پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

حمله خواب  یا نارکولپسی چیست؟

حمله خواب یا نارکولپسی عارضه‌ای است که در آن فرد به طور ناگهانی و اغلب در ساعات روز به شکل غیر ارادی و غیرمعمول به خواب می‌رود.

حمله خواب  یا نارکولپسی چیست؟

حمله خواب یا نارکولپسی عارضه‌ای است که در آن فرد به طور ناگهانی و اغلب در ساعات روز به شکل غیر ارادی و غیرمعمول به خواب می‌رود.

فرد مبتلا به نارکولپسی ممکن است به طور ناگهانی به خواب برود و یا کنترل کارکرد عضلاتش را در حین غذاخوردن، رانندگی و یا در حین راه رفتن در خیابان از دست بدهد.

اگر این مشکل در هنگام رانندگی یا دوچرخه سواری و عبور از خیابان و جاده اتفاق می افتد بسیار خطرناک بوده و باعث مرگ خواهد شد.

علائم نارکولپسی عبارتند از:

۱- احساس خواب آلودگی مفرط در طی روز

این علامت نشانه اصلی است. برای این تشخیص باید حداقل سه ماه این علامت را داشته باشید. هنگام خستگی کمی احساس خواب آلودگی طبیعی است، برای مثال در حالی که بعد از ظهر روی مبل راحتی نشسته و تلویزیون نگاه می کنید.

با این وجود، اگر نارکولپسی دارید، اغلب اوقات احساس خواب آلودگی می کنید. این خواب آلودگی شدید است و اغلب در شرایطی اتفاق می افتد که فعالیت بالایی دارید، برای مثال، در زمان رانندگی، صحبت کردن یا غذا خوردن.

شما ممکن است حملات خواب داشته و بدون هشداری خوابتان ببرد. این حملات خواب یا چرت زدن ها ممکن است چندین بار در طی روز اتفاق بیفتند و از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشند. وقتی بیدار می شوید معمولا احساس سرحالی می کنید، اما دوباره خیلی زود خواب آلود می شوید.

خواب آلودگی همان علامتی است که باعث نارضایتی اطرافیان و افرادی که با شما زندگی می‌کنم خواهد شد.

گاهی افراد خواب آلوده تلاش می‌کنند با عصبانی شدن و یا فعالیت فیزیکی خواب آلودگی خود را کاهش دهند.


۲- کاتاپلکسی

حدودا ۷۰ درصد افراد مبتلا به نارکولپسی، کاتاپلکسی نیز دارند. در کاتاپلکسی ناگهان قدرت و کنترل برخی عضلات خود را در بیداری از دست می دهید، برای مثال سرتان ناگهان به پایین می افتد، زانوهایتان شل می شود، چیزی که در دست دارید می افتد یا در موارد شدید، ناگهان به زمین می خورید.

فلج خواب زمانی است که شما از خواب بیدار شده و هوشیار هستید، اما نمی توانید بدن خود را حرکت دهید

احساساتی مثل خنده، شادی و عصبانیت می توانند عامل محرک  کاتاپلکسی باشند.

در طول حملات هنوز هوشیار هستید. این حملات معمولا کمتر از یک دقیقه طول می کشند اما ممکن است چندین بار در روز اتفاق بیفتند.

گاهی ممکن است در طول حمله ماهیچه هایتان منقبض شده و برخی آن را با صرع اشتباه بگیرند.


۳- توهم های مربوط به خواب

توهم ها زمانی هستند که شما چیزهایی را می بینید، می شنوید و یا احساس می کنید که در واقعیت وجود ندارند.
 

ممکن است در زمانی که دارد خوابتان می برد (خواب آلودگی) و یا تازه بیدار شده اید (خواب زدایی) دچار توهم شوید. ممکن است این توهم به صورت رویایی واضح به نظر برسد.

۴- خواب آشفته در شب

این اتفاق رایج است. به خاطر اغتشاش در خواب شب، حتی اگر در طول روز چندین نوبت هم چرت داشته باشید، مجموع زمان خوابتان در 24 ساعت مشابه فرد معمولی می شود.

احتمال راه رفتن در خواب، در افراد مبتلا به نارکولپسی بیشتر است.

۵- فلج خواب

فلج خواب زمانی است که شما از خواب بیدار شده و هوشیار هستید، اما نمی توانید بدن خود را حرکت دهید که فلج خوانده می شود. گاهی ممکن است زمانی که می خواهید به خواب بروید هم این اتفاق بیفتد.

اگر در این زمان کسی با شما صحبت کند و یا شما را لمس کند، فلج تمام شده و می توانید دوباره حرکت کنید.

فلج خواب یک یا چند دقیقه طول می کشد و روی تنفس شما تاثیری ندارد و خطرناک نیست.

فلج خواب می تواند ترسناک باشد و فرد فکر کند که از دنیا رفته است و وارد عالم ابدیت شده است.

۶- رفتار بی اختیار

رفتار بی اختیار یعنی زمانی که احساس خواب و خستگی می کنید، کارهایی را به طور ناخواسته انجام می دهید (انجام دادن یک کار بدون اینکه به آن فکر کرده باشید، یا چیزی از آن در ذهن داشته باشید). برای مثال اگر در حال رانندگی باشید ممکن است به مقصدی متفاوت یا اشتباه برانید، و یا ممکن است چیز نامناسبی بنویسید یا حرفی بزنید که به موضوع ربطی ندارد.

با این رفتارهای بی اختیار، احتمال اینکه کارهایتان را به درستی انجام ندهید وجود دارد و می تواند منجر به تصادف رانندگی نیز شود.

۷- علائم دیگر

خواب آلودگی ممکن است مشکلاتی در حافظه و توانایی تمرکز ذهنی شما به وجود آورد. ممکن است دچار مشکلاتی در بینایی مثل دوبینی و یا تاری دیدشوید. همچنین به نظر می رسد چاقی در افراد مبتلا به نارکولپسی رایج تر است.
یکی از اصلی ترین علت های نارکولپسی آپنه انسدادی است حدود ۲۰ درصد جمعیت بزرگسالان در ایران را مبتلا می‌کند این بیماری بسیار موثر است و تشخیص دادن آن بسیار سخت است در اکثر موارد تشخیص داده نمی‌شود و باعث اختلال جنسیتی در فرایند زندگی شغل و تحصیلات فرد می‌شود در طول مدت این طرح باعث افسردگی میشود.
پرخاشگری یکی از علائم و نشانه های شایع

در نارکولپسی و کلا بیماریهای خواب است. پرخاشگری می‌تواند به روابط اجتماعی خصوصا رابطه زناشویی افراد آسیب جدی وارد کرده و باعث جدایی و طلاق شود.

علل

علل نارکولپسی را می توان به دو دسته سیستمیک و داخل مغزی تقسیم بندی که سیستمی مانند بیماری های متابولیکی که باعث اختلال در مناطق خواب و بیداری مغز شده دیابت، بیماری‌های سیستمیک اتوایمیون. و علل داخل مغزی مانند آپنه مرکزی. علل محیطی مانند آپنه انسدادی از علل اصلی و کلیدی هستند.

درمان

درمان نارکولپسی با توجه به علت است. اگر علت اصلی که باعث نارکولپسی شده است را شناسایی کنیم درمان انجام می شود در غیر این صورت از داروهای محرک مانند ریتالین و مودافیلین در طول روز استفاده می شود.
در صورتی که افسردگی و پرخاشگری وجود داشته باشد از داروهای ضد افسردگی و ضد پرخاشگری هم می توان استفاده کرد.
بعضی داروها نارکولپسی را تشدید می‌کنند خصوصا اگر هنگام خواب شب مصرف شوند بنابراین است از تجویز و مصرف این داروها خودداری کنید.

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات