پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

علائم اختلالات مغزی

نابهنجاری های کنشی را تا حد زیادی بر اساس علایم آنها می شناسیم؛ لکن اختلالات مغز را بر اساس علت و یا نوع آسیب وارده، می توانیم بشناسیم.

علائم اختلالات مغزی

نابهنجاری های کنشی را تا حد زیادی بر اساس علایم آنها می شناسیم؛ لکن اختلالات مغز را بر اساس علت و یا نوع آسیب وارده، می توانیم بشناسیم.

 بنابراین، در هر یک از حالات حاد و یا مزمن می‌توان علایم افتراقی بر اساس علل ایجاد کننده و یا جریان تکامل بیماری تشخیص داد. مثلاً در اختلالات حاد مغزی عواملی مانند ضربه به سر، مسمومیت، مشروبات الکلی، تب و یا کمبود شدید ویتامین و در نابهنجاری های مزمن عواملی مانند سیفیلیس، بیماری‌های دیگر عفونی و پیر شدن سلول ها ممکن است از عوامل ایجاد کننده باشند.

مقاله مرتبط: سندرم مزمن مغزی

اگرچه از نظر پزشکی علل ایجاد هر کدام از این اختلالات مغزی کاملا متفاوتند، ولی از نظر روانشناسان، علائم این اختلالات بسیار شبیه یکدیگرند. مثلاً حالت هذیانی  که در شخص مشروب خوار پیدا می شود، با آنچه در اثر مالاریا و یا مسمومیت ناشی از فلزات، صورت می گیرد، تفاوت محسوسی ندارد.

بیمار مبتلا به اختلالات مغزی معمولاً در حالت بهت زدگی، بیهوشی، و دیلیریوم قرار می‌گیرد که متداولترین آنها، حالت دیلیریوم است. بیماری که دچار نابهنجاری های مزمن مغزی می‌شود، به تدریج علایم دمانس از خود نشان می دهد.

 در هر دو حالت اختلالات مغزی مزمن و حاد، چند علامت اولیه آسیب ظهور می کند که در حالت حاد قابل برگشت و ترمیم است، ولی در حالت مزمن، غیر قابل برگشت و دائمی. این علائم عبارتند از :

۱- اختلال در شناخت زمان، مکان، و اشخاص. البته اختلال در شناخت زمان، بیشتر از مکان و اشخاص است.

۲- اختلال در حافظه، به خصوص در مورد وقایع اخیر که گاهی با در هم آمیختگی نابهنجار مطالب توأم میشود.

۳- اختلال در تمام کنش های تعقلی، ازجمله درک مطالب و یادگیری، به علاوه محدود، تکراری و غیر انتزاعی شدن تفکر.

۴- اختلال در قضاوت، آگاهی و آینده‌نگری.

۵- اختلال در پاسخ های عاطفی که معمولاً به صورت کم احساسی و یا تلون حالات ظاهر می گردد.

 همراه با این علایم اولیه، علائم ثانوی نیز وجود دارد که نوع آنها در بیماران مزمن و حاد فرق می کند.

بیمار حادی که دچار دیلیریوم است، اغلب گرفتار ادراک غیر عادی و گاهی نیز تفکر غیر عادی زودگذر می‌شود.

بیمار مزمن که حالت دمانس هم داشته باشد، اغلب دچار تغییرات عاطفی شدید یا خفیف می‌گردد. این حالات قبلاً به طور پنهان در بیمار وجود داشته است.

یکی از حقایق بسیار مهمی که در مورد اختلالات مغزی وجود دارد، اینکه هر نوع آسیب به مغز، بعضی از حالات روانی را تشدید می‌کند و یا آنهایی را که قبلا تحت کنترل بوده است، آزاد می نماید. این حالات عبارتند از : اضطراب نوروتیک، اختلالات عاطفی، علائم اسکیزوفرنیا یا پارانویا، رفتار ضد اجتماعی، انحرافات جنسی، اختلالات عاطفی، اعتیاد و امثال آن.

البته باید گفت اختلال مغزی که از یک نوع و درجه است، می تواند دو نوع علائم ثانوی و یا واکنش های روانی در فرد ایجاد کند. این تفاوت، به نوع شخصیت و صفات روانی هر فرد قبل از ابتلا به آسیب مغزی بستگی دارد.

در تحقیق ۶ ساله ای که ماسرمن روی گربه ها، میمون ها و آدم ها انجام داد، به این نتیجه رسید که تاثیر دائمی آسیب مغز، به نقطه آسیب دیده و یا حتی مقدار آسیب وارده به مغز کمتر بستگی دارد؛ و مهمترین عوامل شخصیت فرد، تجارب گذشته او و مراقبت جسمی و روانی، پس از ایجاد آسیب مغزی است.

در واقع، عقیده عمومی روانشناسان و روانپزشکان بالینی بر این است که هرچه شخصیت فرد قبل از ابتلا به آسیب مغزی سالم تر باشد، واکنشهای او نسبت به آسیب متعادل تر خواهد بود؛ یعنی علائم رفتاری معمول در بیمار مبتلا به آسیب مغزی، مانند اضطراب شدید، عصبانیت، پرخاشگری، افسردگی، واکنش پارانوید، توهم، رفتار ضد اجتماعی و مانند آن، از شخصی که قبل از آسیب مغزی، شخصیت سالمی داشته است، کمتر مشاهده می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات