پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

برون فکنی

مکانیسم دفاعی برون فکنی یا فرافکنی عبارت است از انکار بعضی خصوصیات، حالات، صفات و یا تمایلی که در فردی وجود دارد و نسبت دادن آن به دیگران.

برون فکنی

مکانیسم دفاعی برون فکنی یا فرافکنی عبارت است از انکار بعضی خصوصیات، حالات، صفات و یا تمایلی که در فردی وجود دارد و نسبت دادن آن به دیگران.

فردی که تمایلات پرخاشگرانه و یا انحرافی شدید در خود دارد، لکن قادر نیست آنها را تحمل کند، این گرایش ها را به دیگران نسبت می دهد.

مقاله مرتبط: مراحل خشم

او به این نتیجه می‌رسد که دیگران افرادی خطرناک و فاسد هستند و محیط قصد آزار، از بین بردن و فاسد کردن او را دارد.

ضرب المثل قدیمی کافر همه را به کیش خود پندارد، یکی از نمونه های خوب قیاس به نفس و نسبت دادن حالات خود به دیگران است.

سرزنش کردن دیگران  در بسیاری از موارد از مکانیسم برون فکنی سرچشمه می‌گیرد. وقتی می‌گوییم که همه نادرست هستند؛ همه دزدی می‌کنند؛ همه دروغ می‌گویند؛ همه ظلم می‌کنند، در واقع خصوصیات خود را به دیگران نسبت می دهیم تا آنها را در خود نبینیم.

مقاله مرتبط: مراحل خشم

بسیاری از تحقیقات روانشناسی اجتماعی نشان داده است که یکی از عوامل اساسی تعصب های نژادی، مذهبی و طبقاتی، به خصوص بر علیه اقلیتها از مکانیسم برونفکنی نشات می‌گیرد.

در تعصب، نه تنها خواسته ها، تمایلات و خصوصیات نامطلوب خود را به گروه های دیگر نسبت می دهیم، بلکه با انتخاب و تمرکز بر اعمال خاص، هر چه بیشتر خود را از این خصوصیات مبرا می دانیم و خشم و کینه خود را نسبت به آنها که به گمان ما دارای این صفات هستند، نشان می دهیم.

 در هر دو پدیده یعنی برون فکنی و تعصب، چون نهاد و فراخود به عوامل بیرون از فرد نسبت داده می‌شود، وسعت قلمرو و قدرت عاقلانه خود نیز محدود و ضعیف می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات