پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات پارانوید

در قرن هجدهم، این اصطلاح برای اختلالاتی که علائم بارز آن هذیان و توهم بود، متداول شد. تا قرن نوزدهم، این اصطلاح را برای انواع و اقسام بیماری ها به کار می بردند.

اختلالات پارانوید

اصطلاح پارانوید حتی قبل از بقراط در یونان به کار برده شد و یونانی ها از آن به معنای دیوانگی استفاده می کردند. در قرن هجدهم، این اصطلاح برای اختلالاتی که علائم بارز آن هذیان و توهم بود، متداول شد. تا قرن نوزدهم، این اصطلاح را برای انواع و اقسام بیماری ها به کار می بردند.

 اما در سال ۱۸۹۳ امیل کراپلین، پارانویا را از پارافرنیا که یک اصطلاح متداول در اروپاست و معادل اصطلاح واکنش پارانوید و یا حالت پارانوید در آمریکا می‌باشد، تمیز داد و تفکیک نمود. کراپلین همچنین بیماری پارانوید را از پارانوید اسکیزوفرنیا که در آن زمان دمانس پرکوکس نامیده می‌شد، متمایز نمود.

حالات بیمار پارانوید تا حدی شبیه حالات بیمار مبتلا به پارانوید اسکیزوفرنیا است، اما از جهاتی نیز با آن تفاوت دارد. بیماری پارانوید، مانند بیمار اسکیزوفرنیک دچار هذیان هایی می شود؛ ولی هذیانهای او بسیار نظام یافته تر و هدفدار تر از هذیان بیمار اسکیزوفرنیک است.

 به علاوه، در بیمار پارانوید، فعالیت های شناختی مغز محفوظ تر می ماند و بیمار، واکنش های اجتماعی و عاطفی مناسب تری از خود نشان می دهد. با آنکه بیمار پارانوید در هم ریختگی و از هم پاشیدگی شخصیت بیمار اسکیزوفرنیک را ندارد، اما به گمان اغلب متخصصان، این تفاوت کمی است و نه کیفی؛ در واقع، تفاوت درجه اختلال مطرح است.

 تاکنون در طبقه بندیهای مختلفی، سه نوع عمده از بیماری یا حالات پارانوید را ذکر کرده اند عبارتند از:

۱. پارانویا،
۲. پارانویای پیری
۳. پارانویای مشترک.
اخیراً نیز در تقسیم‌بندی DSM III، یک نوع به عنوان اختلال حاد پارانوید ذکر شده است.

به طور کلی سه نوع پارانوئید داریم
۱. پارانوئید هذیانی
۲. اختلال شخصیت پارانوئید
۳. اسکیزوفرنی پارانوئید
در نوع اول یعنی پارانوئید هذیانی در یکی از موارد زندگی هذیان وجود دارد ولی در سایر موارد بیمار نرمال است و به همین علت توانمندی زیادی دارد و به همین علت در بین این سه نوع پارانویید هذیانی می تواند خطرناک تر باشد و به دیگران بیشتر آسیب بزند.
در نوع دوم یعنی اختلال شخصیت پارانوئید یک بعدی بینی مزمن تقریباً در تمام موارد زندگی دارد اختلال شخصیت پارانوئید می‌تواند در آینده به اختلال هذیانی پارانوئید و یأس تبدیل شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات