پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

راهکارهای غلبه بر ترس از شکست

شکست تنها هنگامی به‌راستی شکست است که از آن درس نگیرید

راهکارهای غلبه بر ترس از شکست


شکست بیشتر می تواند باعث موفقیت بیشتر شود. در واقع هیچ شکستی وجود ندارد، شکستها تجربه و دریافت بازخورد هستند. هر چه بیشتر شکست بخوریم بیشتر موفق خواهیم شد. تفاوت بین یک فرد موفق و کسی که هنوز موفق نیست، در تحقق این نکته است که فرد موفق شکست را یک پله می‌داند نه پایان راه.


شکست ها موقتی هستند

برای درمان ترس از شکست موارد زیر را انجام دهید:


۱. دیدگاه خود را نسبت به معنی و مفهوم شکست تغییر دهید

 شکست آموزگار موفقیت است. به شکست به‌عنوان یک برکت پنهانی نگاه کنید. ما از طریق شکست‌هایمان و نه از موفقیت‌هایمان است که عاقل‌تر می‌شویم. شاید این تا حدی ناامیدکننده است اما شکستها و تجارب تلخ زندگی به ما نظم و ارزیابی فرایندی که می‌تواند منجر به نتیجه و موفقیت شود را می‌آموزند. بنابراین کسب تجربه از شکستها عامل اصلی ترقی و تکامل هستند. پس به دوره‌های شکست خود به‌عنوان زمانی برای آموختن و درک بهتر زندگی نگاه کنید.

ترس از شکست یک ویروس ذهنی و واکنش دفاعی ذهن ما است تا از ما در مقابل تهدیدهای ادراک شده محافظت کند. ذهن ما برای مقابله با تهدیدات واقعی و فیزیکی مانند حیوانات وحشی طراحی شده است. ترس از شکست واکنشی دفاعی است که همیشه نتایج مثبتی به همراه ندارد!
ترس از شکست مانع ریسک پذری شده و شرکت در کارهای بزرگ را متوقف می کند.

در دوران مدرسه، مربی ورزش ما که معلمی مادرزاد بود در قالب قواعد و تمرین‌های ورزشی، به‌ ما درس زندگی می‌داد. ما باید برای نخستین بار، یک حرکت جدید هاکی را که حتی برای حرفه‌ای‌ها هم دشوار بود،‌ تمرین می‌کردیم. ما که می‌خواستیم خودی نشان بدهیم، با احتیاط تمام تلاش‌مان را کردیم و بدون اینکه زمین بخوریم، حرکت را انجام دادیم. اما در پایان کار مربی راضی نبود. «یه بار دیگه!» واکنش او بود. به‌نظر او کار ما اشتباه بوده، زیرا می‌خواستیم آن را بی‌نقص انجام دهیم! و اگر زمین نخوردیم یعنی به‌اندازه‌ی کافی تلاش نکرده‌ایم. دفعه‌ی بعد همه‌ی ما زمین خوردیم.

هدف این بود که فراتر از توانایی‌هایمان برویم و ما این‌کار را کردیم، در نتیجه افتادیم و نقش زمین شدیم. با گذر زمان هنوز هم زمین می‌خوریم اما متوجه پیشرفت‌مان می‌شویم. در آغاز کار، ترس ما از شکست، مربی‌مان را تحت‌تأثیر قرار نداد، زیراشکست واقعی درجا زدن و پیشرفت نکردن است.

«دایره‌ی امن» تنها یک عبارت نیست؛ تلاش برای گذر از مرزهای آن، محرک‌های عصبی سیستم هشدار به تهدید را فعال می‌کند. دایره‌ی امن شما به‌طور ذاتی مرزهای تحریک‌کننده‌ این سیستم را تعیین می‌کند. درون دایره احساس امنیت می‌کنید. وقتی تصمیم به خروج از آن بگیرید، هشدار رویارویی با تهدید دریافت می‌کنید. ذهن‌تان همان‌ کاری را می‌کند که برایش ساخته شده است: حفاظت از شما با پیام هشدار در برابر ریسک‌های درک‌شده، ناشناخته‌ها و موارد ناآشنا.

ذهن ما در روند تکامل و هنگامی‌که دایره‌ امن ما محدود به قبیله‌مان بود، در محافظت از تهدیدها خوب عمل می‌کرد. آن زمان، مخاطرات و ناشناخته‌ها، تهدیدهایی واقعی برای امنیت ما بودند. امروزه مخاطرات نه امنیت فیزیکی بلکه امنیت احساسی ما را تهدید می‌کنند. با این‌ حال واکنش ما هنوز یکسان است.

با گسترش دایره‌ی امن‌تان حتی به‌ مقدار ناچیز، مرز‌ها و عوامل محرک ترس را بازتعریف می‌کنید و به‌تدریج دایره‌ی امن بزرگ‌تری پیدا می‌کنید.


2. شکست را دوباره تعریف کنید

شکست یعنی چه؟ شکست تنها هنگامی به‌راستی شکست است که از آن درس نگیرید. شرکت‌های بزرگ بسیاری از جمله فیسبوک بارها شکست خورده‌اند. در حقیقت دلیل موفقیت آنها شکست‌هایشان است. اگر سریع‌تر شکست بخورید، سریع‌تر پیشرفت می‌کنید!» بزرگ‌ترین شکست، گذر نکردن از محدودیت‌هاست و اینکه بدون تغییر، خلق کردن و ریسک پذیری دچار مرگ تدریجی می‌شود.

هر پاسخ «نه» ما را یک گام به پاسخ «بله» نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر وقت‌ها شکست آن‌چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم. پس «نه»ها را با آغوش باز بپذیرید و سعی کنید راه پیشروی را پیدا کنید. «نه» ها روزی به «بله» تبدیل می‌شوند و شما به‌تدریج و بی‌تردید پیشرفت می‌کنید.

آیه معروفی در قرآن می گوید:
چه بسا چیزی را دوست دارید ولی به نفع شما نباشد و جه چیزی را دوست ندارید ولی به نفع شما باشد.


3. ترسهایتان را بشناسید

دقیقا از چه می‌ترسید؟ همه‌ی آدم‌ها از چیزهای جدید، ریسک‌پذیری، تغییر و رشدکردن نمی‌ترسند. ترس از شکست از آنجا ریشه می‌گیرد که ما بدترین نتیجه را تصور می‌کنیم، به‌شکلی غیرمنطقی خواهان نتیجه‌ بی‌نقص یا به‌ شدت نگران رد‌شدن هستیم. اما به ‌راستی بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد، چیست؟ تصور می‌کنید در صورت شروع کسب و کار جدید و شکست آن همه‌چیز را از دست خواهید داد. آیا دوستان و عزیزان‌تان را هم از دست می‌دهید؟ آیا خانواده‌تان دیگر در کنارتان نخواهند بود؟

 

مدل باور بهداشتی

برای اینکه آموزشها و توصیه‌ها و مشاوره‌ها و تجویز های دارویی و سایر مذاکرات بین افراد موثر باشد مدل های آموزشی متفاوتی وجود دارد که یکی از این مدلها که ما ازش استفاده می کنیم و کاملا موثر است مدل آموزش به روش باور بهداشتی است.

در آموزش با استفاده از مدل باور بهداشتی روی ۶ عامل تمرکز میشود که عبارتند از:


عامل اول. حساسیت درک شده


منظور از حساسیت درک شده این است که فرد آموزش گیرنده چقدر در مورد مطلب آموزشی حساس است و در شرایط مناسب واکنش مناسب را نشون میدهد. حساسیت درک شده وابسته به این است که میزان اطلاعات فرد، خاطرات و تجربه فرد در مورد مسئله مورد آموزش چقدر هست.


شدت درک شده

منظور از شدت درک شده این است که فرد تا چه میزانی در مورد ضررهای مطلب مورد آموزش اطلاعات دارد و هزینه و وقت میگڌارد و دیگران را درگیر می‌کند و از دیگران کمک می خواهد.

منافع درک شده یعنی آموزش گیرنده تا چه میزان نیم اطلاعات دارد که اگر به رفتار مورد نظر آموزش دهنده عمل بکند به منافع و فوایدی خواهد رسید و این فواید و منافع در نظر او چه مواردی را شامل می شوند.

موانع درک شده یعنی آموزش گیرنده چه اطلاعاتی در مورد موانعی که در اجرای رفتار بهداشتی وجود داره رو میدونه و درک کرده. در موانع درک شده لازم هست که آموزش گیرنده متوجه باشه که این موانع چه راه حل هایی دارند و آیا میشه به دلیل این موانع از رفتار بهداشتی دست برداشت یا نه.

منافع درک شده

در این برنامه آموزش داده میشه که اگه به رفتار بهداشتی عمل بشه بر روی سلامتی موفقیت از زندگی چه تأثیری داره و چه منافعی به دست خواهد آمد و آینده چقدر بهتر از حال و گذشته خواهد بود.
راهنماهای عمل در این بند به آموزش گیرنده آموزش داده می شود که در مراحل مختلف اقدام برای عمل بهداشتی چه چیزهایی او را راهنمایی می‌کنند که به چیزهای باید به عنوان نکات کلیدی در قطب کنه و مواظب چه چیز هایی باشند که باعث او رفتار غیر بهداشتی نشود.

مدل آموزش بهداشت با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی موفقیت خودش روگا در موارد زیر نشان داده:
۱. در مواردی که بیماران داروهای خود را به خوبی را مصرف نمی‌کنند.
۲.در مواردی که رفتارهای خشونت آمیز به خود و دیگران دارند.
۳. در مواردی که نیاز به خود مراقبتی هست.

برای استفاده موفقیت آمیز از آموزش بهداشت با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی به جلسات متعدد نیاز هست.

در مواردی که به دلیل رفتارهای غیر بهداشتی سلامتی فرد یا نزدیکان و یا کیفیت زندگی او و یا دیگران به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد لازم است تا از جلسات متعدد و ساعت های آموزشی خیلی زیادی استفاده شود و در صورت لزوم جلسات تکرار شوند.

در مواردی که رفتار بهداشتی خیلی شدید نیست و آسیب خیلی شدیدی ایجاد نمی کند می‌توان از آموزش با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در کوتاه مدت حتی در یک ساعت البته با استفاده از تأکید بر روی ۸ عامل آن استفاده کرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات