پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ابعاد پنجگانه شخصیت

۱) شاد خوی یا برون گرایی : از این بعد فرد ممکن است کاملا برون گرا باشد که با خون گرمی، پرحرفی، جمع‌گرایی، جرأت، جسارت، اعتماد به نفس، پیشگامی، ماجراجویی، هیجان و پر انرژی بودن مشخص می شود

ابعاد پنجگانه شخصیت

بر اساس این تئوری می‌توان اکثر خصیصه های شخصیتی را در پنج گروه اصلی موسوم به Five factor model جا داد. اين پنج بعد شخصیتی عبارتند از :


۱) شاد خوی یا برون گرایی: از این بعد فرد ممکن است کاملا برون گرا باشد که با خون گرمی، پرحرفی، جمع‌گرایی، جرأت، جسارت، اعتماد به نفس، پیشگامی، ماجراجویی، هیجان و پر انرژی بودن مشخص می شود و یا اینکه درست در نقطه مقابل قرار بگیرد و درون‌گرا باشد گوشه گیری، کم حرف، منفعل، پیرو، سرد یا گوشت تلخ. دارای دوستان کم، خواستار یکنواختی و ثبات و ..... و یا اینکه جایی حد وسط آن دو باشد.


۲) سازگاری، نوع دوستی و مثبت گرایی: از این نقطه نظر ممکن است کاملاً دلسوز، مهربان، نوع دوست، اعتماد کننده به دیگران، تفاهم پذیر، همدم، خوش بین و فروتن باشد و یا اینکه درست در نقطه مقابل فردی شکاک، بدبین، یک دنده، سنگ دل، انعطاف ناپذیر، مخالفت و نامهربان باشد.


۳) پذیرندگی چیزها و تجربيات جدید یا باز بودن: این ویژگی تعیین کننده میزان آمادگی و پذیرش فرد برای چیزهای تازه و جدید، آموزش، نوآوری، ماجراجویی بوده و معمولا فرد علایق متعدد و گوناگونی دارد، در تحصیلات موفق بوده، حالت خلاقیت، تجسم سازی و خيال پردازی خوبی دارد. در مقابل، فردی قرار دارد که کاملاً محافظه کار، بسته و یا رادیکال بوده و از هر چیز تازه و تغییری گریزان است. اين ویژگی بین بیش از سایر خصایص به مرور زمان و با افزایش سن بیشتر می شود.


۴) تعهد پذیری و وظیفه‌شناسی: افرادی که درجه بالايی از این ویژگی برخوردار هستند کنترل خوبی بر روی هوی و هوس های خود دارند هدف گرا، پیرو قواعد و عرف، برنامه‌ریز، با اولویت‌های مشخص، قابل اعتماد، وقت شناس، منظم. مرتب، با دقت، سخت کوش، متعهد و با پشتکار هستند. این ویژگی تعیین کننده احتمال موفقیت فرد در شغل، حرفه و مسیر زندگیش است.


۵) بی ثباتی احساسی عاطفی: اين ويژگی بر خلاف سایر خصیصه ها یک بار منفی داشته و نمایانگر میزان حساسیت و تاثیرپذیری و بروز احساسات منفی نظیر اضطراب، خشم، خصومت، کمرویی، رفتارهای آنی و به اصطلاح عامیانه نازک نارنجی یا زود رنج و یا ایرادگیر بودن مشخص است.

نکته : همچنانکه ملاحظه می‌ شود به جز زود رنجی سایر ویژگی‌ها و خصوصیات در یک فرد معمولاً در راستای هم هستند ولی می‌ تواند هر یک از آنها در جهتی مخالف با دیگری نيز باشد. از طرف دیگر این خصایص می‌توانند تحت تاثیر عوامل و شرایط پیرامون باشند. برای مثال شما ممکن است با دوستانتان شخصیتی سازگار و موافق مثبت‌گرا داشته باشید که با اعضاء خانواده تان چندان بارز نباشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات