پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری

اعتیاد یعنی رفتاری که بیش از حد تکرار می شود و فرد مبتلا اراده کافی برای متوقف کردن آن رفتار ندارد

اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری

اعتیاد یعنی رفتاری که بیش از حد تکرار می شود و فرد مبتلا اراده کافی برای متوقف کردن آن رفتار ندارد و وقتی به اجبار از تکرار رفتار اعتیادی منع می شود علایم آزاردهنده ترک را تجربه می کند .اگر واقع‌بین باشیم می پذیریم که بازی های کامپیوتری جذاب هستند.

 کودکان و حتی گاهی بزرگسالان حرکات تولید شده توسط خودشان، شکل ها و تصاویر، صداها، امتیاز آوردن خودکار، مهارت هایی که به دست می‌آورند و هیجان بردن و یا بیشتر کردن امتیازاتشان را دوست دارند.

بعضی از بازی های کامپیوتری آموزشی هستند. آنها هماهنگی بین دستها و چشم ها را بیشتر می‌کنند، توانایی پردازش اطلاعاتی را که از چند راه مختلف حسی، همزمان وارد مغز می‌شوند، بیشتر می‌کنند و زمان واکنش به محرک ها را کاهش می دهند. همچنین آنها کامپیوتر را به نحو شیرینی به کودک معرفی می‌کنند.

 و از سوی دیگر، کودکان گاهی ساعات بیشتری از آنچه والدینشان مایلند صرف بازی های کامپیوتری می کنند. که این امر باعث می‌شود که در انجام فعالیت‌های مهم دیگر نظیر تکالیف مدرسه کوتاهی کنند.

اگر فکر می کنید که کودکتان و یا خودتان بیش از حد با این قبیل بازی‌ها مشغول شده است، باید با آن جدی برخورد کنید. با این حال، به خاطر بسپارید که در مورد بسیاری از کودکان، جالب بودن و جذابیت بازی ها در ابتدا بیشتر است و به مرور زمان کم میشود.

برای کم شدن عادت به بازیهای رایانه ای نکات زیر را رعایت کنید:

۱- گاهی همراه کودک بازی کنید.
۲. حداکثر روزی ۲ ساعت اجازه دهید با رایانه بازی کند.
۲- از بازی های کامپیوتری به عنوان جایزه استفاده کنید. مثلا وقتی درسش را خوب خوانده اجازه دهید حداکثر دو ساعت بازی کند.
۳- اجازه ندهید کودک از بازی کردن سیر شود.
۴- پیامدهای منفی بازی بیش از حد را به کودک تذکر دهید.
۵. از روانشناسی مجرب برای درمان اعتیاد به بازی کمک بگیرید.
۶. مدیریت زمان را به کودک آموزش دهید.
۷. اگر نوجوان است از او بخواهید شغل مناسبی را برای آینده خود انتخاب کند و برای به دست آوردن آن برنامه ریزی و تلاش کند.
۸. مهارت برنامه ریزی را به کودک و نوجوان آموزش دهید.
برای کم کردن اعتیاد به بازی های کامپیوتری می توانید کودک را ملزم و یا علاقه‌مند به انجام ورزش های مفید شرکت در فعالیت های علمی استفاده از ابزارهایی برای رشد مهارت‌های اجتماعی استفاده کنید و او را در کلاس های مناسب که به آنها علاقه دارد شرکت دهید.
اگر کودک از محدودیت هایی که برای کم کردن اعتیاد به بازی های کامپیوتری اعمال می کنی سرباز و نود و در مقابل این محدودیت و مقاومت شدیدی از خود نشان دهند می توانید از تنبیه های منفی مانند محروم کردن و از کارهای مورد علاقه اش کردن و از امتیازات مالی استفاده کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات