پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خطا های شناختی ذهن خوانی

در خطای شناختی ذهن خوانی شما فرض را بر اين می گذاريد كه می دانيد آدم ها چه فكر می كنند بی آن كه شواهد كافی در مورد افكارشان داشته باشيد.

خطای شناختی ذهن خوانی

مغز انسان مانند یک کامپیوتر از یک سخت افزار که سلول‌ها و مدارهای مغزی است و یک نرم افزار یا ویندوز که همان شخصیت یا حافظه انسان است تشکیل شده است. به علل ژنتیکی و یا علل شخصیتی یا مشکلات یادگیری مغز انسان خطاهایی را مرتکب می شود که به آنها خطاهای شناختی می‌گوییم.

 خطای شناختی یعنی فرآیند تفکر در مغز انسان به درستی کار نمی کند و حاصل فرآیند تفکر یک فکر منفی، یک فکر غلط یا یک فکر مضر است.حدود ۱۸ خطای شناختی تا به امروز معرفی شده اند ولی قطعاً تعداد خطاهای شناختی بیش از این مقدار است.
در خطای شناختی ذهن خوانی شما فرض را بر اين می گذاريد كه می دانيد آدم ها چه فكر می كنند بی آن كه شواهد كافی در مورد افكارشان داشته باشيد. مثلاً، "او فكر می كند من يك بازنده ام".


ذهن خوانی خطای شناختی است زیرا انسان را به بیراهه می برد. به جای ذهن خوانی می توانید با یکدیگر گفتگو کنید تا از افکار و ذهنیت همدیگر باخبر شوید. ذهن خوانی اکثر اوقات نتیجه نادرستی می دهد و شما فکر دیگران را به نادرستی حدس میزنید. این فکر غلط می تواند منتهی به یک هیجان غلط و یا رفتار غلط شود و روابط بین فردی را مختل کند

.
افراد از این روی به ذهن خوانی متوسل می شوند که آن را نشانه باهوش بودن خود می دانند و یا این که از گفتگو کردن با دیگران اکراه دارند.از نظر تکاملی ذهن خوانی از این روی به وجود آمده است که فرآیند تفکر را سریع تر می کند زیرا انسان ها از روش های کوتاه برای نتیجه گیری بیشتر استفاده می کنند

.
ذهن خوانی فقط هنگامی می تواند به عنوان یک رویکرد درست مورد استفاده قرار گیرد که با فرد مورد نظر امکان گفت و گو وجود ندارد.حتی روانشناسان حرفه ای که به راحتی می توانند ذهن افراد را بخواند نمی‌توانند و نباید از ذهن خوانی استفاده کنند و باید با طرف مقابل به اندازه کافی گفتگو شود تا خودش محتوای ذهنش را آشکار سازد.


ذهن خوانی خصوصاً در رابطه زناشویی اسباب دردسر است. زوجین به جایی اینکه با یکدیگر گفتگو کنند، مشورت کنند، مذاکره کنند و یا درددل کنند، ذهن یکدیگر را به نادرستی حدس می‌زنند و بر اساس حدس خود رفتار می کنند و با این روش قطعاً به رابطه زناشویی آسیب خواهند زد زیرا اکثر بافته های ذهن خوانی نادرست از آب در می آیند.


ذهن خوانی می تواند ناشی از یک بیماری جدی روانی مانند اسکیزوفرنی یا اختلالات شخصیت نیز باشد که در این صورت باید برای درمان ذهن خوانی از دارو یا رواندرمانی استفاده شود ولی اگر یک بیماری جدی در میان نباشد شخص به راحتی خودش نیز می تواند ذهنی را متوقف کنند و از گفتگو به جای ذهن خوانی استفاده کند.


کار اساسی در درمان ذهن خوانی این است که شخص بداند ذهن خوانی یک خطای شناختی است و باعث تولید افکار منفی میشود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات