پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال تجزیه هویت

این اختلال به این صورت است که در افکار، خاطرات، احساسات، اعمال یا شخصیت بیمار نوعی خلا ارتباطی به وجود می آید

تجزیه هویت

اختلال تجزیه هویت (به انگلیسی: Dissociative identity disorder) که پیش از این به آن اختلال چند شخصیتی گفته میشد، اساسا یک اختلال روانی پیچیده می باشد که به دلایل و فاکتور های زیادی نظیر یک آسیب روانی که معمولا آسیبی شدیدی است، و ممکن است به دلایلی نظیر سو استفاده های احساسی یا جنسی به وجود می آید، در افراد به وجود بیاید.

اختلال تجزیه هویت چیست؟

بسیاری از ما در زندگی نوع خفیفی از اختلال تجزیه هویت را تجربه کرده ایم. برای مثال هنگامی که در حال خیال پردازی هستیم، یا در هنگام کار آنقدر سرگرم می شویم که کاملا در آن غرق می شویم.

با این حال، اختلال تجزیه هویت نوع شدید تری از این اتفاق می باشد. این اختلال به این صورت است که در افکار، خاطرات، احساسات، اعمال یا شخصیت بیمار نوعی خلا ارتباطی به وجود می آید. بر اساس نتایجی که تا به حال درباره این بیماری صورت گرفته است، محققان بر این باور می باشند که این بیماری از ترکیبی از فاکتور ها و عوامل، که ممکن است اتفاقات ناگوار و ضربه های روحی روانی نیز از جمله آنها باشد نشات می گیرد.

محققان و روان شناسان بر این باور هستند که قسمت و بخش تجزیه ای این بیماری بیشتر به عنوان یک مکانیزم دفاعی یا مقابله با این فاکتور ها می باشد؛ به این ترتیب که شخصی که دارای این بیماری باشد، سعی می کند تا خود را از شرایطی که در آن قرار دارد جدا کند، یا ممکن است احساس کند که شرایط مورد نظر آنقدر خشونت آمیز، آسیب رسان یا دردناک است که نمی تواند آن را با حالت عادی یا هوشیار خود تحمل کند.

آیا اختلال تجزیه هویت واقعی است؟

بسیاری از افراد ممکن است در اینکه اختلال تجزیه هویت واقعی است یا خیر دچار تردید باشند. این امری طبیعی است، چرا که درک کردن پرورش چندین شخصیت در یک فرد، حتی برای افراد آموزش دیده نیز گاها به سختی قابل باور است.

حتی تشخیص این بیماری نیز باعث به وجود آمدن گفت و گو های زیادی میان متخصصان سلامت روان شده است. برخی از متخصصین بر این باور هستند این بیماری یکی از انشعابات بیماری های دیگر، نظیر بیماری اختلال شخصیت مرزی می باشد.

نشانه های بیماری اختلال هویت شامل چه مواردی هستند؟

اختلال هویت تجزیه اساسا به دلیل وجود دو شخصیت یا هویت جدا از هم یا مرتبط با یکدیگر، که به طور پیوسته بر روی رفتار های بیمار تاثیر گذاشته یا آن را به طور کلی کنترل می کنند شناسایی می شود.

هنگامی که شخصی دچار اختلال تجزیه هویت می شود، علاوه بر داشتن چند شخصیت، دچار نا توانی در رسیدن به اطلاعات و عناصر اصلی شخصیت خود نیز می شود و پس از گذشت مدتی، ممکن است برخی از عادت های وی به طور کلی دچار تغییر شوند.

همچنین، فردی که دچار این بیماری روانی است، ممکن است دچار خاطرات متفاوت و مختلفی نیز باشد و خاطراتی کاملا متفاوت و غیر واقعی در ذهن وی نقش ببندند که این امر به دلیل داشتن چندین هویت یا شخصیت می باشد و خاطرات غیر واقعی او نیز مربوط به شخصیت غیر واقعی اوست.

 

 

 

 

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات