پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

طرح واره منفی گرایی - بدبینی

این بیماران منفی گرا و بدبین هستند، به طور کلی طولانی‌مدت و نافذ بر جنبه های منفی زندگی، از جمله تعارض، درد و متمرکز می شوند.

طرح واره منفی گرایی - بدبینی

این بیماران منفی گرا و بدبین هستند، به طور کلی طولانی‌مدت و نافذ بر جنبه های منفی زندگی، از جمله تعارض، درد و متمرکز می شوند. در عین حال، آنها جنبه های مثبت را کوچک می شمرند و انتظار اغراق آمیزی از اینکه همه چیز غلیظ پیش می‌رود، دارند.

این افراد زمان زیادی را صرف می‌کنند تا مطمئن شوند که کار اشتباهی انجام نداده اند؛ آنها مستعد نشخوار های ذهنی و وسواس گونه هستند. اضطراب، هیجان مشخص آن است. احساس های خاص این افراد، تنش دیرپا و نگرانی است. رفتار ویژه آنها، شکایت، گله مندی و بی تصمیمی است.

 راهبردهای درمانی در این طرح واره بستگی به مفهوم سازی و فرمول بندی ریشه های این طرح واره دارد. اگر این طرح واره از پدر یا مادر یاد گرفته شده باشد، نشان دهنده گرایش پدر یا مادر به دیدگاهی منفی گرایانه و بدبینانه است که توسط کودک الگوسازی شده است؛ کودک رویکرد پدر یا مادر را درون سازی کرده است.

 در چنین مواردی، تکنیک‌های تجربه گرایانه مفید است. در تصویرسازی ذهنی و ایفای نقش، ابتدا درمانگر و سپس بیمار، به عنوان بزرگسال سالم، مبارزه کردن با سبک پدر یا مادر بدبین را تمرین می‌کنند و برای کودک آرامش فراهم می آورد.

 ریشه دیگر این طرح واره، تاریخچه ای از سختی و فقدان در دوران کودکی است. در این موارد، بیمار به این دلیل منفی گرا و بدبین است که تجربه‌های بسیار ناخوشایندی را در اوایل دوران کودکی تجربه کرده است. غلبه بر منشا، بسیار دشوار است.

این بیماران، معمولاً در اوایل زندگی، یعنی زمانی که خوش بینی طبیعی دوران زندگی باید شکل می‌گرفت، رویدادهای ناخوشایندی را تجربه کرده اند. بسیاری از بیماران نیاز دارند برای فقدان های گذشته خود سوگواری کنند. تکنیک های شناختی به فرد کمک می‌کند تا دریابد که رویدادهای منفی در گذشته، پیش بینی کننده وقوع رویدادهای منفی در آینده نیستند.

تکنیکهای تجربه گرایانه به بیمار کمک می کند خشم و سوگ خود را در مورد فقدان های دردناک دوران کودکی بیان کند. کاربرد تکنیک های رفتاری در این زمینه باعث می‌شود که بیمار زمان کمتری را به نگرانی پیرامون رویدادهای زندگی جاری خود اختصاص دهد و زمان بیشتری را برای انجام کارهای لذت بخش صرف کند.

در ارتباط درمانی، درمانگر با فقدان های بیمار همدلی می‌کند و در عین حال، از راه الگوسازی، تلاش می کند به نگرش ها و رفتارهای خوش‌بینانه بیمار پاداش می‌دهد. از طرف دیگر، این طرح واره ممکن است ناشی از جبران افراطی طرح واره محرومیت هیجانی باشد.

بیمار به دلیل جلب توجه یا دلسوزی دیگران شکایت می کند در این موارد، درمانگر باید محرومیت زیربنایی را توسط باز پرورش محدود و حمایت از وی درمان کند و در عین حال، مراقب باشد تا شکایت‌های برخاسته از طرح واره را تقویت نکند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات