پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

نشانگان قفل‌ شدگی

در نشانگان قفل شدگی ایجاد ضایعه در ناحیه قاعده پل مغزی که پایین‌تر از دستگاه فعال‌کننده مشبک ساقه مغزی است، راه‌های حرکتی نزولی قطع می‌شوند؛

نشانگان قفل‌شدگی

نشانگان قفل شدگی به انگلیسی (Locked-in syndrome) بیماری خاصی است که با وجود عدم تحرک اندام‌های بیمار، بیداری و هوشیاری وی حفظ می‌شود این وضعیت ناشایع ممکن است با اغما که بیداری و هوشیاری بیمار مختل می‌گردد، اشتباه شود. در موارد نشانگان قفل شدگی، بیمار تکلم نداشته و فقط میتواند چشم‌ها در راستای عمودی حرکت دهد. بنابراین، حرکت چشم‌ها تنها راه ایجاد ارتباط با این بیماران است.



علل

 نیمکره‌های مخ و دستگاه فعال‌کننده مشبک در ایجاد هوشیاری و بیداری نقش دارند.قسمت بیشتری از دستگاه فعال‌کننده مشبک در ساقه مغز قرار دارد. اگر این دستگاه صدمه ببیند، درجاتی از اختلال هوشیاری ایجاد می‌گردد. آسیب گسترده و دو طرفه در کورتکس نیز هوشیاری را مختل می کند.

در نشانگان قفل شدگی ایجاد ضایعه در ناحیه قاعده پل مغزی که پایین‌تر از دستگاه فعال‌کننده مشبک ساقه مغزی است، راه‌های حرکتی نزولی قطع می‌شوند؛ بنابراین، راه‌های قشری نخاعی و قشری پیازی آسیب می‌بینند. در این آسیبها بیداری و هوشیاری وجود دارد، ولی بی حرکتی در اندام‌ها ایجاد می‌گردد.



آسیبهایی که این بیماری را ایجاد می کنند


۱. ضربات مغزی.
۲. سکته مغزی به علت ایسکمی یا خون‌ریزی پل مغز.
۳. انسفالیت.
۴. میلینولیز مرکزی پل مغزی.
۵. کاهش شدید پتاسیم خون.
۶. پلی نوروپاتی شدید (مثلاً گاهی به علت نشانگان گیلن باره)
۷. تومورها


علایم


۱. فلج چهاراندام
۲. عدم تکلم
۳. حرکات محدود چشم که ممکن است به این صورت باشد: توانایی باز کردن ارادی چشم‌هاوجود حرکت چشم‌ها در راستای عمودی (بالا و پایین)
۴. تقارب چشم‌ها
۵. وضعیت دسربره (اکستانسیون در چهار اندام) یا حالت خم شده (فلکسوری) در اندام ها
۶. طبیعی بودن نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG)


پیش آگهی

وقتی علت این بیماری اختلال عروقی باشد، مرگ در حدود ۷۰٪ بیماران اتفاق می افتد و در سایر موارد (غیر عروقی) احتمال مرگ تقریباً ۴۰٪ است که در اکثر موارد به دلیل آسپیراسیون و پنومونی است. اگر بیمار زنده بماند شاید بعد از چند هفته یا چند ماه به‌طور نسبی یا کامل بهبود یابد.



درمان

این بیماری درمان موثری ندارد ولی میتوان پیشگیری کرد. از آنجایی بیمار هوشیار است میتوان از رواندرمانی حمایتی برای بیمار و نزدیکان او بهره برد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات