پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عقب ماندگی ذهنی چیست ؟

مغزی که عملکرد طبیعی دارد می تواند مسائل مختلف را به موقع و به شیوه ای مقرون به صرفه درک نموده و آنها را حل نماید. مغز می تواند به مجموعه ای از دانش دسترسی یافته، راه حل های قدیمی خود را بازیابی کرده و راه حل های جدیدی را

عقب ماندگی ذهنی چیست ؟

فهرست ملاک های تشخیصی زیر برای عقب ماندگی ذهنی در DSM-IV-TR بیان شده است :

• عملکرد هوشی بسیار کمتر از حد متوسط : هوش بهر تقریباً ۷۰ یا کمتر از آن در یک آزمون هوش انفرادی

• اختلالات یا نقایص آشکار همزمان در عملکرد انطباقی موجود حداقل در دو زمینه زیر : ارتباط، مراقبت از خود، زندگی روزمره، مهارت های اجتماعی بين فردی، استفاده از منابع جامعه، خودگردانی، مهارت‌های عملکرد تحصیلی، کار، اوقات فراغت، بهداشت و ایمنی.

• شروع، قبل از سن ۱۸ سالگی.

عقب ماندگی ذهنی در محل II کد گذاری می‌شود.

مغزی که عملکرد طبیعی دارد می تواند مسائل مختلف را به موقع و به شیوه ای مقرون به صرفه درک نموده و آنها را حل نماید. مغز می تواند به مجموعه ای از دانش دسترسی یافته، راه حل های قدیمی خود را بازیابی کرده و راه حل های جدیدی را بیابد و آنها را در گفتار و کردار بیان نماید.

آسیب گسترده و منتشر یا فقدان نمو مناطق قشری مغز، در فرایند حل مسئله مداخله نموده و سبب بروز نقایص ذهنی می شود. این نقايص بر روابط بین فردی، مراقبت از خود، زندگی روزمره، مهارت‌های اجتماعی، استفاده از منابع جامعه، خودگردانی، مهارت‌های عملکرد تحصیلی، کار، اوقات فراغت و ایمنی اثر می گذارد.

اگر این اختلالات در طی نمو قبل از ۱۸ سالگی رخ دهند، عقب ماندگی ذهنی نامیده شده و اگر در طی اواخر نوجوانی و دوران بزرگسالی آغاز شوند، دمانس نامیده می‌شوند. در بیماران بزرگسال عقب ماندگی ذهنی می‌تواند در دقت تشخیصی شما تداخل ایجاد نماید، زیرا شما ممکن است عقب ماندگی ذهنی که به سایکوز رخ می‌دهد را به عنوان دمانس با سایکوز يا دلیریوم به جای یک تشخیص دوگانه عقب ماندگی ذهنی با اسکیزوفرنیا، اختلال اسکیزوفرنیفرم، افسردگی اساسی يا اختلال دوقطبی همراه باخصوصيات سایکوتیک، اشتباه بگیرید.

بعضی از بیماران در نتیجه عملکرد پایین ذهنی دچار سوءظن وابستگی یا اضطراب با رفتارهای فوبیک می شوند. شما ممکن است بیمار مبتلا به عقب ماندگی ذهنی را به اشتباه مبتلا به اختلال هذیانی، اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت وابسته یا اختلال شخصیت اجتنابی تشخیص دهید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات