پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سندرم مزمن مغزی

دمانس پیری، کهولت واقعی است؛ زیرا در این دوره به تدریج قوای عقلانی از بین می رود و طی،چند سال به حدی تنزل می‌کند که در فعالیت‌های اجتماعی و شغلی شخص تاثیر می گذارد.

سندرم مزمن مغزی (دمانس پیری)

دمانس پیری، کهولت واقعی است؛ زیرا در این دوره به تدریج قوای عقلانی از بین می رود و طی،چند سال به حدی تنزل می‌کند که در فعالیت‌های اجتماعی و شغلی شخص تاثیر می گذارد.ضعف حافظه بارزترین علامت دمانس است. این زوال به قدری شدت می یابد که شب که شخص نه تنها اسم فرزندان خود را به یاد نمی آورد بلکه حتی در داشتن فرزند شک می کند.

علاوه بر این تفکر، به خصوص تفکر انتزاعی نیز مختل می‌شود و تفکر غیر انتزاعی جای آن را می گیرد. تفاوت، تشابه و درک مفاهیم که با تفکر انتزاعی بستگی بسیار دارد نیز ضعیف می گردد. به تدریج که بیماری پیشرفت می کند، بیمار کنترل خود را در رفتار و گفتار از دست میدهد؛ واکنش های اجتماعی و اخلاقی او سست می شود؛ تکلم او بی ارتباط و رفتار او بی انضباط و بی معیار می گردد و گاهی دست به اعمال جنسی و دزدی در ملا عام می زند.

مقاله پیشنهادی: اسکیزوفرنیا و انواع آن

ممکن است افسرده و یا دچار پارانویا گردد و در آخرین مرحله، شخصیت او انسجام و سازمان خود را از دست بدهد. علل ایجاد سندرم مغزی مزمن، در پیران بسیار است که همه آنها در نهایت به تخریب سلولهای مغزی منجر می شوند؛ لکن ماهیت این علل، غالباً نامعلوم است. در مجموع، بیماری‌های عروق و نیز نوعی اضمحلال سلولی مغز که به بیماری های نوع التزهایمر معروف هستند را می‌توان علل دمانسهای پیری دانست.

عامل دیگری که شناخت این نوع نابهنجاری ها را دشوار می سازد، واکنش های مختلفی است که مردم نسبت به دمانس نشان می دهند. بعضی با آسیب مغزی گسترده، مشکلات رفتاری و عقلی کمتری دارند و برعکس، بعضی دیگر با حداقل آسیب مغزی، رفتارهای نابهنجار نشان می دهند.

 متخصصانی که در رشته پیرشناسی فعالیت می‌کنند، معتقدند که عواملی مانند تحصیلات، مقدار نیرو و اینکه شخص پیر در منزل خود زندگی می کند یا نه، نقش عمده ای در وضع روانی اودارد. با همه این احوال، مقدار آسیب مغزی تا حد زیادی تعیین کننده نابهنجاری روانی است.

مقاله پیشنهادی: هیپوکاندریا

دو عامل دیگر نیز تشخیص دمانس را مشکل تر می کنند؛ یکی اینکه، گاهی دیلیریوم یا سندرم مغزی حاد، روی دمانس سرپوش می‌گذارد و دیگر این که، افسردگی در بسیاری از پیران علائم شبه دمانس را نشان می‌دهد؛ علایمی مانند کمی حافظه، عدم تمرکز، تغییرات پسیکوموتور و قیافه ظاهری خاص.

این نوع افسردگیها را شبه دمانس می نامند. اخیرا محققین برای آنکه بفهمند نارسایی‌ها در پیران، علل روانی و یا ارگانیک دارد، تحقیقاتی انجام داده اند؛ اما هنوز به نتایج قطعی دست نیافته اند. اگر افسردگی شخصی را برانگیزیم، حداقل به طور موقت، فعالیت و کارکرد بهتری خواهد داشت؛ اما در مورد فرد مبتلا به دمانس، چنین امری ممکن نیست؛ این امر، یکی از طرف تمیز بین افسردگی و دمانس است.

 سندرم مغزی حاد و افسردگی در پیران، هر دو قابل ترمیم و درمان است؛ اما در دمانس پیری، چنین امکانی وجود ندارد؛ زیرا سلولهای مغز قابلیت ترمیم و تولید مجدد را ندارند و در حال حاضر هم هیچ نوع درمانی برای جلوگیری و یا توقف آسیب به سلولهای مغزی وجود ندارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات