پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اثرات کافئین

کافئين مصرفی از طریق سیستم گوارش جذب شده و بعد توسط کبد متابولیز می‌شود.

اثرات کافئین

کافئين مصرفی از طریق سیستم گوارش جذب شده و بعد توسط کبد متابولیز می‌شود. مصرف کافئین در دوز پایین به عنوان یک تقویت‌کننده ی مثبت عمل می‌کند. و اثرات ناخوشایندی در انسان ایجاد می‌کند. به طور نمونه، ۱۰۰ میلی گرم کافئین می تواند سرخوشی خفیف ایجاد کند.

 اما مصرف کافئین در دوز بالا به عنوان تقویت‌کننده ی مثبت محسوب نمی‌شود، زیرا به اثرات ناخوشایند ی چون ملال خفیف، اضطراب، تحریک‌پذیری و بی قراری منجر می شود. به طور مثال، ۳۰۰ میلی گرم کافئین می تواند اثرات ناخوشایندی را بروز دهد.

 چای بیش از هزار ماده ی شیمیایی دارد که ماده‌ی اعتیاد آور آن کافئين و ماده ی تلخش تان است. مصرف چای باعث می‌شود که عضلات بدن تحریک شوند و خستگی از بين برود و اکسیژن زیادی به عضلات وارد شود. بنابراین، یکی از اثرات مهم چای يا نیکوتین تحریک عضله ی قلب می باشد که موجب پمپاژ خون به قسمت های مختلف بدن و کاهش خستگی و کسب انرژی می‌شود.

در صورت مصرف اندک چای، کافئین از طریق فعال کردن CNS، سیستم عصبی سمپاتیک، تأثیر مثبت بر خلق، هوشياری، توجه، تمرکز، دقت و تفکر ایجاد می‌کند. اما اگر مقدار مصرفی نیکوتین بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه باشد، درست برعکس عمل کرده و موجب عملکرد منفی موارد ذکر شده می شود.

 کافئین زمانی برای شخص مسموم کننده است که بیش از ۲۵۰ میلی گرم یا بیش از دو فنجان مصرف گردد و علائمی چون بي قراری، برانگیختگی، عصبانیت، بی خوابی، سرخ شدن صورت، آشفتگی های معدی - روده‌ای، آشفتگی تکلم و بی نظمی های قلبی را نشان دهد.

به علاوه، از تجاربی که شخص بعد از مصرف کافئین زیاد به دست می‌آورد، می‌توان به بروز تحریک مفرط، سرگیجه، اضطراب، احساسی غیر واقعی صدای زنگ در گوش و توهمات دیداری اشاره کرد. همچنین، اگر شخص به طور مرتب دو فنجان قهوه بنوشد، نشانه‌های مسمومیت را نشان خواهد داد و در طی یک سال مصرف زیاد قهوه به اختلال‌های جسمانی چون فشار خون بالا، ضربان قلب تند و نامنظم، افزایش میزان تنفس، اختلال زخم های گوارش، ترشح اسید معده و زخم معده مبتلا خواهد شد.

در مورد کافئين، نشانگان ترک در DSM-IV-TR فهرست نشده است، اما یافته های مطالعاتی حاکی از آن است که پدیده ترک کافئين وجود دارد و ظاهر شدن علائم ترک چون احساس سردرد و تهوع بیانگر تحمل وابستگی فیزیولوژيکی به آن است که در نتیجه مصرف طولانی شکل می‌گیرد.

علایم شایع ترک کافئین عبارت اند از : سردرد، تحریک پذیری، خستگی، اضطراب، علائم خفیف افسردگی، اختلال عملکرد روانی - حرکتی، تهوع، استفراغ، میل شدید برای مصرف کافئین، درد و سفتی عضلات. نشانه های ترک کافئین ۱۲ تا ۱۴ ساعت پس از آخرین دوز ظاهر می‌شوند و در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت به اوج خود می‌رسند و ظرف ۷ روز برطرف می‌شوند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات