پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

رابطه مکانیسم های دفاعی با آسیب شناسی روانی

شخصی که این مکانیسم ها را نداشته باشد، در مقابل فشارها و محرومیت های زندگی کاملاً بی دفاع است و قادر به استقامت در مقابل مسائل عاطفی و اجتماعی نیست.

رابطه مکانیسم های دفاعی با آسیب شناسی روانی

 مکانیسم های دفاعی، حالاتی هستند که در همه افراد انسان، اعم از سالم یا غیر عادی وجود دارند. در حقیقت، از وجود انسان دفاع می‌کنند و تعادل او را برقرار می‌نمایند.

 شخصی که این مکانیسم ها را نداشته باشد، در مقابل فشارها و محرومیت های زندگی کاملاً بی دفاع است و قادر به استقامت در مقابل مسائل عاطفی و اجتماعی نیست.

لکن کارکرد مکانیسم های دفاعی و نقش آنها در افراد سالم، با افراد غیر عادی متفاوت است. در شخص سالم، مکانیسم های دفاعی نسبتاً موفقند، در فرد ناسالم، مکانیسمها در عملکرد خود با شکست مواجه می‌شوند؛ در بعضی از اختلالات مانند نور وز ها، بسیار قوی و شدید هستند.

مقاله مرتبط: مفهوم طرحواره

هنگامی که دفاع ها برای محدود نگاهداشتن تمایلات ناپسند و اضطراب کافی نیستند؛ علائم مرضی پدیدار می‌شود، و شدت می یابد. تفاوت دیگری که بین دفاع‌های سالم و ناسالم وجود دارد، اینکه بعضی از دفاعها وقتی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار گیرند، تاثیرات نامطلوبی بر دیگران می گذارندـ

 برای مثال، نتایج برونفکنی سوءظن و خشم هیتلر، نادرشاه و یا آغا محمد خان قاجار باعث شد که انسان های بی شماری از بین بروند و یا دچار رنج و مشقت بی‌پایان شوند؛ همین امر باعث ویرانی و بدبختی جامعه بشریت شد.

 استفاده از مکانیسم های دفاعی در انواع بیماری ها تا حدی متفاوت است؛ گو اینکه همه افراد چه سالم یا ناسالم از بیشتر مکانیسمها بهره می‌برند. بیماری پارانوید از مکانیسم برونفکنی بیشتر استفاده می کند؛ بیمار هیستریک بیشتر از سرکوبی و انکار سود می‌برد؛ و مریض وسواسی از مکانیسم واکنش سازی بهره می گیرد تشخیص صحیح رفتار دفاعی و رفتار غیر دفاعی است.

این تصور که همه رفتارها را حالات دفاعی بخوانیم، درست نیست، مثلا نمی توان گفت که هر رفتار محبت آمیزی واکنش سازی در مقابل پرخاشگری است؛ و یا هر نوع استدلال را دلیل تراشی بدانیم.

تفاوت بین رفتار دفاعی و غیر دفاعی در اصل، تفاوت بین انگیزه های آنهاست. انگیزه دفاعی وقتی وجود دارد که شخص برانگیخته، بی حوصله، ناآرام، مصر و پیگیر باشد و سریع احساس محرومیت و ناکامی نماید.

رفتار غیر دفاعی هنگامی است که فرد آرام، مطمئن، با حوصله، منطقی و انعطاف پذیر باشد و در مقابل موانع فوراً و با شدت احساس محرومیت نکند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات