پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

هیستری چیست؟

احساس تغییر یا محدود شدن غیرارادی در عملکرد فیزیکی یا حسی بدن در اثر یک تعارض یا مشکل روان‌ شناختی را هیستری گوییم

هیستری

احساس تغییر یا محدود شدن غیرارادی در عملکرد فیزیکی یا حسی بدن در اثر یک تعارض یا مشکل روان‌ شناختی را هیستری گوییم.

اولین بار فروید در مورد هیستری و درمان آن بحث کرد و روانکاوی را برای درمان آن ابداع نمود.

اصطلاح هیستری معنی مبهمی دارد، زیرا برای توصیف پدیده‌های مرضی متفاوتی مانند هیستری اضطرابی، شخصیت هیستریکی، روان‌گسستگی هیستریکی، شخصیت هیستریکی و هیستری تبدیل بکار می رود. در حالی که هیستری اضطرابی در چهارچوب روان‌آزردگی هراس قرار می‌گیرد؛ وجود روان‌گسستگی هیستریکی قابل بحث است؛ شخصیت هیستریکی دارای معنای مشخصی نیست و تنها هیستری تبدیل می‌تواند معنی و مفهوم خوبی داشته باشد.

هیستری تبدیل، یک حالت بدنی واضح است که در اغلب موارد، جنبه عصب‌ شناختی و حسی حرکتی دارد و می تواند به شکل چند نشانه‌ای جلوه‌گر شود. این اختلال را می‌توان بر اثر تلقین برانگیخت و تحت تأثیر قرار داد. در هیستری، بر اساس نیازهای ناهشیار، میل یا اضطراب‌ واپس‌زده شده جای خود را به یک تظاهر بدنی می‌دهد و این کاربرد بدنی، قابل درک است.


نفع اولیه


وقتی بیمار به شکل ناخودآگاه با علائم بیماری به نفعی می رسد به آن نفع اولیه گوییم. نفع اولیه رکن و اساس هیستری تبدیلی است. می‌توان گفت که هیستری، زبان ناهشیاری است که از طریق بدن بیان می‌شود و آن هم در حدی که بدن برای دیگران قابل رویت باشد. هیستری، یک کمک‌ خواهی بی‌ کلام است و پدیده "بدنی کردن" این اختلال برای تعریف آن کافی نیست، چرا که این نوع پدیده را می‌توان در انواعی از لکنت زبان، اختلال‌های روان‌تنی و یا حتی روان‌گسستگی‌هایی از نوع کاتاتونیا نیز مشاهده کرد. معنای این سخن آن است که نشانه مرضی برای تعریف هیستری کافی نیست، بلکه باید این اختلال را در چهارچوب آن، اعم از اینکه در قالب نشانه‌های تبدیل جلوه‌گر شود یا در قالب یک روان‌آزردگی ساخت‌ یافته ‌تر، درک کرد.

نشانه اصلی هیستری تبدیلی ، از دست دادن غیرارادی کارکرد و یا اختلال در فعالیت دستگاه عصبی ارادی و یا شعور آگاه است. اغلب، علایم این اختلال به شکل ناگهانی و در اثر شرایط حاد و هیجانی بروز می‌کند و اکثرا مشکلات بین فردی و اختلافات خانوادگی علت آن است؛ علایمی مانند بی‌حسی یا فلج شدن دست و پا، غش کردن و غیره است . گاهی علایم هیستری به همان سرعتی که پدید می‌آیند، ناپدید می‌شوند و غالبا می‌توان آنها را با تلقین از بین برد و یا تقلیل داد.


تاریخچه هیستری

هیستری در بزرگسالان، همیشه مورد توجه روان‌پزشکان بوده است. تنها از اواخر قرن نوزدهم است که به دنبال بررسی‌های لاندر  نخستین پژوهش‌ها درباره هیستری دوره کودکی انجام شد. البته پیش از این تاریخ نیز لوپوآ ، ویلیس و بریکه وجود هیستری کودکانه را بیان کرده بودند. اولین با شارکو در ۱۸۸۸ هیستری کودکان را تشریح کرد


انواع هیستری

هیستری دو نوع دارد:
۱. هیستری تبدیلی
۲. هیستری تجزیه ای

در ارتباط با هیستری تبدیلی، پنج عامل را باید در نظر گرفت:

۱. کارکرد جسمانی از بین می‌ رود یا تغییر می ‌یابد.

۲. نشانه را نمی‌توان با شرایط جسمانی یا عصب‌شناختی معلوم، تبیین کرد.

۳. شواهد قاطعی وجود دارد که عوامل روان‌شناختی با نشانه های اختلال در ارتباط هستند و قبل از علایم اتفاق افتاده اند.

۴. بیمار اغلب اما نه همیشه، نسبت به صدمه جسمانی بی‌تفاوت است. به‌ویژه آنکه، بیمار احساس اضطراب نمی‌کند.

۵. نشانه‌ها تحت کنترل ارادی نیستند.


نوع دوم: هیستری تجزیه ای

علایم اصلی هیستری تجزیه ای عبارتند از:
۱. فراموشی
۲. گریز
۳. راه رفتن در خواب
۴. تعدد شخصیت

این نوع اختلالات معمولا شامل اختلال در ساختار شخصیت و حافظه است؛ این نوع نابهنجاری‌ها بسیار نادرتر از سایر بیماری‌های نوروز هستند، اما به علت چشمگیر بودن علایم آنها، مورد توجه مردم و به‌ویژه رسانه‌های گروهی قرار می‌گیرند.


درمان

۱. درمان اصلی روانکاوی است تا تکانه ناخودآگاه تحلیل شود.
۲. رواندرمانی برای حل اختلافات خانوادگی موثر است.
۳. اگر علایم شدید باشد داروها موثر خواهند بود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات