پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات نوروتیک

در گروه اختلالات نوروتیک واقعیت سنجی مختل نیست مانند اضطراب و افسردگی و در گروه بیماری‌هایی که سایکوتیک هستند واقعیت سنجی مختل می‌شود مانند اسکیزوفرنی و بیماری مانیا.

اختلالات نوروتیک

تقسیم بندی اختلالات و مشکلات روانی به دو دسته نوروز و سایکوز بسیار قدیمی بوده و امروزه کاربرد چندانی ندارد ولی همچنان در بعضی کتب و نشریات از آن استفاده می کنند زیرا فهم آن ساده می شود.

در گروه اختلالات نوروتیک واقعیت سنجی مختل نیست مانند اضطراب و افسردگی و در گروه بیماری‌هایی که سایکوتیک هستند واقعیت سنجی مختل می‌شود مانند اسکیزوفرنی و بیماری مانیا.

معایب این تقسیم بندی این است که اولاً تعداد زیادی اختلال روانی داریم که هم سایکوز هستند و هم نوروز از طرفی بعضی اختلالات هم سایموتیک هستند و هم نوروتیک.

خصوصیات اختلالات نوروتیک

خصوصیات بارز اختلالات نوروتیک عبارت از:

احساس آگاهانه اضطراب شدید یا کوشش ناخودآگاه برای جلوگیری از بروز اضطراب به وسیله مکانیسمهای دفاعی، در این نابهنجاری ها، هیچ گونه اختلالی در ارتباط شناختی و ادراکی با واقعیت و نه در سازمان شخصیت مشاهده نمی شود.
انواع این بیماری به ترتیب زیر است:

۱- واکنش اضطرابی : نشانه های محسوس آن عبارتند از : اضطراب متراکم، سیال و غالباً با توام با واکنش های جسمی مانند تعریق، خستگی، ازدیاد ضربان قلب و غیره ...
۲- واکنش از هم گسستگی : فراموشی مرضی، فیوگ، تعدد شخصیت، راه رفتن در خواب و مانند آن، از جمله تظاهرات بیمار است.
۳- واکنش تبدیلی : در این حالت، اضطراب تبدیل به از دست دادن و یا تغییر یافتن کنش های حسی و حرکتی مانند بی حسی، فلج، تیک، لرزش، شدت حساسیت جسمی نسبت به محرک ها و مانند آن، می شود
۴- واکنش فوبیک : ترس مرضی و نوروتیک است. بیمار با وجود آنکه می فهمد این ترس، غیرمنطقی و نا متناسب با محرک ایجاد کننده آن است، معهذا باز هم می‌ترسد.
۵- واکنش وسواسی : شامل افکار و اعمال وسواسی می‌شود. بیمار مبتلا، بدون اراده و بی دلیل افکار و اعمالی را اجبارا تکرار می کند.
۶- واکنش افسردگی : شدت این حالت، بین غم طبیعی، و افسردگی پسیکوتیک است. معمولا فرد بیمار در مقابل یک محرومیت محیطی واکنش شدید افسردگی نشان می‌دهد. افسردگی شدید در برابر ناکامی‌ها، معمولاً در افرادی که گرایشهای نوروتیک دارند، مشاهده می شود.

امروز تقسیم بندی های دقیق تری برای بیماران روانی وجود دارد که به شرح زیر است :
دسته اول بیماری های شخصیتی
دست دوم اختلالات سایکوتیک
دسته سوم اختلالات مانیک
دسته چهارم عقب ماندگی ذهنی
دسته پنجم اختلالات ارگانیک ناشی از آسیب در مغز هستند
دست ششم اختلالات ارتباطی که به دلیل وجود اختلال در رابطه با فرد دیگری ایجاد می شوند

برای درمان اختلالات نوروتیک یعنی این روزها می توانیم دارو مشاوره و روان درمانی استفاده کنیم ولی ترکیبی از این دو در ما موسسات خواهد بود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات