پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ترک اعتیاد به الکل بدون دارو

حدود یک چهارم مصرف کنندگان الکل پس از مدتی به آن معتاد خواهند شد

ترک اعتیاد به الکل بدون دارو

حدود یک چهارم مصرف کنندگان الکل پس از مدتی به آن معتاد خواهند شد.

ده روش برای ترک اعتیاد به مشروبات :

افراد زیادی نوشیدن مشروبات الکلی را بخشی از زندگی خود می دانند؛ ولی حتی کسانی که مشروب خور قهار نیستند ، ممکن است بعضی مواقع در مصرف الکل زیاده روی کنند.

حدود ۲۲ درصد از مصرف کنندگان الکل به آن اعتیاد میشوند.

علاوه بر اعتیاد، زیاده روی در مصرف الکل می تواند تأثیرات منفی دیگری بر سلامتی یک مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت، و سرطان داشته باشد و باعث اختلال در حافظه و کمبود ویتامین و سوء تغذیه شود. از طرفی الکل در ایجاد تصادفات رانندگی دخالت دارد.

موارد فوق ممکن است خیلی ها را تشویق کند تا مصرف مشروب را کم کرده و یا آن را کاملاً قطع کنند.

راههای زیر را برای ترک اعتیاد به الکل پیشنهاد می کنیم:


1- ابتدا از خود بپرسید چرا مشروب می خورید. برای ترک مشروب باید ریشه و نقش الکل در زندگی تان را پیدا کنید. ببینید که چه چیزی کم دارید که جای آن را با مشروب پر می کنید؛ برای مثال آیا باید حتماً مشروب بخورید تا در یک مهمانی و با دوستان‌تان به شما خوش بگذرد؟ آیا به خاطر استرس کاری است؟ و یا تنهایی در خانه؟

2- مشاوره حرفه ای از یک متخصص دریافت کنید.

​۳. بعد از اینکه دلایل مصرف زیاد مشروب را کشف کردید به متخصص ترک الکل که احتمالا روانپزشک یا روانشناس است مراجعه کنید. و به مرور مصرف الکل را با فعالیت های سالم جایگزین کنید.

مراجعه با متخصص کاری نیست که بخواهید تنهایی انجام دهید و بهتر است از نزدیکان خود کسی همراه شما باشد. دریافت درمان و مشاوره حرفه ای حتما شما را در مراحل ترک اعتیاد به الکل کمک میکند.

۴. آماده باشید که سبک زندگی ‌تان از بعضی جهات عوض شود

ترک مصرف روزانه مشروبات الکلی آسان نیست. اینکار یعنی ترک خیلی از عادات دیگر زندگی، برای مثال:
الف. نرفتن به «بار» با همکارانتان بعد از کار برای نوشیدن مشروب.
ب. گفتن «نه» به دوستانی که می خواهند با آنها به میخانه بروید می تواند سخت باشد. این به آن منظور نیست که تفریح نداشته باشید. تفریحات زیاد دیگری هستند که شامل نوشیدن مشروبات الکلی نمی شوند. برای این منظور مهارت نه گفتن را یاد بگیرید.

فعالیت های جدیدی دیگری را امتحان کنید تا دوستان جدیدی پیدا کنید. زیرا داشتن دوستان الکلی عامل بسیار مهمی در مصرف الکل است.

۵. اگر تصمیم به ترک گرفتید از دوستانی که از شما در پروسه ترک اعتیاد حمایت نمی کنند فاصله بگیرید، ممکن است در ابتدا کمی حس تنهایی کنید.
۶. اگر دوست داشتید سفالگری یا نقاشی یاد بگیرید و یا در کلاس یوگا ثبت نام کنید، اکنون بهترین موقع برای این کار است. و داشتن حمایت یک دوست خوب یا عضو خانواده در این دوران می تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

7. ورزش کنید و فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید. ورزش کردن و خوردن غذای سالم در ابتدا ممکن است خیلی سخت باشد ولی نتایج مثبت آن بعدا ظاهر می شود. مطالعات نشان داده است که فعالیت فیزیکی و ورزش منظم، باعث کاهش اضطراب، افسردگی، و خشم می شود و در بهبود خلق و خو و رفتار بسیار مؤثر است.


۸. اصلاح مشکلات شخصیتی و خلق و خو با استفاده از رواندرمانی. شاید علت اصلی هر اعتیاد ویژگی های شخصیتی و اختلال در خلق و خو باشد. اگر یک دوره رواندرمانی را طی کنید در ترک الکل کاملا موثر خواهد بود.

۹. گاهی لازم است قدم های کوچک بردارید و یک دفعه الکل را ترک نکنید. جایگزین کردن ناگهانی عادات مشروب‌خواری می تواند تأثیر برعکسی بر روی یک فرد داشته باشد، و منجر به زیاده روی کردن بعد از ترک ناگهانی شود.

برنامه ریزی کردن و کم کردن تدریجی الکل و جایگزین کردن تدریجی آن با آب و یا نوشیدنی های غیر الکلی می تواند خیلی کمک کند.
البته برخی افراد می توانند ناگهان مصرف الکل را ترک کنند.

اگر باز ترک الکل برایتان سخت است، به دنبال حمایتهای حرفه ای دیگر بروید.

۱۰. مطالعات نشان داده است که شرکت در گروه های پشتیبانی جمعی مانند گروه NA یا گروه ۱۲ قدم نه تنها کاملا موثر هستند، بلکه جان خیلی ها را نجات می دهند.

در نهایت داروهای خاصی برای ترک الکل وجود دارند که در این مقاله مورد بحث نبود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات