم در هیچ کاری موفق شوم و همیشه در همه کارها شکست می‌خورم. من چقدر بدبختم. از من بدبخت‌تر وجود ندارد. این اتفاق همیشه فقط برای من پیش می‌آید».

 فردی که در حال رانندگی پرنده‌ای به شیشه اتومبیل او برخورد کرده بود می گفت: «من چه بد شانس هستم، پرنده‌ها همیشه به شیشه ماشین من می‌خورند.» یا دانش آموزی ممکن است نتیجه بگیرد که: «به دلیل این که در امتحان اول موفق نبودم، نمی توانم در درس ریاضی هم خوب باشم». لذا تجربه ای منفی از چند حادثه، می تواند به صورت قانونی که رفتار آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، تعمیم داده شود.
افرادی که خطای شناختی تعمیم افراطی را در ذهن خود پرورش می دهند مشکلات زندگی را شدیدتر از مقدار واقعی آن می بینند. شدت و مقدار واقعی خیلی کمتر از شدتی است که در ذهن وجود دارد. شاید بتوان این طور بیان کرد که این افراد به دلیل مبالغه در بخشی از افکار، نمی توانند جوانب مثبت زندگی را ببینند و خود را از داشتن یک زندگی مثبت محروم می کنند.
از طرفی تعمیم افراطی باعث پیشداوری ما در مورد دیگران می‌شود چرا که بدون تجارب کافی، شتاب زده مسائل را به یکدیگر تعمیم می‌دهیم. مثلا ممکن است شما یک بار یک فردی که قومیت خاصی دارد را ببینید و او رفتار ناخوشایندی با شما بکند و از آن به بعد شما بگویید مردم این قومیت آدمهای خوبی نیستند.
شاید بارها شنیده باشید که فردی می گوید:
ترکها و رشتی ها و لرها و سایر اقوام ایرانی فلان گونه هستند. در حالی که یقینا تعمیم صفات چند نفر به یک گروه نادرست است. در تعمیم افراطی افراد با قانون سازی براساس چند حادثه ناخوشایند تفکر خود را از طریق تعمیم افراطی تحریف می‌کنند.

مثال خطای شناختی تعمیم افراطی 

خانمی را در نظر بگیرید که همسرش در زمان تعیین شده به منزل نمی‌آید سپس این خانم به شدت عصبانی میشود و این افکار در ذهن او ظاهر می شود: «همسرم هرگز سر وقت به منزل نمی‌آید. به راستی که کار زشتی می کند. همسرم چقدر نامنظم است. اگر به من توجه داشت این همه دیر نمی‌آمد. باید تا به حال آمده بود.» ‌با بررسی این افکار متوجه می‌شویم که خطای شناختی این خانوم تعمیم مبالغه آمیز است زیرا به اعتقاد او یک حادثه ناخوشایند، اتفاقی پایان ناپذیر و تمام ناشدنی است. ممکن است همسر این خانم گاهی اوقات دیر به منزل بیاید شاید هم معمولا دیر بکند اما همیشه دیر نمی‌کند.


 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات