پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال اضطراب جدایی را بشناسید

کودکانی که دارای اختلال اضطراب جدایی هستند، اساسا بیش از حد به پدر و مادر خود وابسته می باشند

 اختلال اضطراب جدایی

اضطراب جدایی ( به انگلیسی separation anxiety) اساسا یک نوع اختلال روانی است، که در آن فرد دچار ترس یا نگرانی درباره جدایی از خانه یا یک دلبستگی می باشد. اضطراب جدایی یک مرحله ی طبیعی و عادی در دوران رشد نوزاد است، و به او کمک می کند تا روابط و محیط اطراف خود را درک کند.

این امر معمولا در دو سالگی پایان می یابد. این دوران زمانی است که کودک یاد می گیرد و می فهمد که اگر چه ممکن است پدر و مادر او در حال حاضر در معرض دید او نباشند، اما آنها پس از گذشت مدتی باز خواهند گشت. اما آنچه باعث می شود که اضطراب جدایی به نوعی اختلال تبدیل شود، زمانی است که این اضطراب، بیش از زمان رشد کودک و بیش از زمان معمول به طول بی انجامد.  

کودکانی که دارای اختلال اضطراب جدایی هستند، اساسا بیش از حد به پدر و مادر خود وابسته می باشند، از آنها آویزان می شوند، از رفتن به خواب در صورتی که پدر یا مادر آنها در کنار آنها، یا نزدیک آنها نباشند خودداری می کنند، معمولا تمایلی به رفتن به اردو ها یا رفتن به خانه ی دوستان خود ندارند، یا در هنگامی که در خانه هستند، برای رفتن به اتاقی دیگر می خواهند تا کسی همراه آهنها باشد.

کودکانی که دارای اختلال اضطراب جدایی هستند، ممکن است همچنین اثرات و نشانه های فیزیکی نیز در هنگام تنهایی تجربه کنند، برای مثال ممکن است این کودکان در هنگام تنهایی دچار سر درد، دل پیچه یا استفراغ شوند. همچنین، بزرگسالانی که دارای این بیماری هستند نیز معمولا به تنهایی سفر نمی کنند و هنگام تنهایی احساس موذب بودن می کنند، ممکن است کابوس هایی درباره جدایی از دل بستگی های خود ببینند، یا ممکن است بیش از حد درباره کودکان یا همسر خود نگران باشند و به صورت دائم وضعیت آنها را مورد بررسی قرار دهند.

هنگامی که جدایی اتفاق می افتد، کودکان ممکن است احساس رها شدن و طرد شدگی یا ناراحتی و غمگینی داشته باشند یا نتوانند به راحتی بر روی کاری که انجام می دهند، یا بازی که می کنند تمرکز کنند.

فردی که دارای این بیماری باشد، بر اساس سنی که در آن قرار دارد ممکن است ترس هایی نیز داشته باشد. برای مثال، فرد ممکن است از تاریکی، از حیوانات، از هیولای زیر تخت، دزد ها، آدم ربا ها، سفر های هوایی یا دیگر شرایطی که برای آنها خطرناک تفسیر می شود داشته باشند. همچنین برخی از افراد نیز ممکن است جدا از سنی که دارند، هنگامی که از دلبستگی خود جدا می شوند احساس افسردگی زیادی داشته باشند. اختلال اضطراب جدایی می تواند برای خانواده ها بسیار طاقت فرسا باشد و باعث به وجود آمدن درگیری و یا حتی جدایی در میان افراد خانواده شود.

علائم اختلال اضطراب جدایی

علائمی که این اختلال می تواند در افراد ایجاد کند، ممکن است به نسبت هر فردی با فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، برخی از علائم اصلی که اکثر افراد دچار آنها می شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • استرس و ناراحتی شدید هنگام جدایی از خانه یا دلبستگی ها
  • نگرانی شدید درباره از دست دادن یا آسیب رسیدن به دلبستگی های فرد
  • استرس و نگرانی بیش از حد درباره تجربه ی یک اتفاق ناگوار و غیر منتظره (مانند گم شدن یا مریض شدن) که ممکن است باعث جدایی او از دلبستگی خود شود.
  • خود داری از ترک خانه، رفتن به مدرسه، رفتن به سر کار یا مکان های دیگر به دلیل ترس از جدایی
  • ترس دائمی از تنها بودن یا جدا شدن از دلبستگی ها در خانه یا مکان های دیگر. در کودکان این امر ممکن است به صورت آویزان شدن به والدین یا نزدیک بودن به آنها در خانه خود را نشان دهد.
  • خودداری و عدم تمایل به خوابیدن در مکان هایی دور از خانه، یا نرفتن به خواب درصورت دوری از دلبستگی خود ( مانند یک عروسک، یک پتوی خاص و ...)
  • دیدن کابوس هایی درباره جدایی از خانه یا دلبستگی
  • داشتن علائم فیزیکی متعدد در هنگام جدایی از دلبستگی خود، نظیر سر درد یا حالت تهوع

نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که تغییر حالات در کودکان گاهی اوقات طبیعی است، و به منظور مبتلا شدن به این اختلال، این علائم باید حداقل برای چهار هفته در کودکان و نوجوانان، و شش ماه در بزرگسالان وجود داشته باشد. علاوه بر آن، این علائم می تواند باعث افت در تحصیل و مدرسه، در اجتماع، موقعیت شغلی یا روابط شخصی یا عاطفی شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات