پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

الگوهای قدرت اولیا در رابطه با کودک

ارتباط با کودک مسئله ی مهمی است که بسیاری از والدین در ارتباط با آن دچار مشکل هستند. در این مقاله قصد داریم تا به این مسئله ی مهم بپردازیم

الگوهای قدرت اولیا در رابطه با کودک

تحقیقات اخیر روانشناسان، به خصوص محققی به نام بامریند بر موضوع استفاده اولیا از قدرت در ارتباط با کودکان، و تاثیری که این نوع رابطه با شخصیت طفل دارد، متمرکز شده است.

روش تحقیقات بامریند، مشاهده تعدادی از خانواده ها در طی ۸ سال بود. بامریند آن دسته از اولیا را که به اطاعت و پیروی کودک از دستورات، ارزش می گذارند، و یا برای جلوگیری از رسیدن به امیالشان به استفاده از زور، فشار و تنبیه معتقد هستند، به خصوص هنگامی که خواستها و رفتار کودک در تضاد با معتقدات اخلاقی قرار می گیرد، افراد سلطه جو نامید.

چنین والدینی می‌خواهند کودک، گفتار آنها را دربست و بدون هیچ گونه تردیدی قبول کند. بامریند، دسته دوم اولیا را با قدرت خواند؛ زیرا آنها سعی می کنند رفتار کودکان خود را به سوی منطقی بودن، جدیت داشتن، خودمختار و با اراده بودن، و همرنگ جماعت شدن سوق دهند.

 این اولیا هم مانند دسته اول، تحمل وجود اختلاف نظر با کودکان خود را ندارند، ولی به اندازه گروه اول آنان را محدود نمی کنند و تحت فشار قرار نمی دهند. بامریند به نوع سوم اولیا به عنوان پذیراخو داد که بیشتر به پذیرفتن رفتار، تشویق، مهربانی، دادن آزادی زیاد و داشتن توقع به اندازه توانایی جسمانی و روانی فرزندان، گرایش دارند.

 کودکانی که به این شکل تربیت می‌شوند اعتماد به نفس ندارند و نمی‌توانند حالات و خواسته های خود را کنترل کنند. اما فرزندان اولیاء سلطه جو به طور کلی ناراضی، درونگرا، و نسبت به دیگران بی اعتماد می‌شوند. در نهایت، آن دسته از کودکانی که اولیاء آنها با قدرت هستند.

 از کودکان خود توقع اطاعت دارند؛ در عین حال با گرمی، مهربانی و به طور منطقی به خواسته های اطفال خود توجه می کنند. از لحاظ اعتماد به نفس، قدرت کنترل خواسته ها، نشان دادن کنجکاوی و خلاقیت، داشتن رضایت از خود و دیگران، و سازگاری با افراد دیگر، به مراتب از دو گروه اول سالم تر و بهتر هستند.

باید توجه داشت که این تحقیقات چاپلد، لوی، هوایتینگ و بامریند، بر خلاف دیگر تحقیقات، نوع رفتار اولیاء و تاثیر آن بر کودک، در طول یک مقطع زمانی هشت ساله مورد بررسی قرار گرفت.

حال، برای تکمیل این پژوهش‌ها به بیان تحقیقاتی می‌پردازیم که رابطه بیماری کودکان را با خانواده و به خصوص با رفتار پدر و مادر نشان می دهد. البته این تحقیقات، معمولاً با افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شده است.

.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات