پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهن‌خوانی

در ذهن‌خوانی از پاسخ‌های دریافتی از چندین گیرنده در مغز که توسط محرک الکتریکی برانگیخته می شوند

ذهن‌خوانی

ذهن خوانی در روانشناسی به دو مفهوم بکار رفته است:

۱. تلاش برای خواندن افکار و هیجان های افراد با توجه به  زبان بدن.

۲. رمز گشایی سیگنال های الکتریکی مغز برای خواندن افکار و تصاویر و هیجانهای افراد.

منظور از  ذهن خوانی در این مقاله روش جدیدی است که به دانشمندان بهداشت روان کمک می کند تا با بازخوانی سیگنال‌های الکتریکی دریافتی از مغز افراد، افکار آن‌ها را در مدت زمان بسیار کمی یعنی در حدود چند میلی ثانیه رمزگشایی کنند. این قابلیت رمزگشایی سریع می‌تواند پیامدهای بسیار وسیعی داشته باشد، و پتانسیل این را دارد که بعنوان روش‌جدیدی برای درمان آسیب‌های مغز مورد استفاده قرار گیرد، یا به افرادی که به سندروم قفل شدگی مبتلا هستند برای ارتباطاتشان کمک کنند. این نتایج جدید می‌تواند در آینده به افرادی که نمی‌ توانند صحبت کنند یا در ارتباطات کلامی دچار مشکل هستند برای بیان افکارشان کمک‌های شایانی بکند.

 

طبق مطالعات، کامپیوترها برای رمزگشایی تصاویر به دو نوع سیگنال مغزی نیاز دارند:

۱پتانسیل وابسته به رخداد.

۲. تغییرات طیفی پهنای باند.

 پتانسیل وابسته به رخداد یک ویژگی تیز در سلول‌های مغز است که زمانی که مغز به هر محرکی واکنش و پاسخ نشان می‌دهد، ظاهر می‌شود. در حالیکه تغییرات طیفی پهنای باند توسط الکترود‌ها به  تغییرات کلی توان در کل ناحیهٔ مغز گفته می‌شود.

در ذهن‌خوانی از پاسخ‌های دریافتی از چندین گیرنده در مغز که توسط محرک الکتریکی برانگیخته می شوند و سپس توسط ام آر آی کارکردی برای رمز گشایی از محرک اصلی تشخیص داده می شوند، استفاده می‌شود. مطالعات ذهن‌خوانی در انواع رمزگشایی بکار گرفته شده بعنوان مثال رده ‌بندی، تشخیص و بازسازی، رمزگشایی الگوهای تصویری، الگوهای شنیداری، حالت‌های روانشناسی شناختی، و الگوریتم‌های رمزگشایی رده‌بندی خطی، رده‌بندی غیر خطی، بازسازی مستقیم، بازسازی بیزین و غیره به کاربرده شده، تفاوت دارند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان گام‌های مهمی برای رمزگشایی افکار انسان‌ها برداشته‌اند. در مطالعات سال ۲۰۱۱، محققان توانستند  امواج مغز را به یک کلیپ فیلم تبدیل کنند که می‌شد آن را در لحظه دید. در سال ۲۰۱۴، دو دانشمند با استفاده از پیوند بخشی از مغز فردی  به مغز دیگر، افکار را از پیوند دهنده به پیوند گیرنده منتقل کردند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که کامپیوترها با استفاده از سیگنال‌ها و فعالیت‌های مغز افراد، می‌توانند «ببینند» افراد به چه چیزی فکر می‌کنند.

 

لوب‌های مغز برای دریافت سیگنال‌های ذهن

 

آزمایش خواندن مغز

 

محققان با همکاری هفت نفر مبتلا به بیماری صرع در یک بیمارستان در سیاتل آزمایشی برای خواندن ذهن افراد انجام دادند. در مغز هر کدام از این افراد تعدادی الکترود به نام آرایهٔ جاسازی کردند. این الکترودها در لوب های اکسیپیتال (پس سری) و گیجگاهی از پوسته‌ مغز قرار داشتند و به ترتیب مربوط به شنوایی و بینایی می‌باشند.

به هر کدام از بیماران تعدادی تصویر سیاه و سفید از مجموعه‌ای از چهره‌ها و خانه‌هایی با ترتیب تصادفی و هر کدام حدود چهارصد میلی‌ ثانیه در صفحهٔ نمایش نشان داده شد. با بکارگیری یک چارچوب جدید برای تفسیر داده‌های مربوط به فعالیت مغز بیماران، محققان قادر بودند تشخیص دهند هر بیمار در هر لحظه چه تصویری را می‌بیند.

در آینده انتظار می رود ارتباط الکترونیکی بین مغز و کامپیوتر بر قرار شود. اگر سیگنال های مغزی را بتوانیم به امواج دیجیتالی تبدیل و ترجمه کنیم انقلاب عظیمی در حوزه علوم مرتبط با مغز اتفاق خواهد افتاد. این انقلاب یعنی پیوند زدن حافظه های دیجیتالی به مغز باعث خواهد شد مشکل اصلی انسان یعنی ضعف حافظه و فراموش کردن اطلاعات برای همیشه از بین برود و انسان های خلق شوند که حافظه ای برابر با ابر کامپیوتر ها دارند.

همانطور که گفته شد پیوند مغز این امکان را ایجاد می کند که حافظه و حتی شخصیت افراد به همدیگر منتقل شود. بدین گونه از مرگ افراد جلوگیری خواهد شد!



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات