پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره اختلال مرزی بدانید

این بیماری روانی، بر اساس آماری گیری ها و تحقیقاتی که که انجام شده است، بیشتر از مردان، در زنان به وجود می آید

اختلال مرزی

اختلال مرزی ( به انگلیسی borderline personality disorder) یا به اختصار BPD یک بیماری روانی جدی و گاها خطرناک می باشد. این بیماری روانی، بر اساس آماری گیری ها و تحقیقاتی که که انجام شده است، بیشتر از مردان، در زنان به وجود می آید و سن متوسط مبتلا شدن به آن، اواخر نوجوانی یا اوایل 20 سالگی می باشد.

اگر چه دلیل واضح و مطمئنی هنور توسط متخصصان کشف نشده است، اما بر اساس آخرین تحقیقاتی که صورت گرفته است، متخصصان بر این باور هستند که این بیماری ترکیبی از ساختار ذهن و مغز افراد، با چیز هایی است که در زندگی تجربه کرده اند

برای مثال، ممکن است این بیماری در ژن خانوادگی شما وجود داشته باشد، و شما آن را به صورت غیر فعال داشته باشید. اما پس از گذشت چندین سال، ممکن است اتفاقی در زندگی شما بی افتد، که باعث تحریک شدن آن و فعال شدن آن در بدن شما شود. در ادامه ی این مقاله بیشتر به دلایل این بیماری پرداخته می شود.

علائم ابتلا به اختلال مرزی

اکثر اوقات نشانه ها و علائمی که در بیماران مبتلا به اختلال مرزی دیده می شود، با یکدیگر متفاوت هستند و تا حدی با یکدیگر اختلاف دارند. با این حال، به طور کلی هنگامی که شما دارای اختلال مرزی هستید، به سختی می توانید احساسات خود را کنترل کنید. این امر ممکن است باعث شود که شما:

  • ریسک های خطرناک و غیر ضروری بکنید
  • به سرعت و بی اختیار از نظر اخلاقی یا روحی تغییر حالت دهید
  • به سختی خشم خود را کنترل کنید
  • دچار انواع افسردگی نظیر اختلال افسردگی خویی شوید
  • دچار اضطراب، نظیر اضطراب اجتماعی شوید
  • رفتار ها و افکاری درباره خودکشی داشته باشید

همچنین انجام کار هایی برای شما سخت خواهد بود نظیر:

  • انجام کار های روزانه در خانه
  • عملکرد خوب و مناسب هنگام کار
  • حفظ و ادامه ی روابط

این عوامل می تواند باعث به وجود آمدن اتفاقاتی نظیر تلاق، جدایی از خانواده و دوستان و همچنین مشکلات مالی جدی در افراد شود.

نکته ای که درباره این بیماری وجود دارد این است که این بیماری به تنهایی خود را نشان نمی دهد. فردی که دارای این اختلال روانی باشد، معمولا دارای مشکلات روانی دیگری نیز خواهد بود. از جمله این مشکلات می توان به اضطراب، افسردگی، مشکلاتی در خورد و خوراک و افکاری در زمینه خودکشی اشاره کرد. بسیاری از افراد برای رهایی از این بیماری ممکن است به مواد مخدر، الکل و دارو های نا مناسب پناه ببرند که این عوامل تنها می تواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد.

دلایل به وجود آمدن اختلال مرزی

اگر چه هنوز دلیل قاطعی برای اختلال مرزی شناخته نشده است، اما متخصصان بر این باور هستند که مشکلات محیطی و مشکلات ژنتیکی هر دو در مبتلا شدن افراد به اختلال مرزی دخیل می باشند و روی آن تاثیر دارند. همچنین، شانس ابتلا به این بیماری در افرادی که در خانواده  خود تجربه ابتلا به آن را دارند، 5 برابر بیشتر از افراد عادی خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افرادی که دارای اختلال مرزی هستند، گذارشاتی درباره مشکلاتی نظیر نادیده گرفته شدن و جدایی از خانواده را انتشار داده اند. همچنین 40 تا 71 درصد از بیمارانی که مبتلا به این بیماری می باشند نیز گذارشاتی درباره سو استفاده های جنسی ارائه داده اند.

محققان بر این باور هستند که اختلال مرزی در نتیجه ی ترکیبی از مشکلاتی نظیر استرس های محیطی، نا دیده گرفته شدن و یا سو استفاده در جوانی، و همچنین یک سری اتفاقاتی که باعث تحریک شدن این اختلال در جوانان می شود به وجود می آید.

بزرگسالانی که دارای اختلال مرزی باشند نیز بیشتر به عنوان قربانی یک خشونت، نظیر تجاوز یا دیگر جرم ها شناخته می شوند. این اتفاقات ناگوار ممکن است در اثر به وجود آمدن شرایط نامناسب، یا قضاوت های نابجا و انتخاب شریک زندگی نا مناسب، یا حتی سبک زندگی نا سالم به وجود بیاید.

درمان اختلال مرزی

اگر چه هنوز درمان صد در صدی برای بر طرف کردن این بیماری توسط متخصصین کشف نشده است، اما درمان هایی که برای این اختلال روانی پیشنهاد می شوند شامل روان درمانی، دارو درمانی، درمان های گروهی، درمان های فردی و حمایت خانواده می باشد. همچنین، درمان هایی نظیر روان درمانی فردی و گروهی نشان داده شده اند که انوع موثر تری از درمان ها می باشند.

روان درمانی اولین خط درمانی برای اختلال مرزی به حساب می آید، و برخی از انواع راه های دیگر نظیر رفتار درمانی دیالیکتیکی (DBT)، درمان مبتنی بر ذهنت (MBT)، رفتار درمانی شناختی (CBT) و روانشناسی سایکودینامیک (روان پویشی) نیز طبق تحقیقات، درمان ها و جایگزین های مناسبی شناخته شده اند.

همچنین یکی دیگر از روش های درمانی که ممکن است تجویز شود دارو درمانی می باشد. دارو درمانی معمولا بر اساس رفتار ها و علائم خاصی که از بیماران و مبتلایان خاص بروز پیدا می کنند تجویز می شوند. دارو هایی نظیر دارو های ضد افسردگی یا دارو های تثبیت کننده ی خلق (mood stabilizer) نیز ممکن است برای بیمارانی که دارای اختلالات خلقی حاد یا افسردگی های شدید هستند مفید باشند.

 

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات