پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

راه رفتن در خواب_خواب گردی

پاراسومنیا یعنی پدیده‌های حرکتی، کلامی یا تجربی که با خواب در ارتباط است.

راه رفتن در خواب_خواب گردی



پاراسومنیا یعنی پدیده‌های حرکتی، کلامی یا تجربی که با خواب در ارتباط است. بسیاری از افراد حداقل یکی از اختلالات پاراسومنیا را در طی عمرشان تجربه می کنند و یا در اطرافشان افرادی را می‌شناسند که از این اختلالات رنج می‌برند.

وقتی فردی که در خواب است از تختخواب بلند شود و راه برود دچار اختلال راه رفتن در خواب است. در اکثر مواقع فرد قبل از راه رفتن در بستر می‌نشیند و به اطراف نگاه می‌کند. در این وضعیت چشمان فرد باز است ولی نسبت به اتفاقات اطرافش هوشیار نیست و بیدار کردن وی بسیار سختتر از زمانی است که خواب گردی ندارد . وقتی هم فرد بیدار میشود بسیار گیج و خواب آلود است و کارهایی که انجام داده است را به یاد نمی‌آورد. گاهی فرد راه رفتن ساده هنگام خواب دارد و یا حتی بعضی از فعالیت‌های روزمره را انجام دهد. تغییر دادن دکور منزل جا به جا کردن مبلمان یا بالا رفتن از نردبان و در مواردی فرد سوار اتومبیل میشود و مسافت طولانی رانندگی می کند.


خوابگردی (به انگلیس: (somnambulism قدم زدن و راه رفتن و انجام دادن کارهایی به صورت نیمه‌ ارادی در زمان خواب است ولی شخص بعد از بیداری آنچه را انجام داده به یاد نمی آورد. اکثر اوقات خوابگردی منشا خانوادگی دارد و ارثی است.در زمان خواب گردی بدن بیدار و ذهن در خواب است. ممکن است بیمار در خواب راه برود، بدود، لباس بپوشد، حمام یا ادرار کند، رانندگی کند، اشیاء را پرت کند، و حتی کسی را به قتل برساند. برخی منابع آماری نشان می دهند که در برخی جمعیت ها تا ۱۸ درصد جمعیت  خوابگردی دارند.. حدود ۱۶ درصد کودکان در ایالات متحده آمریکا مبتلا به اختلال خوابگردی هستند. حدود ۸۰ درصد خوابگردان مذکر هستند. بعضی خوابگردها در حین خوابگردی چشم خود را نمی‌بندند. خوابگردی از ۳۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.
 


تشخیص راه رفتن در خواب

معمولا برای تشخیص راه رفتن در خواب به تشخیص طبی یک متخصص نیازی نیست ، چون احتمالا خودتان یا اطرافیان شما متوجه خوابگردی می شوید مگر در صورتی که کاملا تنها زندگی کنید و از کارهایی که در طول شب انجام می‌دهید مطلع نباشید، پزشکان می‌توانند با تست‌های فیزیکی و روان‌شناختی دلیل خوابگردی را تشخیص دهند.

اختلالاتی مثل اختلال رفتاری خواب رم یا صرع لوب پیشانی هم می‌توانند باعث رفتارهای عجیبی در هنگام خواب شوند که شبیه خوابگردی باشند.

گاهی برای تشخیص دقیق از تست خواب یعنی پولی سومنوگرافی استفاده میشود. برای این آزمایش شما یک شب در کلینیک خواب می‌مانید و پرستاران اطلاعات روان‌شناختی و جسمانی شما را در حین خواب ثبت می کنند.


درمان راه رفتن در خواب

اکثر اوقات برای راه رفتن در خواب که گهگاه رخ می‌دهد، نیازی به درمان نیست، اما وقتی خوابگردی باعث رفتارهای ناراحت‌کننده یا خطرناک شود، ممکن است پزشک شما درمانی برای آن پیشنهاد کند. درمان‌ این اختلال شامل موارد زیر باشد:

۱. برطرف کردن علت اولیه‌ راه رفتن در خواب، مثلا کم‌خوابی یا مصرف دارو.
۲. بیدار کردن برای پیشگیری، یعنی کمی بعد از زمانی که معمولا شروع به راه رفتن در خواب می‌کنید، شما را بیدار کنند.
۳. داروهای خواب آور از خانواده‌ بنزودیازپاین، مثل والیوم (دیازپام)،
خوابگردی را از طریق درمان دارویی به سادگی می توان درمان کرد.
داروهای موثر بر خواب گردی داروهایی هستند که خواب را افزایش می دهند. گاهی علاوه بر خواب گردی مشکلات روانی دیگری وجود دارند که باعث تشدید خواب گردی می شوند. درمان سایر مشکلات روانی با درمان خواب گردی کمک خواهد کرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات