پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره سندروم قفل شدگی بدانید

ردی که دچار این بیماری می شود، هیچگونه راه برقراری ارتباط به جز از طریق چشم ها ندارد

سندروم قفل شدگی چیست؟

سندروم قفل شدگی ( به انگلیسی locked in syndrome) اساسا به شرایطی گفته می شود که در آن، شخص مبتلا کاملا بیدار و آگاه است، اما به دلیل اختلالات عصبی که در بدن او به وجود می آید، حرکات عضلات خود، و انجام کار هایی مانند تکان دادن اندام ها، بلع و قورت دادن غذا، صحبت کردن یا نفس کشیدن و همچنین تغییر حالات صورت خود نمی باشد.

فردی که دچار این بیماری می شود، هیچگونه راه برقراری ارتباط به جز از طریق چشم ها ندارد . این افراد می توانند پلک بزنند، و در برخی از بیماران نیز دیده می شود که می توانند حرکات دیگری نظیر چرخش چشم یا بالا و پایین کردن چشم را انجام دهند.

علی رغم نا توانی هایی که افراد مبتلا به سندروم قفل شدگی دچار آن هستند، این افراد توانایی شنیدن و دیدن را به صورت کامل دارا هستند و دارای هوش معمولی مانند سایر افراد و توانایی محاسبات ذهنی را دارا می باشند. همچنین، هنگامی که شخصی نتواند چشمان خود را نیز حرکت دهد، در این صورت گفته می شود که شخص دچار سندروم قفل شدگی کامل شده است.

چه چیزی باعث به وجود آمدن سندروم قفل شدگی می شود؟

علت اصلی که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری دچار آن شده اند معمولا خونریزی داخلی مغز می باشد که می تواند باعث به وجود آمدن اختلال در عصب های بدن شود. همچنین، علاوه بر خونریزی مغزی عوامل دیگری نیز می توانند باعث این مشکل شوند که به عنوان مثال می توان به آسیب ها روحی روانی شدید، عفونت های مختلف، آسیب و از دست دادن غلاف میلین ( عایقی که وظیفه ی محافظت از عصب ها را به عهده دارد)، پلی میوزیت ( بیماری مربوط به التهاب اعصاب) و دیگر اختلال ها نظیر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اشاره کرد.

حقیقت هایی درباره سندروم قفل شدگی

شایعات و حقیقت های زیادی درباره این سندروم وجود دارد که دانستن برخی از آنها می تواند برای همه ی افراد مفید باشد. در این قسمت قصد داریم تا به برخی از این حقیقت ها بپردازیم. این نکات شامل موارد زیر می باشند:

  • بسیاری از افرادی که دچار این بیماری می شوند معمولا بهبود پیدا نکرده و عملکرد های از دست رفته ی خود را به دست نمیاورند. با این حال، در موارد نادری پیشرفت های شگفت انگیزی در بیماران دیده شده است.
  • در اکثر موارد تشخیص این بیماری توسط خانواده ها صورت می گیرد و آنها اولین کسانی هستند که متوجه عملکرد های غیر عادی افراد می شوند. همچنین MRI و آزمایش حرکات چشم نیز می تواند مفید واقع شود.
  • اگر چه تا به حال درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است، حمایت های عاطفی و برقراری ارتباط با آنها از طریق چشم، و همچنین استفاده از یک روانشناس می تواند برای بهبود وضعیت روحی بیماری و ارتقای کیفیت زندگی او مفید واقع شود.
  • اگر چه سندروم قفل شدگی اکثرا قابل پیشگیری نیست، اما تحقیقت ثابت کرده اند که این بیماری تا حد زیادی به سکته ی مغزی مرتبط می باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات