پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روان درمانی پویشی را بشناسید

روان درمانی پویشی همانند روان درمانی تحلیلی است که در آن از روش های گفتار درمانی عمقی، بر اساس تئوری ها و اصول روان کاوی استفاده می شود

روان درمانی پویشی چیست؟

روان درمانیِ پویشی، نام فارسی و ترجمه شده ی کلمه ی انگلیسی psychodynamic therapy می باشد. روان درمانی پویشی همانند روان درمانی تحلیلی است که در آن از روش های گفتار درمانی عمقی، بر اساس تئوری ها و اصول روان کاوی استفاده می شود. با این حال، روان پویشی کمتر بر روی روابط بیمار-درمانگری تمرکز دارد، چرا که این روش بخشی از تمرکز خود را بر روی روابط خود بیماری با دنیای بیرون او قرار می دهد. به طور کلی، روان درمانی پویشی از نظر تعداد و طول درمان، کوتاه تر از روان درمانی تحلیلی است، اما همیشه اینطور نیست و در اکثر مواقع طول درمان بستگی به نوع بیماری و وضعیت بیمار دارد.

چه زمانی از روان درمانی پویشی استفاده می شود؟

روان درمانی پویشی به طور کلی به منظور درمان بیماری هایی نظیر انواع افسردگی، برای مثال افسردگی خویی یا اسکیزوفرنی و دیگر بیماری های جدی روانی، به خصوص آنهایی که در آن فرد معنای واقعی زندگی خود را از دست می دهد و برای نگه داری و حفظ روابط شخصی خود دچار مشکل می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تحقیقات اخیرا ثابت کرده اند که برخی دیگر از بیماری ها را می توان با استفاده از روان درمانی پویشی بهبود بخشید که شامل اعتیاد، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلالاتی در خوراک افراد هستند می باشد.

همچنین بخوانید: شایعات و حقیقت های مربوط به اسکیزوفرنی

چه انتظاری می توان از روان درمانی پویشی داشت؟

با کمک هایی که از جانب درمان گر خود دریافت می کند، بیمار انگیزه پیدا می کند و می تواند به راحتی درباره همه چیز هایی که به ذهن او می آیند، شامل مشکلات فعلی، ترس ها، اشتیاق ها، علایق، رویا ها و فانتزی های خود صحبت کند.

هدف اصلی در این روش این است که فرد بتواند عوارضی که دارد را درمان کرده، اما همچنین بتواند از آنها استفاده نماید تا میزان اعتماد به نفس خود را افزایش داده، از استعداد های و توانایی های خود بهتر استفاده کند و ظرفیت خود برای توسعه و حفظ روابط رضایت بخش را افزایش دهد.

فرد بیماری که برای درمانش از این روش درمانی استفاده می شود، ممکن است بلافاصله پس از پایان درمان خود روند رو به رشد و پیشرفت را در خود احساس کند. حتی درمان های کوتاه مدت و 6 ماهه یا یک ساله یا کمتر نیز ممکن است اثرات مثبتی بر روی افراد داشته باشد. با این حال، بسته به شرایط و نوع بیماری فرد، درمان های طولانی مدت نیز ممکن است مورد نیاز باشد تا فرد بتواند به نتیجه ی دلخواه و مطلوب مورد نظر خود یا خانواده خود دست پیدا کند.

روان درمانی پویشی چطور عمل می کند؟

تئوری ها و تکنیک هایی که باعث می شود روان درمانی پویشی از دیگر روش های درمانی متفاوت باشد، شامل تمرکز بر روی تشخیص، اذعان کردن، درک کردن، بیان کردن و غالب شدن بر احساسات منفی و متناقض و احساسات سرکوب شده به منظور بهبود شراط زندگی فرد و افزایش و بهبود روابط عاطفی و شخصی او می باشد.

این امر به بیمار کمک می کند تا بفهمد که چطور احساسات وی که در گذشته سرکوب شده اند، بر روی قدرت تصمیم گیری، رفتار های او و به خصوص روابط او با دیگران، دوستان و آشنایان یا خانواده تاثیر می گذارند. روان درمانی پویشی همچنین مناسب برای کسانی است که ریشه های مشکلات اجتماعی خود را می شناسند و از آنها آگاه هستند، ولی با این حال نمی توانند به خودی خود مشکلاتشان را برطرف نمایند.

در این روش، بیماران یاد می گیرند تا مشکلات فعلی خود را آنالیز و بر طرف نمایند، و رفتار خود را در روابط فعلی خود، از طریق درک و آنالیز عمیقی که در گذشته به آن دست یافته اند، به رفتار های بهتری تبدیل کنند.

یک متخصص روان درمانی پویشی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک متخصص روان درمانی پویشی، فردی با تجربه، تحصیل کرده، دارای تجربه در زمینه مشکلات اجتماعی و روان درمان گری با تجربه و آموزش دیده باشد. علاوه بر پیدا کردن فردی که دارای پس زمینه ی علمی مناسب و تجربه های مشابه می باشد، شما باید به دنبال فردی بگردید که با او احساس راحتی می کنید و احساس می کنید که می توانید با آرامش خاطر تمام، مشکلات و مسائل خصوصی خود را با او در میان بگذارید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات