پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شایعات و حقیقت هایی درباره اختلال تجزیه هویت

بسیاری از افراد، و حتی افرادی که در زمینه ی روانشناسی و رواندرمانی آموزش دیده اند نیز هنوز از صحت و حقیقت این اختلال روانی آگاهی کامل نداشته و گاها آن را تکذیب می کنند.

شایعات و حقیقت هایی درباره اختلال تجزیه هویت

 

اختلال تجزیه هویت ( به انگلیسی Dissociative Identity Disorder)  یک نوع اختلال پیچیده ی روانی است که در آن، فرد دارای دو یا چند شخصیت متفاوت یا مرتبط با یکدگیر می باشد و رفتار ها، خلق و خو و حتی عادات و خاطرات متفاوتی خواهد داشت.

متاسفانه تا به حال تحقیقات زیادی درباره این بیماری روانی صورت نگرفته است، چرا که بسیاری از افراد، و حتی افرادی که در زمینه ی روانشناسی و رواندرمانی آموزش دیده اند نیز هنوز از صحت و حقیقت این اختلال روانی آگاهی کامل نداشته و گاها آن را تکذیب می کنند. همین امر باعث شده تا شایعات و باور های نادرست زیادی درباره این بیماری به وجود آمده و شیوع پیدا کند.

در مقاله ای که اکنون درحال مطالعه آن می باشید، ما قصد داریم تا به برخی از این شایعات و باور های نادرست پرداخته و حقیقتی که در پشت آنها وجود دارد را با شما با اشتراک بگذاریم. این باور های نادرست شامل موارد زیر می باشد:

علت بیماری تجزیه هویت ناشناخته است

اگر چه هنوز به طور قطع نمی توان گفت که افراد به چه دلایلی ممکن است دچار تجزیه هویت شوند، اما با مدارکی که درحال حاضر از طریق تحقیقات به دست آمده است، به نظر می رسد که محققان بر این باور هستند که علت اصلی این بیماری ضربات روحی و روانی، به خصوص در دوران کودکی می باشد. برخی از محققان همچنین بر این باورهستند که تجزیه یا فرار کردن روانی راهی برای فرار کردن از ضربات روحی است و هنگامی رخ می دهد که فرد نمی تواند از شرایط نا مطلوب، به صورت فیزیکی فرار کند.

تجزیه هویت بیماری واضحی است

وجود بیماری تجزیه هویت همیشه امر واضحی نیست، چه برای افرادی که با فرد در ارتباط هستند و چه برای فردی که دچار این بیماری می باشد. در ابتدا، فردی که دارای این اختلال باشد تنها شاهد علائمی نظیر از دست دادن برخی از خاطرات خود خواهد بود. بسیاری از افراد چه از بیماری خود آگاهی داشته باشند و چه نداشته باشند، می توانند با این بیماری زندگی کنند.

تجزیه هویت به راحتی قابل شناسایی است

از آنجایی که بیماری تجزیه هویت، همانند برخی از بیماری های شدید مانند اختلال روانپریشی و انواع آن بیماری واضحی نیست، بنابر این تشخیص آن نیز امری سخت تر بوده و گاهی اوقات ممکن است با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود؛ لذا تشخیص آن ممکن است برای روانشناسان امری نسبتا زمان بر باشد.  

تجزیه هویت همان اسکیزوفرنی است

بیماری اسکیزوفرنی معمولا با بیماری تجزیه هویت اشتباه گرفته می شود، اما این دو بیماری با یکدگیر بسیار متفاوت هستند.

اسکیزوفرنی اساسا یک بیماری روان پریشی است. برخی از علائم این بیماری شامل توهمات و خیال پردازی، پارانویا، افکار بی نظم و درهم، گفتار و حرکات غیر عادی می باشد و شامل جا به جایی یا تجزیه شخصیت نمی باشد.

مقاله پیشنهادی: آنچه باید درباره اسکیزوفرنی بدانید

اما افرادی که دارای اختلال تجزیه شخصیت می باشند، دچار توهمات و خیال پردازی نمی باشند. اگر چه افرادی که به این بیماری مبتلا باشند ممکن است برخی از نشانه های روان پریشی، نظیر شنیدن صدا های مختلف را تجربه کنند، اما اختلال تجزیه هویت بیماری کاملا متفاوتی نسبت به اسکیزفرنی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات