پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اثرات منفی مقایسه خود با دیگران

مقایسه کردن خود با دیگران باعث آسیب رساندن به شما و ایجاد مشکلات عمیق عاطفی در شما می گرد

مضرات مقایسه کردن خود با دیگران چیست؟

مقایسه کردن خود با دیگران باعث آسیب رساندن به شما و ایجاد مشکلات عمیق عاطفی در شما می گرد. شما باید خود را بشناسید و بدانید که هیچ انسانی کامل نیست. در زیر به بعضی از احساساتی که موقع مقایسه کردن خودتان با دیگران در شما ایجاد میشود اشاره می کنیم. شاید شما هم درگیر چنین احساساتی شوید.
مقایسه کردن خود با دیگران اگر درست انجام شود اشکالی ندارد، ولی بصورت اشتباه مشکل ساز است. مثلا شاید دوست شما سر کار مناسبی رفته و شما مدام خود را با او مقایسه می کنید و می گویید من چقدر بدبختم. دائم در خانه می نشینید و به او حسرت می خورید. خب این مسلما اشتباه است. اما اگر شما خود را با او مقایسه کنید و بگویید باید بدانم او برای رسیدن به اهدافش چه کارهایی انجام داده تا بتوانم من هم نسبت به قبلم بهتر شوم مشکلی نیست. بنابراین مقایسه ای خوب است که باعث تحرک و انگیزش برای ترقی شود نه اینکه فقط حسادت و غم ایجاد کند.


آسیبهای روانی ناشی از مقایسه غلط

۱. ایجاد احساس بی کفایتی : بعد از مقایسه کردن افراد موفق با خودتان ، هیچکدام از تلاش هایم خودتان دیگر به چشم نمی آیند. البته واقعیت این است که شاید هیچ درک عمیقی نسبت به موقعیت آنها ندارید و فقط محاسن و نه مشکلات آنها را می بینید. نمی دانید که چگونه به چنین موقعیتی رسیده اند و فکر میکنید که چون باهوش تر و عاقل تر از شما بوده اند، موفق تر از شما شده اند و یا اینکه خوش شانس بودند.
۲. ایجاد احساس ناامنی.
 .3
کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس از عوارض شدید مقایسه کردن با دیگران است.همه چیز خودتان زیر سوال می رود. نگران این می شوید که دیگران چه فکری درمورد شما می کنند. گاهی فکر می کنید که دیگران از شما سوء استفاده می کنند. اگر اجازه دهید این احساسات نارضایتی، بی کفایتی و ناامنی همه ذهن شما را فرا می گیرند.
۴. ایجاد غم و اندوه : از عوارض شایع مقایسه کردن خود با دیگران اینست که حس شادی و آرامش از بین می رود. شانس لذت بردن از آنچه که دارید و آنچه که تابه حال به دست آورده اید از شما سلب می شود.
۵. ایجاد حس حسادت. در قلبتان حس حسادت رشد می کند و دوست دارید چیزی را داشته باشید که آن فرد دارد. کم کم مرغ همسایه برای شما غاز می شود. واقعاً احمقانه است که چرا باید به خودتان اجازه دهید همچنین احساسی در شما ایجاد شود و خوشحالی شما از بین برود.
مقایسه کردن خودتان با دیگران کاملا به ضرر شما است و باید از آن دوری کنید. در زیر به بعضی از راه هایی اشاره می شود که به شما کمک می کند از دام مقایسه کردن خود با دیگران دور بمانید.
۱. آنچه که اهمیت دارد ظاهر نیست : ارزش انسان به عوامل ظاهری مانند اینکه چقدر پول دارد چه ماشینی سوار می شود، و کجا زندگی می کند، نیست. افتادن در چنین دامی خیلی راحت است. جامعه ما چنین طرز تفکری را ایجاد می کند. ما معمولاً آدم ها را برحسب این چیزها می سنجیم. اما ارزش واقعی آدم باید از این باشد که می دانیم دیگران را دوست داریم، تصمیم های عاقلانه ای می گیریم، از فرصتهای زندگی استفاده خوبی می کنیم و برای موفقیت تلاش می کنیم و از این قبیل. همه ما خصوصیاتی داریم که باید تحسین شود، همه ما آدم های خاص و به طریق خودمان ارزشمندیم.
۲. دست از مقایسه کردن خودتان با دیگران بردارید و منطقی زندگی کنید: برای داشتن یک زندگی کامل و شاد باید استعدادها و توانایی های خودتان را پرورش دهید. بهتر است پیدا کنید که به چه چیزهایی علاقه دارید و نقاط قوت تان را در همان راستا تقویت کنیم. سعی نکنید مثل دیگران باشید و قدر آنچه که دارید بدانید و به خاطر آن شکرگذار باشید. این ممکن نیست مگر اینکه افکارتان را کنترل کنید و افکار منفی را نادیده بگیرید، قدرشناسی را تمرین کنید و ارزش واقعی خودتان را به عنوان اشرف مخلوقات پیدا کنید.
۳. افکار منفی را نطفه خفه کنید: اولین کاری که انجام دهید این است که کنترل افکار را در دست بگیرید. وقتی متوجه می شوید که دارید خودتان را با کسی مقایسه می کنید فورا از آن دست بردارید. فکرتان را به همه چیزهایی که باید به خاطرشان قدردان باشید متوجه کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات