پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

جنبه‌های روانی عقب ماندگی ذهنی

سیاری از کسانی که عقب ماندگی ذهنی تشخیص داده می شوند، افرادی هستند که زمانی برای فعالیت کافی عقلی، استعدادهای بالقوه داشته و حتی هنوز هم دارند

جنبه‌های روانی عقب ماندگی ذهنی

بسیاری از کسانی که عقب ماندگی ذهنی تشخیص داده می شوند، افرادی هستند که زمانی برای فعالیت کافی عقلی، استعدادهای بالقوه داشته و حتی هنوز هم دارند. روانشناسان بر این باورند که علت عقب ماندگی اين عده کثیر، عوامل نامساعد روانی و اجتماعی است. گاهی از طریق آزمون های هوشی و گاهی در اثر پیشرفت چشمگیر شان در برنامه‌های آموزشی و درمانی، می‌توان استعدادهای قابل توجه آنها را شناخت.

 در بررسی تاریخچه بسیاری از این افراد، عدم وجود محرک های سالم برای تحریک عقلانی و پیشرفت ذهنی مشاهده شده است. تحقیقات در زمینه رابطه محیط با عقب ماندگی نشان داده است که محیط در ایجاد این حالت موثر است؛ زیرا کودکانی که دارای محیط کودکی غنی از نظر آموزش و پرورش نیستند و به خصوص آنهایی که در انزوا بار می‌آیند و حداقل تحریک اجتماعی — عقلی را دریافت می کنند؛ در آینده دچار عقب‌ماندگی محیطی می‌شوند.

 همچنین، بیماری‌های روانی طولانی مدت، مانند افسردگی اسکیزوفرنیا و حتی اختلالات شخصیت، عواملی هستند که از رشد و تکامل خصوصیات عقلی انسان ها جلوگیری می‌کنند. بیمارانی که سال‌ها دچار اسکیزوفرنیای مزمن هستند، امکان دارد به تدریج دچار عقب ماندگی ذهنی شوند.

روانشناسان مشاهده کرده اند که تقریباً تمام علائم روانی اختلالات، در افراد عقب مانده وجود دارد. به نظر می‌رسد که شیوع بیماریهای روانی بین اين افراد بیش از کل جمعیت است. در تحقيقی که ویور در مورد ۸۰۰۰ عقب‌مانده با هوش بهر پایین تر از ۷۵ به عمل آورد، مشاهده کرد که ۶۲ درصد از زنان و ۵۶ درصد از مردان این نمونه، قادر به تطبیق با محیط خود بودند، ولی بقیه نوعی واکنش نابهنجار پسيکوتيک، نوروتیک، پسيکوسومانیک و یا اختلالات شخصیت از خود بروز دادند.

 میانگین هوش بهر گروه سازگار ۷۲ و گروهی که از لحاظ روانی نابهنجار بودند، ۶۶ بود. بعضی از علائم عقب ماندگی و اسکیزوفرنیا بسیار شبیه به هم است. تعدادی از عقب ماندهها همان حالات بیمار اسکیزوفرنیا از قبیل اختلال فکر، اختلال عاطفی، بي تفاوتی و پاسخ ندادن به محرک های محیط، ساده لوحی، محدودیت تکلم و حتی لالی را از خود نشان می دهند.

 البته باید اضافه کرد که در حقیقت، اغلب عقب ماندهها دچار بیماری اسکیزوفرنیا و یا انواع دیگر جنون نمی شوند؛ گو اینکه همانطور که قبلاً گفته شد، به طور کلی شیوع بیماریهای روانی در بین آنها متداول تر است تا دیگران.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات