پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عقب ماندگی و انواع آن

عقب ماندگی یعنی توان هوشی و عقل انسان کم شده و نمره که به اتصال گوشی به دست میاد کمتر از ۷۵ باشه.

عقب ماندگی

عقب ماندگی یعنی توان هوشی و عقل انسان کم شده و نمره که به اتصال گوشی به دست میاد کمتر از ۷۵ باشه.
ماندگی ذهنی علل متفاوتی داره که عبارتند از علل مغزی، علل ژنتیکی، بیماری های سیستمیک و متابولیک که به مغز آسیب می زنند.
عقب ماندگی ذهنی که امروزه اسم آن ناتوانی عقلانی است به چهار نوع خفیف، متوسط و شدید و عمیق تقسیم بندی می شود.

عقب ماندگی خفیف

در گذشته به این نوع ابله می‌گفتند و شامل کسانی می‌شود که هوش بهر بین ۳۵ تا ۵۰ دارند. سن عقلی آنها برابر کودک ۳ تا ۷ ساله است. این افراد شامل سه دهم درصد کل جمعیت و تقریبا ۱۱ درصد تمام عقب ‌مانده ها می شوند؛ یعنی در ایران، حدود ۱۰۰ هزار عقب مانده وجود دارد.

 علائم تأخیر در رشد در اوان زندگی آشکار می شود، ولی گاهی اولیاء تا یک سالگی متوجه عقب ماندگی آنها نمی گردند. البته، متخصص عقب ماندگی می تواند از همان هفته یا ماه های اول زندگی، علایم این نابهنجاری را تشخیص دهد. کودک در تمام جوانب رشد، عقب ماندگی دارد.

 او تا سن سه یا چهار سالگی شروع به راه رفتن و یا سخن گفتن نمی کند. این افراد، معمولاً کوچکتر از دیگران هستند؛ تعادل جسمی ندارند و اغلب دارای نابهنجاری های جسمی می باشند. آن تعدادی که در قسمت بالای هوش بهره قرار میگیرند، غالباً حرف زدن را می آموزند، ولی هیچ کدام قادر به آموختن خواندن و نوشتن نیستند.

 تحصیل در مدارس معمولی و هر فعالیت دیگری که به ابتکار، خلاقیت، تفکر، انتزاعی و توجه مداوم نیاز دارد، برایشان دشوار است. افراد ابله نیز مانند افراد گروه احمق برای ادامه زندگی متکی به دیگران هستند.

 آنها تربیت پذیر هستند و می توانند بعضی از کارهای ساده را انجام دهند؛ کارهایی مانند : شستن لباس، جارو کردن، مواظبت از خود و دیگران محافظت از خود در برابر خطرات معمولی و شرکت در بازی‌های ساده، معهذا این عده باید به طور دائم مراقبت شوند؛ زیرا بیرون از محیطی محدود و بسته، قادر به محافظت از خود نیستند.

عقب ماندگی شدید و عمیق

گروههای تاریخی، اجتماعی و طبی این عده را احمق می خواندند. این افراد پایین ترین درجه هوش I.Q. را دارند و معمولا محدوده هوش بهر آنها از زیر صفر تا ۳۰ است. آنها حدودا یک درصد جمعیت کل و ۳/۵ درصد کل افراد عقب مانده را شامل می شوند.

 بنابراین می توان گفت که در حدود ۳۵۰۰۰ عقب مانده شدید در ایران وجود دارد. با وجود تعداد کم آنها نسبت به سایر انواع عقب ماندگی، اغلب تختهای موسسات را این قبیل افراد اشتغال کرده‌اند. عقب مانده های عمیق و شدید در تمام جنبه های رشد و از بدو تولد تا اوان طفولیت، شدیدا نارسا و عقب‌مانده هستند.

 توانایی آنها حتی برای مقاومت بدنی و مصونیت در برابر بیماری‌های جسمی کمتر از دیگران است و بدین جهت که غالباً دچار عفونت های شدید و گاهی مهلک می شوند و درصد مرگ و میر بالایی دارند. اندام‌های آن ها کوچک است و غالباً صورت و بدن شان به نحوی غیر عادی، تغییر شکل می دهد.

 بعضی از آنها مانند مونگولیسم، صفات مشخص و خاص بدنی دارند و بر اساس آنها قابل تشخیص هستند. این افراد در راه رفتن، دندان در آوردن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و نظافت خود، به نحو چشمگیری عقب می مانند. بسیاری از آنها هیچگونه فعالیتها و مهارت ها را نمی آموزند و غالباً حرکاتی بی اراده و نابهنجار دارند.

 تکلم آنها به چند صدای نامفهوم منحصر می شود و فقط آنهایی که هوش بهر بالاتر از ۲۰ دارند، قادر به ادای چند لغت ساده یا جمله هستند. بسیاری از آنها به محیط علاقه کمی نشان می‌دهند.

لکن گروهی که کمتر مانده هستند، ممکن است فعال و متوجه محیط اطراف خود باشند. آنها غالباً کثیف و نامرتب هستند؛ مگر اینکه مورد مراقبت و مواظبت دائمی باشند. حتی قادر به محافظت از خود در مقابل خطرات معمولی زندگی نیستند و در تمام عمر برای تغذیه، نظافت و مراقبت جسمانی به دیگران متکی هستند.

 در بین عقب مانده های شدید، انواع خاصی وجود دارد که آنها را می‌توان بر اساس سندرمهایشان تشخیص داد. یکی از این گروه‌ها، مغولی ها است که به علت شباهت ظاهریشان با نژاد مغول، به این نام شهرت یافته اند. اغلب آنها احمق نیستند، ولی ابله هستند و بین ۲۰ تا ۵۰ هوش بهره دارند.

آنها جثه ای کوچک، کله گرد، با چشمانی تنگ کشیده مانند نژاد زرد، بینی کوتاه و پهن دارند. به علاوه بین انگشت کوچک و انگشت دوم پای انها، پرده ای کوچک وجود دارد و چین هایی غیر عادی در کف دستان آنها دیده می شود. تقریباً یکی از ۵۰۰ نفر در کل جمعیت، مغولی هستند.

 آنها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد تمام اطفال عقب مانده را شامل می شوند. بدین ترتیب بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار مغولی در ایران وجود دارد. معمولا مادران این بیماران، هنگام تولد مسن هستند. یکی دیگر از اختلالاتی که در افراد سبب عقب ماندگی شدید می‌شود، نوعی آسیب مغزی است که به آن سربرال پالزی، یا فلج مغزی می گویند. شیوع آن در حدود نوع مغولی ها است.

این سندرم شامل اختلالات متنوع حرکتی مانند عدم تعادل جسمی، فلج، لرزش و غیره است. گاهی نیز هوش افراد به سبب این بیماری مختل می‌گردد. این بیماری بر اثر آسیبی است که به مغز اطفال قبل یا در حین تولد وارد می آید. البته تمام این بیماران، عقب مانده ذهنی نمی شوند؛ حتی تعدادی از آنها هوش بهره نرمال و شاید بالاتر دارند. بقیه، به نسبت آسیبی که به مغزشان وارد می شود، دچار عقب‌ماندگی می شوند



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات