پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

طرح واره و درمان آن

طرح واره یک الگوی منفی و پایدار است که در دوران کودکی و یا نوجوانی یک فرد به وجود می آید

طرح واره درمانی چیست؟

طرح واره درمانی ( به انگلیسی schema therapy) یک روش درمانی برای بیماری روانی طرح واره ( به انگلیسی schema) می باشد و به منظور تغییر در محرک های شخصیتی افرادی است که دچار مشکلات عاطفی و مشکلاتی در زمینه ی برقراری ارتباط موثر با دیگران می باشند.

اگر چه طرح واره درمانی به عقیده ی افراد زیادی جدا از درمان های شناختی به حساب می آید، اما افراد و متخصصان زیادی اعقتاد دارند که از آنجایی که این روش درمانی از درمان های شناختی، درمان های رفتاری، درمان های احساسی و درمان های رابطه ای استفاده می کند، یکی از شاخه های درمان های شناختی به حساب می آید.

اگر چه درمان های شناختی استاندارد و رفتار درمانی دیالیکتیکی به طور ویژه ای در کاهش نشانه های حاد موثر می باشند، طرح واره درمانی می تواند در کاهش علائم مزمن و موارد زیر موثر باشد:

  • تشخیص و برطرف کردن الگو های زندگی خود-آسیب رسان و مشکلات عمیق عاطفی
  • بهبود انعطاف پذیری شخصیتی و پاسخ های مناسب به تغییرات و چالش های زندگی
  • تشخیص و تقویت نقاط قوت شخصیت افراد

طرح واره چیست؟

طرح واره یک الگوی منفی و پایدار است که در دوران کودکی و یا نوجوانی یک فرد به وجود می آید و مواردی همچون افکار، باور های شخصی، اقدامات و اعمال فرد و همچنین روابطی که در زندگی با دیگران برقرار می کند می تواند این الگو ها را تحریک کند.

طرح واره های منفی هنگامی رخ می دهد که نیاز های اساسی یک کودک در دوران کودکی به کل، یا به طور صحیص برطرف نمی شود. هنگامی که والدین یک کودک بتوانند تا حد لازم و به صورت صحیحی نیاز های اصلی کودک را برطرف نمایند، در این صورت آن کودک در آینده به یک بزرگسال سالم (از نظر روانی) تبدیل خواهد شد. به طور کلی، نیاز های اساسی شامل موارد زیر می باشند:

  • عشق و محبت
  • توجه کافی از نظر احساسی
  • پذیرش و مقبولیت
  • تشویق شدن به خصوص از طرف والدین
  • همدلی و همدردی
  • راهنمایی و محافظت
  • احترام به احساسات و نیاز ها

هنگامی که طرح واره فوران می کند یا تحریک می شود، افکار و احساسات شما تحت سلطه این طرح واره ها قرار می گیرند. در این لحظه ها، فردی که دچار طرح واره می باشد دچار احساسات و تجربه هایی به شدت منفی می شود و افکاری مخرب به ذهن او ورود پیدا می کند. هنگامی که شخص دچار این محرک ها می شود، به منظور مقابله با افکار منفی خود ممکن است راهکار هایی را در پیش بگیرد. این راهکار ها که افراد پیش می گیرند شامل موارد زیر می باشند:

  • تسلیم شدن: تسلیم شدن در برابر طرح واره ها و عمل کردن یا احساس اینکه آنها درست هستند، حتی اگر واقعیت بر خلاف آن باشد.
  • مقاومت: پیدا کردن راهی برای فرار کردن یا جلوگیری مردن از طرح واره ها
  • اقدامات معکوس: سعی برای نادیده گرفتن طرح واره ها با استفاده از انجام کار هایی که باعث می شود افراد دارای طرح واره احساس متفاوتی داشته باشند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات